Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Dit essay vertelt het universele verhaal van communiceren: wat het is en wat het doet. Het verhaalt over werk van bedrijven en (overheids)organisaties dat beroepshalve wordt gedaan om te communiceren. Het laat je inzien dat de 'core business' van organisaties samenhangt met het 'werk van communiceren'. Als je communicatiewerk van een organisatie doet, lever dan een bijdrage aan de kernactiviteiten van die organisatie. Want communiceer je vanuit een ander belang dan het primaire organisatiebelang, dan schaadt dit de organisatie. Veelal niet vandaag of morgen, maar wel vroeger of later? Het essay begint met kijken naar communiceren en zien wat de unieke eigen betekenis van communiceren is. Ken je die betekenis dan weet je wat je doet als je communiceert: je kent wat je niet-niet kunt. Daarna staan de zoeklichten op het communicatiewerk dat in Nederland in opdracht van bedrijven en (overheids)organisaties is gedaan. In dat licht is de kennis van het werk in volle glorie te zien en ontluikt communiceren zijn kennis. Aansluitend ligt de focus op de context van bedrijven en (overheids)organisaties, want daar is communicatiekennis van betekenis. In die context is te bezien wat goed is en wat beter kan als het op communiceren aankomt; ook wat anders moet en wat niet meer hoeft. De voertaal hierbij is de communicatietaal. Die taal spreken is een kwestie van doorontwikkelen van wat iedereen van zichzelf al kan: communiceren. 'Wat communiceren betekent' komt voort uit het werk dat beroepshalve voor organisaties wordt gedaan. De eerste vonk was de vraag wát dat werk nu toch tot communicátiewerk maakt. Daarna kwam het inzicht dat voor communicatiewerk naast kennis van 'werk' ook kennis van 'communicatie' nodig is. Dat riep tal van vragen op: Wat is die kennis dan? Maakt die kennis een vak tot communicatievak, een vaardigheid tot communicatievaardigheid en een wetenschap tot communicatiewetenschap? Wat ís communiceren eigenlijk? Velen die op de communicatievelden ronddwalen en -dwaalden hebben aan dit essay meegewerkt. Een aantal in woord en daad, tallozen in de verbeelding. Uit hun kennis, inzichten, ervaringen en wijsheid ? en de antoniemen daarvan ? is dit verhaal ontstaan. Frank Regtvoort schreef de tekst, Sacha Buddingh deed de eindredactie en de vormgeving is van Luc de Ruijter.Bron : http://www.managementboek.nl
#KVHA:Meertalige communicatie --- #KVHA:Communiceren --- Communicatie --- Bedrijfscommunicatie --- Overheidscommunicatie
Choose an application
Risico's en crises maken deel uit van ons dagelijks leven. Rampen dichtbij en ver weg treffen grote groepen mensen en vragen om betekenisvolle risico- en crisiscommunicatie vanuit overheden en bedrijven. Communicatie over risico's en crises is daarom een belangrijk onderdeel geworden van het werkveld van de communicatieprofessional. De auteurs bespreken fundamentele veranderingen die zich de laatste decennia in onze samenleving voltrokken, inventariseren de risico's waaraan we blootstaan en schetsen de wijze waarop de crisisbeheersing is georganiseerd. Tegen deze achtergrond wordt een nauwgezet beeld gegeven van de uitgangspunten en rollen van de risico- en crisiscommunicatie en de werkzaamheden van de communicatieprofessional. Daarbij biedt het boek inzicht in de verschillende verantwoordelijkheden van de overheid en het bedrijfsleven
Mass communications --- Communicatie --- Crisis --- Crisisinterventie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Risico's en crises maken deel uit van ons dagelijks leven. Rampen dichtbij en ver weg treffen grote groepen mensen en vragen om betekenisvolle risico- en crisiscommunicatie vanuit overheden en bedrijven. Communicatie over risico's en tijdens crises is daarom een belangrijk onderdeel geworden van het werkveld van de communicatieprofessional.Met Risico- en crisiscommunicatie verwerft de lezer de kennis en inzichten die in deze tijd nodig zijn om effectief en efficiënt over risico's en crises te communiceren. De auteurs bespreken fundamentele veranderingen die zich de laatste decennia in onze samenleving voltrokken, inventariseren de risico's waaraan we blootstaan en schetsen de wijze waarop de crisisbeheersing is georganiseerd. Tegen deze achtergrond geven ze een nauwgezet beeld van de uitgangspunten van de risico- en crisiscommunicatie en de werkzaamheden van de communicatieprofessional. Daarbij biedt het boek inzicht in de verschillende verantwoordelijkheden van de overheid en het bedrijfsleven.De auteurs koppelen de theorie voortdurend aan de praktijk, met behulp van voorbeelden en kaderteksten. Zij besluiten het boek met een epiloog waarin ze een gemeentevoorlichter volgen die geconfronteerd wordt met een uitslaande brand op een station. Hierdoor krijgt de lezer een concreet beeld van de werkzaamheden van een professional tijdens een crisissituatie.
communicatie --- crisisinterventie --- 007. --- 361.18.
