Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5
Developmental psychology --- psychopathologie --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie ; jongeren --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- 616.89 --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Psychopathologie --- jeugdpsychiatrie --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Agressie --- Autisme --- zindelijkheid --- Eetproblemen(Eetstoornissen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- ontwikkelingsproblemen --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- drugsverslaving --- zelfmoord --- Kinderpsychiatrie --- Ontwikkeling --- Diagnostiek --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugd --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Psychosen --- Zelfmoord --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Psychosociaal probleem --- Diagnose --- Psychose --- Jongere
Choose an application
Hoe je als hulpverlener of leerkracht praktisch moet handelen is meestal niet eenduidig uit theorieën af te leiden. Ook bij de psychologie wijkt de theorie vaak af van de praktijk. De toekomstige hulpverlener of leerkracht krijgt vele theorieën aangeboden, maar hoe werkt het eigenlijk? Psychologie voor de praktijk behandelt veel theoretische inzichten maar altijd verbonden met de praktische bruikbaarheid in het werkveld. De student maakt kennis met de vele toepassingsgebieden van de psychologie. Onderwerpen die vooral veelvuldig terugkeren binnen sociaal-agogische opleidingen en het daaraan verbonden werkveld, zoals leren, emoties, persoonswaarneming en communicatie, komen uitgebreid aan bod. De student weet, na bestudering van de stof, belangrijke begrippen en toepassingen te definiëren en met elkaar in verband te brengen. Controlevragen en oefenopdrachten op de website vergroten het inzicht en trainen het probleemoplossend werken. Ten opzichte van vorige druk is deze herziene, vijfde druk geheel herschreven en geactualiseerd. Vooral de hoofdstukken over emotie en motivatie zijn grondig veranderd. Daarnaast is er een nieuw hoofdstuk over persoonlijkheid toegevoegd. De opdrachten die bij het boek horen, zijn herschreven en worden aangeboden een website. (Bron: covertekst)
Audiologie --- psychologie --- Psychology --- Psychologie --- 159.9 --- 411 --- Cognitieve ontwikkeling --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Leerpsychologie --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Non-verbale communicatie --- Persoonlijkheidsleer --- Waarneming --- communicatie --- emoties --- leven --- motivatie --- non verbale communicatie --- waarnemen --- 411 )* PSYCHOLOGIE - INLEIDINGEN --- psychologie (gez) --- 042766.jpg --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken
Choose an application
Mensen die werken met kinderen of jeugdigen vragen zich wel eens af wat er met een kind aan de hand is. Vaak wordt deze vraag beantwoord met het vaststellen van tijdelijke problemen. Soms wordt een psychische stoornis vastgesteld. In beide gevallen roept dat nieuwe vragen op: Hoe zijn de problemen of de stoornis ontstaan? Hadden deze voorkomen kunnen worden? En hoe zit het met de toekomstperspectieven van het kind? Is hulpverlening nodig? Welke hulpverlening is mogelijk? Vragen naar het ontstaan en het beloop van psychische stoornissen worden gesteld in de ontwikkelingspsychopathologie, een nieuwe discipline waarin inzichten uit meerdere wetenschappen geïntegreerd worden. In dit boek worden voor het eerst de visie op de ontwikkeling van psychische stoornissen centraal gesteld. Het beschrijft stoornissen bij kinderen en jeugdigen volgens een vast stramien: normale ontwikkeling en kenmerken, relaties met andere stoornissen, culturele invloeden op de stoornis, risico- en beschermingsfactoren en mogelijkheden van preventie en behandeling
ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- kinderen --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- ontwikkeling van het kind --- zindelijkheidstraining (toilettraining) --- feces (defecatie, faeces) --- Ontwikkelingspsychopathologie --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- Stemmingsproblemen --- ontwikkelingspsychopathologie --- zindelijkheid --- 616.89 ) Psychopathologie --- gehechtheidstoornissen --- middelengebruik --- middelenmisbruik --- stemming --- voedingsstoornissen --- zindelijk worden --- zindelijkheidsstoornissen --- Hechtingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychopathologie. --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Eetstoornissen --- Hechtingsproblemen --- Autisme --- Zindelijkheidstraining --- Bedwateren --- Taalproblemen --- Leerproblemen --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Verslaving --- Jeugd --- Ontwikkelingsproblemen --- 606.3 --- 606.4 --- angststoornissen --- autisme --- drugs --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- jeugd --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- zindelijkheidstraining --- Leerstoornissen --- psychische syndromen --- angst --- hyperactieve kinderen --- kinderpsychologie --- psychopathologie (gez) --- kinderen (gez) --- 616.2 --- 159.94 --- 159.987 --- 613.8 --- 159.98 --- aandachtsstoornissen --- geboorte --- hechtingsstoornissen --- hyperactiviteit --- MBD --- slaapproblemen --- taalstoornissen --- zelfbeheersing --- zwangerschap --- 616.89 --- Angststoornissen --- Classificatie --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Slaapstoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Zwangerschap --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychopathologie --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Slaapprobleem --- Hechting --- Zindelijkheid --- Taalstoornissen --- verslaving --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- psychopathologie (geestesziekte) --- jeugdpsychiatrie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- spraakstoornissen --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- depressie --- medicamenteuze verslaving --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- diagnose --- hechting (psychologie) --- Angst --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Enuresis/encopresis (bedplassen, bedwateren, encopresis) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Developmental psychology --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
1. Psychologie : een palet vol theorieën 2. Psychoanalyse 3. Behaviorisme 4. Humanistische psychologie 5. Cognitieve psychologie 6. Systeemtheorie 7. De omgevingspsychologie 8. Biologische psychologie 9. Epiloog
humanistische psychologie --- systeemtheorie --- dieptepsychologie --- behaviorisme --- therapeutische stromingen --- hulpverlening --- psychologie --- Psychology --- psychoanalysis --- memory --- environmental psychology --- Gendlin, Eugene --- Gordon, Thomas --- Omgevingsfactoren --- Stromingen --- #KVHB:Behaviorisme --- #KVHB:Biologische psychologie --- #KVHB:Systeemtheorie --- 414 --- biologische psychologie --- omgevingspsychologie --- Biologische psychologie --- Psychologie-humanistische --- Richtingen in de psychologie --- Psychologie in gezondheidszorg --- Psychologie hulpverlening --- perception --- Science --- Biology --- Psychiatry --- Civilisation --- Affective and dynamic functions --- Hygiene. Public health. Protection --- psychology --- Philosophy --- Depth psychology --- Freud, Sigmund --- Richard Rogers Partnership [London] --- 159.9 --- Biologie --- Psychoanalyse --- Psychologie --- Systeem- en communicatietheorie --- systeemgericht welzijnswerk --- welzijnswerk --- #SBIB:15G --- #SBIB:316.8H30 --- #KVHB:Algemene psychologie --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Humanistische psychologie --- #KVHB:Omgevingspsychologie. Zie ook: Wonen --- #KVHB:Psychoanalyse --- 411 --- medische psychologie --- Humanistische psychologie --- cognitieve psychologie --- psychoanalyse --- Behaviorisme --- Cognitieve psychologie --- Erfelijkheid --- Leerpsychologie --- Omgevingspsychologie --- Systeemtheorie --- 361.1 --- 361 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- psychologie - inleidingen --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken --- (zie ook: ontwikkelingspychologie) --- Klinische psychologie --- Psychotherapie. --- Hulpverlening. --- Psychologie ; hulpverlening --- memory [psychological concept]
Choose an application
Inhoudsopgave (verkort) 1. Oriëntatie op de psychologie 2. Leren 3. Leren en cognitie 4. Waarnemen 5. Persoonswaarneming 6. Emotie 7. Motivatie 8. Persoonlijkheid 9. Communicatie 10. Nonverbale communicatie Hoe je als hulpverlener of leerkracht praktisch moet handelen is meestal niet eenduidig uit theorieën af te leiden. Ook bij de psychologie wijkt de theorie vaak af van de praktijk. De toekomstige hulpverlener of leerkracht krijgt vele theorieën aangeboden, maar hoe werkt het eigenlijk? Psychologie voor de praktijk behandelt veel theoretische inzichten maar altijd verbonden met de praktische bruikbaarheid in het werkveld. De student maakt kennis met de vele toepassingsgebieden van de psychologie. Onderwerpen die vooral veelvuldig terugkeren binnen sociaal-agogische opleidingen en het daaraan verbonden werkveld, zoals leren, emoties, persoonswaarneming en communicatie, komen uitgebreid aan bod. De student weet, na bestudering van de stof, belangrijke begrippen en toepassingen te definiëren en met elkaar in verband te brengen. Controlevragen en oefenopdrachten op de website vergroten het inzicht en trainen het probleemoplossend werken. Ten opzichte van de vorige druk is deze herziene, vijfde druk geheel herschreven en geactualiseerd. Vooral de hoofdstukken over emotie en motivatie zijn grondig veranderd. Daarnaast is er een nieuw hoofdstuk over persoonlijkheid toegevoegd. De opdrachten die bij het boek horen, zijn herschreven en worden aangeboden op een website.
Choose an application
1. Oriëntatie op de psychologie 2. Leren 3. Leren en cognitie 4. Waarnemen 5. Persoonswaarneming 6. Emotie 7. Motivatie 8. Communicatie 9. Nonverbale communicatie
Psychologie. --- communication [function] --- Educational sciences --- Civilisation --- Sociology --- Affective and dynamic functions --- emotion --- perception --- psychology --- Psychology --- 159.9 --- Cognitieve ontwikkeling --- Communicatie --- Emoties --- Leren --- Motivatie --- Psychologie --- Waarneming --- #KVHB:Algemene psychologie --- 411 --- communicatie --- emoties --- leven --- motivatie --- non verbale communicatie --- psychologie --- waarnemen --- 410 )* PSYCHOLOGIE --- leerproces --- lichaamstaal --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Inleidingen --- Hulpverlening --- Maatschappelijk assistenten --- Maatschappelijk assistent --- Man --- Volwassene
Choose an application
411 )* PSYCHOLOGIE - INLEIDINGEN --- 159.9 --- Psychologie --- Algemene psychologie --- handboeken en inleidingen.
