Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
This international collection of work by leading feminist scholars in educational administration from five Western liberal democratic countries presents "state-of-the-art" research on women in school leadership positions. The contributors focus on the need for critical reflections, which reveal hidden aspects of leadership phenomena, and advocate diverse forms of positive action to improve the condition for women in school settings. As such, this collection challenges the reader to consider the partiality of all perspectives on leadership, as well as future directions for research and practice. It also brings together views of schools and school systems at the macro level, with discussions and case studies focused on the micro levels of school life.
Educational leadership --- Women college administrators --- Women school administrators --- College administrators --- Women executives --- Women in higher education --- School administrators --- Women in education --- College leadership --- Education leadership --- School leadership --- Leadership
Choose an application
Het onderwijs is traditioneel een sector waar veel vrouwen tewerkgesteld zijn. In die mate zelfs dat men spreekt van de 'feminisering' van het lerarenberoep. Deze trend zet zich evenwel niet door wanneer we naar het aantal vrouwen kijken die zowel voor het basis-, het secundair als het hoger/universitair onderwijs geldt. In deze bundel wordt een overzicht gegeven van de actuele theorieën en inzichten die in een aantal Engelstalige landen door onderwijsdeskundigen hierover bijeen geschreven is.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of organization --- Sociology of occupations --- Teaching --- Feminism --- Gender --- Management --- Education --- School management --- Book --- Canada --- United States of America --- New Zealand --- Australia
Choose an application
Deze bundeling essays over leidinggeven in het onderwijs is gebaseerd op internationaal onderzoek. De auteurs gaan in tegen de visie dat er essentiële verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. De mogelijke verschillen in leidinggeven worden genuanceerd benaderd. Zo wordt niet enkel de sekse maar ook de sociale en etnische achtergrond alsook de institutionele omgeving mee in rekening gebracht om mogelijke verschillen te verklaren. Ook de stereotiepe opvatting dat er een aparte, vrouwelijke manier van leidinggeven bestaat, wordt van de hand gewezen. Deze theorie gaat immers voorbij aan de grote diversiteit aan houdingen, attituden, capaciteiten bij en tussen mannen en vrouwen.
#SBIB:316.334.1O224 --- #SBIB:316.334.1O271 --- #SBIB:316.346H22 --- 316.46 --- Organisatie van het onderwijs: school --- Onderwijs: rol van het personeel: directie --- Positie van de vrouw in de samenleving: arbeid en beroep --- Gezag. Leiderschap. Macht --- Educational administration. --- Educational anthropology. --- Educational leadership. --- Sex differences in education. --- Sex discrimination in education. --- Anthropologie et éducation. --- Différences entre sexes en éducation. --- Discrimination sexuelle en éducation. --- Leadership en éducation. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 316.46 Gezag. Leiderschap. Macht --- Sociology of organization --- Teaching --- Sociology of occupations --- Social policy --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational anthropology --- Educational leadership --- Sex differences in education --- Sex discrimination in education --- Education --- College leadership --- Education leadership --- School leadership --- Leadership --- Campus cultures --- Culture and education --- Education and anthropology --- Anthropology --- Culture --- Philosophy --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van de organisatie --- Sociologie van het beroep --- Sociaal beleid --- Onderwijskunde --- Sex differences --- Equal opportunities --- Gender --- Management --- Book
Choose an application
Vrouwen en leidinggeven is het onderwerp van dit boek. Meer bepaald gaat het over vrouwen die leiding geven op verschillende niveaus in het Canadese onderwijssysteem. In het eerste deel krijgen wij een overzicht van feministische standpunten en kritieken t.a.v. leiderschap en beleid in het onderwijs. In deel twee komen de vrouwen die een leidinggevende functie bekleden aan bod. Zij vertellen welke strategieën zij gebruikten om de obstakels op hun weg te omzeilen. We krijgen ook een idee van de impact die hun aanwezigheid heeft op hun scholen/universiteiten. Deel drie bekijkt leiderschap vanuit het standpunt van de leerkrachten. Wat zijn hun ervaringen met vrouwelijke directeurs?
Sociology of organization --- Sociology of occupations --- Social policy --- Teaching --- Personnel management --- Management --- Teachers --- Career --- Education --- Theory --- Policy --- Book --- Experiences --- Canada
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|