Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe kritisch zijn oorlogsfilms voor het verleden? Geven oorlogsfilms een correct beeld van de feiten in het verleden? Bestaat de anti-oorlogsfilm? Waarom onze fascinatie voor het spektakel van het oorlogsgeweld? Waarom worden we esthetisch verleid door de kracht en grootsheid van oorlogsscènes? De Eerste Wereldoorlog is de eerste oorlog uit de geschiedenis die uitvoerig is gedocumenteerd door beeldmateriaal. Vermits film in grote mate onze beeldvorming bepaalt, herkennen wij de oorlogslandschappen met kraters en loopgraven van het westelijke front ongetwijfeld dankzij films als *All Quiet on the Western Front* (Lewis Milestone) of *Paths of Glory* (Stanley Kubrick). Film brengt het verleden in beeld. Film spreekt over het verleden in de tegenwoordige tijd. **De kracht van het beeld** brengt de eerste synthese over de Groote Oorlog in de Franse en Amerikaanse film. Luc Rasson analyseert in dit boek de opeenvolgende golven van oorlogsfilms over de Eerste Wereldoorlog. Tijdens en na de oorlog gaven films zin aan het conflict, doordrongen door een breed gedragen vijandsbeeld. Er waren ook films over jonge, aantrekkelijke piloten die dagelijks met de dood flirtten en die de oorlog vooral als avontuur zagen. Vandaag kennen we vooral de antioorlogsfilms, geïnspireerd door humanisme en pacifisme.
Film --- History as a science --- World War, 1914-1918 --- Motion pictures and war --- War films --- United States --- History and criticism --- France --- film --- Wereldoorlog I --- Geschiedenis --- Oorlogsfilms --- Beeldmateriaal --- Beeldvorming --- Eerste Wereldoorlog --- Oorlogsfilm --- Film (cinematografie) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Thematology --- Castles in literature --- French literature --- Châteaux dans la littérature --- Littérature française --- Themes, motives --- Thèmes, motifs --- History and criticism --- Châteaux dans la littérature --- Littérature française --- Thèmes, motifs --- Themes, motives. --- French literature - History and criticism
Choose an application
France ; histoire du vingtième siècle --- France ; politique --- Frankrijk ; geschiedenis van de twintigste eeuw --- Frankrijk ; politiek --- Franse letterkunde --- Littérature française --- French literature --- -Politics and literature --- -Politics in literature --- 840:323 <44> --- Political science in literature --- Literature --- Literature and politics --- History and criticism --- Political aspects --- Politics and literature --- Politics in literature. --- History and criticism. --- Politics in literature --- literary criticism --- anno 1900-1999
Choose an application
Fascism and literature --- -Literature and fascism --- Literature --- Brasillach, Robert --- -Criticism and interpretation --- Fascism in literature --- Fascisme dans la littérature --- Brasillach, Robert, --- Fascisme dans la littérature --- Thematology --- French literature --- Criticism and interpretation. --- Criticism and interpretation --- Critique et interprétation --- Literature and fascism --- Chénier, Robert, --- Fascism and literature - France. --- Brasillach, Robert, - 1909-1945 - Criticism and interpretation. --- Brasillach, Robert, - 1909-1945
Choose an application
Wanneer een dictator sterft is zijn carrière niet voorbij. Als het regime overeind blijft wordt hij geëerd in monumenten en herdenkingen. Als het wordt omvergeworpen, wordt hij de inzet van geheugenconflicten. Het stoffelijk overschot neemt daarbij een belangrijke plaats in, want het wordt een symbool en aldus ingezet in historische en politieke debatten. Het lijk van de dictator polariseert. Wat doe je ermee? Waar en hoe begraaf je het? Hoe herdenk je of negeer je het?Luc Rasson stelt deze vragen over drie dictators – Franco, Mussolini en Pétain – die in het interbellum, tijdens de Tweede Wereldoorlog en, wat Spanje betreft, tot vandaag hun stempel drukten op hun respectievelijke landen, waar de overgang van dictatuur naar democratie gepaard ging met conflicten rond het lijk van de voormalige leider."Als erudiete "dark