Choose an application
Ons gedrag komt voort uit biologische, psychische en sociale processen. Onderzoek wijst uit dat in al die processen, sociale verbondenheid met andere mensen een centrale rol speelt. Erfelijke aanleg is in deze benadering net zo belangrijk als de werking van onze hersenen en sociale invloeden. Basisboek Psychologie laat zien dat verfijnde mechanismen tot gedrag leidt dat in eerste instantie irrationeel lijkt, maar eigenlijk het resultaat is van een diepe sociale verbondenheid met andere mensen.De uitgave bespreekt hoe de psychische processen met elkaar samen hangen en welke invloed ze hebben op het sociaal functioneren van mensen, zoals het denken, waarnemen en leren, maar ook motivatie, sociale omgang en communicatie. Voor professionals die veel met andere mensen werken is het belangrijk om te weten waar gedrag door gestuurd wordt en hoe daar invloed op uitgeoefend kan worden. Om het functioneren van de mens te verklaren, komen de rol van onze evolutie en het verschil tussen menselijke vermogens en dat van (sociale) diersoorten en andere organismen regelmatig aan de orde.Basisboek Psychologie geeft inzicht in het brede werkveld van de psychologie. Het helpt studenten en professionals om belangrijke begrippen en toepassingen te definiëren en met elkaar in verband te brengen. Ieder onderwerp wordt geïllustreerd met aansprekende casussen, praktijkvoorbeelden en ondersteunend beeldmateriaal. Op de bijbehorende website staan interactieve meerkeuzevragen, een begrippentrainer en links naar filmpjes.
Psychologie --- sociale psychologie --- sociaal gedrag --- 301.15 --- PXL-Healthcare 2018 --- psychologie --- Menselijk gedrag. --- Man --- Volwassene
Choose an application
Psychologie --- Inleidingen --- Overzicht --- Maatschappelijk assistenten --- Psychoanalyse --- Systeemtheorie --- Cognitieve ontwikkeling --- Gedrag --- Maatschappelijk assistent --- Man --- Volwassene
Choose an application
Het palet van de psychologie behandelt 7 belangrijke stromingen in de psychologie: de psychoanalyse, het behaviorisme, de humanistische psychologie, de cognitieve psychologie, de systeemtheorie, de omgevingspsychologie en de biologische psychologie. Van elke stroming komen de geschiedenis, de theoretische begrippen en opvattingen, de recente ontwikkelingen en de toepassingen in hulpverlening en opvoeding aan de orde. De stromingen worden met elkaar vergeleken aan de hand van hun mensbeeld, hoe zij verklaringen bieden voor psychische stoornissen, en de effectiviteit van hun toepassingen in de praktijk. Ook wordt hun verhouding tot het biopsychosociaal model uitgelicht.Met dit boek krijgt de (aanstaande) hulpverlener en professionele opvoeder zeven brillen in handen waarmee hij zijn werk kan begrijpen, interpreteren en vormgeven. Waarom gooit een ogenschijnlijk normale man zichzelf uit bed en ervaart hij zijn been als iets vreemds dat niet bij hem hoort? Hoe kan een jongen na een avond alcoholvrij bier drinken net zo aangeschoten zijn als zijn vrienden? Waarom wil een student zijn eigen naam niet meer zeggen? Het antwoord op zulke vragen is vaak te vinden in de toepassing van psychologische theorieën
Psychology --- dieptepsychologie --- psychologie --- hulpverlening --- behaviorisme --- systeemtheorie --- humanistische psychologie --- therapeutische stromingen --- Psychologie --- Inleidingen --- Overzicht --- Maatschappelijk assistenten --- Psychoanalyse --- Systeemtheorie --- Cognitieve ontwikkeling --- Gedrag --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- Behaviourisme --- Cognitieve psychologie --- Humanistische psychologie --- Psychologie : algemeen --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- 159.9 --- Omgevingspsychologie --- S20110138.jpg --- biologische psychologie --- cognitieve psychologie --- Psychologie ; hulpverlening --- Opvoeding ; psychoanalyse --- Lerarenopleiding : CVO --- Behaviorisme --- Biologische psychologie --- 159.95 --- 301 --- Psychologische scholen --- opvoedingsondersteuning --- departement Gezondheidszorg 11 --- psychologische hulpverlening --- Klinische psychologie --- Hulpverlening. --- Opvoeding. --- Psychotherapie. --- Maatschappelijk assistent --- Man --- Volwassene --- Bachelor in de ergotherapie
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|