Choose an application
Choose an application
Het kernbegrip van deze bundel is 'bewustzijn'. Een bewustzijn gevoed door angst, boosheid en onwetendheid schept een heel andere werkelijkheid dan een bewustzijn geïnspireerd door verbondenheid, liefde en duurzaamheid. De keuze is aan ons. Siepel laat zien hoe we die keuze kunnen maken. Het is een volmondig 'ja' zeggen tegen een revolutie die van binnenuit komt en zal leiden tot een aardverschuiving in ons totale doen en denken. Deze innerlijke revolutie is gebaseerd op de universele hermetische wijsheid met haar radicaal andere kijk op het wezen van ons bewustzijn, zo laat Siepel in een reeks van artikelen in deze bundel zien. De hedendaagse wetenschappers, met de media als hun belangrijkste pr-functionarissen, laten niet na ons voor te houden dat we niet meer dan ons brein zijn. Dat staat in schril contrast met een grote en groeiende groep mensen die ervaren dat we veel meer zijn dan ons denkvermogen. Zij putten uit een andere dimensie dan het denken alleen: ze luisteren naar hun hart. In de woorden van Steve Jobs: 'Je hart en intuïtie weten op de een of andere manier wat je echt wilt worden.' Wie leeft vanuit intuïtie, kwetsbaarheid, liefde en geloof kan een flow ervaren, een gevoel van boven jezelf uitstijgen, zoals olympisch schaatskampioen Mark Tuitert het treffend omschrijft. Het is ook het gevoel van sterke verbondenheid die mensen ervaren, of dat nu is bij een WK voetbal, een nationale tv-uitzending voor Haïti of tijdens momenten van nationale rouw. Siepel levert met Openbaring een nieuwe schakel aan de ketting van de hermetische traditie.Bron : http://www.bol.com
Managementvaardigheden --- Bewustzijn --- Intuïtie --- Communicatie
Choose an application
Halverwege de jaren negentig begint zijn opmars binnen de overheidscommunicatie. Hij is een veelgevraagd spreker en wordt als adviseur ingehuurd bij tal van ministeries en ontelbare gemeenten. Het is de tijd van het ongebreidelde neoliberale optimisme. Overheidswerk wordt naar de vrije markt overgeheveld en overheidsorganisaties moeten als bedrijven gaan werken. (...) Hij is de grote pleitbezorger geweest om overheidsorganisaties op eenzelfde wijze te laten communiceren als in het bedrijfsleven gebruikelijk is. Zijn credo: 'Leer de succesvolle lessen van uw collega's uit de reclame en promotie en vertaal die naar het ''sellen'' van het beleid en het op de kaart zetten van jullie organisaties en bewindslieden.' (...) Allemaal vanuit de gedachte dat stevige regie op reputatie en beeldvorming tot zichtbaarheid en vertrouwen leidt en zo tot acceptatie van overheidsbeleid door de burgers. Veel overheidsorganisaties volgen zijn adviezen op en zo verwerft hij de naam en faam waarmee hij tot op de dag van vandaag zijn voordeel heeft gedaan.Bron : http://www.managementboek.nl
Overheidscommunicatie --- Overheidsvoorlichting --- Communicatie --- Imagomanagement --- Profiel --- Imago
Choose an application
Congruente overheidscommunicatie biedt een leidraad voor effectieve overheidscommunicatie die aansluit bij de maatschappelijke communicatiebehoeften van burgers. Eerst beschrijft het de essenties van de overheid en haar communicatie, de turbulentie in onze samenleving en de weerslag daarvan op de overheid. Daarna geeft dit boek een advies over de invulling van de overheidscommunicatie. Kern van dat advies is de keuze voor een nieuw paradigma gebaseerd op twee vertrekpunten: een externe communicatieoriëntatie en een communicatiestijl die gebaseerd is op een positief mensbeeld. Tot slot wordt een werkproces geschetst om te komen tot effectieve overheidscommunicatie. De auteurs Hans Siepel, Frank Regtvoort, Gerald Morssinkhof en Floor de Ruiter hebben hun kennis van, ervaringen met en inzichten over communicatie en overheid laten samenvloeien. Het resultaat is een uniek boek over overheidscommunicatie dat bestuurders en ambtenaren ('de overheid') helpt om te communiceren in dienst van burgers (de samenleving). " Bron : http://www.coutinho.nl
Mass communications --- overheidscommunicatie --- Political sociology --- 404 Bestuurskunde --- 695 Communicatie --- 316.77 --- Overheidscommunicatie --- communicatieleer --- Communicatie --- Samenleving --- Overheidsbeleid
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|