tourist' laat Luc Rasson een helder licht schijnen op de mysteries die niet alleen het heengaan, maar opmerkelijk genoeg ook de lijken van Mussolini, Pétain en Franco blijven oproepen. Het is een persoonlijke en bevlogen queeste waarin hij smeuïge anekdotiek verbindt met het grote historische verhaal. Zijn aanstekelijke nieuwsgierigheid neemt de lezer mee op een leerrijke en verrassende tocht langs beladen plekken en gebeurtenissen." - BART VAN LOO. Luc Rasson (1956) is professor emeritus Franse Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij bezocht de geheugenplaatsen en sprak met mensen die op een of andere manier betrokken zijn bij het lijk van de dictator. (flaptekst)
Political systems --- Franco, Francisco --- Mussolini, Benito --- Pétain, Philippe --- dictatuur. --- Dictatuur --- Franco y Bahamonde, Francisco --- Pétain, Henri Philippe
Choose an application
La publication des Bienveillantes de Jonathan Littell (2006) a projeté sur l’avant-plan la figure inquiétante du « salaud » (ou du « monstre », ou du « bourreau ») prenant la parole. Cette figure n’est pas inédite. Au début des années cinquante, Robert Merle avait déjà octroyé le monopole narratif au monstre par excellence que fut Rudolf Höss, le commandant d’Auschwitz. Même un Jean-Paul Sartre, dans une nouvelle célèbre parue en 1939, avait fait parler l’infâme. D’autres écrivains, à diverses époques et issus d’aires linguistiques différentes, n’ont pas hésité à mettre en place des dispositifs énonciatifs comparables, tels Jorge-Luis Borges, Alberto Moravia, Edgar Hilsenrath, Harry Mulisch ou Roberto Bolaño, parmi d’autres. Le présent volume s’interroge sur les stratégies d’interprétation que le lecteur peut mettre en œuvre face à ces prises de paroles dérangeantes. Qu’est-ce que l’abjection et comment lutter contre elle?
World War, 1939-1945 --- Fiction. --- Nazis. --- War and literature. --- War in literature. --- Literature and war --- Literature --- National socialists --- Fascists --- Socialists --- National socialism --- Neo-Nazis --- Fiction --- Metafiction --- Novellas (Short novels) --- Novels --- Stories --- Novelists --- World War, 1939-1945, in literature --- Literature and the war. --- Philosophy --- Littell, Jonathan, --- World War (1939-1945) --- Bienveillantes (Littell, Jonathan) --- 1900-1999 --- Thematology --- Comparative literature --- Discourse analysis, Narrative. --- Narration (Rhetoric) --- Critical discourse analysis.
Choose an application
Een donker toerist reist in zowel tijd als ruimte. Hij wil het verleden kunnen aanraken. Luc Rasson trok in het tweede decennium van de 21e eeuw doorheen Europa, op zoek naar relicten van een gewelddadig verleden. Om een staat van het historisch geheugen te maken, bezoekt hij monumenten, gedenktekens en begraafplaatsen. Hoe gaan de Italianen om met hun fascistische verleden, of de Spanjaarden met de erfenis van Franco? Hoe herdenken de Hongaren de opstand van 1956 tegen de communistische dictatuur? Waarom woedt er in Litouwen en Polen een concurrentie tussen slachtoffers? Hoe hebben een Amerikaan en een Rus in Praag de historische herinnering gekaapt? Welk beeld brengen de Belgische musea van het Ardennenoffensief? In Donker toerisme brengt Luc Rasson verslag uit van zijn reizen doorheen de roerige Europese twintigste eeuw en stelt hij zich de vraag: is het mogelijk tot een herinnering te komen die recht doet aan iedereen die betrokken was bij een verwoestend verleden?
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Thematology --- French literature --- anno 1900-1999 --- Guerre et litterature --- Literature and war --- Oorlog en literatuur --- Pacifism in literature --- Pacifisme dans la littérature --- Pacifisme in de literatuur --- War and literature --- French fiction --- Pacifism in literature. --- World War, 1914-1918 --- History and criticism. --- Literature and the war. --- Guerre et littérature --- Littérature et guerre --- Littérature et guerres --- France --- Literature and the war --- 20th century --- History and criticism
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|