Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Waarom maken christenen het kruisteken? Waarom geven mensen elkaar een kruisje? Wat betekent een kruis op een bergtop? Waarom dragen mensen een kruisje om de hals? Het kruis onthult levenszin: aandacht voor God wordt bron van zegen; leven is gedeeld leven, lijden is gedeeld lijden. Als uitdrukking van het geloof houdt het kruis tevens een pleidooi in voor een cultuur van ontmoeting en is het een stimulans tot dialoog. Het kruis nodigt ons uit om te getuigen, niet alleen met woorden, maar vooral met ons hart en ons gehele leven. Gabriël Quicke is priester van het bisdom Brugge en sinds 2009 stafmedewerker van de Pauselijke Raad ter bevordering van de Eenheid van de christenen. Hij is er verantwoordelijk voor de dialoog met de oostersorthodoxe Kerken.
Christian pastoral theology --- C1 --- kruisteken (x) --- geloofsleven --- Kerken en religie --- 264-053.4 --- 264-053.4 Kruisteken --- Kruisteken --- 203.1 --- kruisteken --- symbool --- mythologie en symboliek --- Spiritualiteit --- Geloofsbeleving --- Geestelijke lezing
Choose an application
C1 --- geloofsverdieping --- Kerken en religie --- geloofsverdieping. --- Kerken en religie. --- Spiritualiteit --- Geloofsbeleving --- Augustinus --- Geestelijke lezing --- Christian spirituality --- Augustine of Hippo
Choose an application
C1 --- theologie --- geloofsverdieping --- Kerken en religie --- Christian pastoral theology --- Augustine of Hippo --- 2 AUGUSTINUS --- 276 =71 AUGUSTINUS:248 --- 276 =71 AUGUSTINUS:248 Latijnse patrologie-:-Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--AUGUSTINUS --- 276 =71 AUGUSTINUS:248 Patrologie latine-:-Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--AUGUSTINUS --- Latijnse patrologie-:-Spiritualiteit. Ascese. Mystiek. Vroomheid--AUGUSTINUS --- Patrologie latine-:-Spiritualite. Ascese. Mystique. Theologie ascetique et mystique. Devotion--AUGUSTINUS --- 2 AUGUSTINUS Godsdienst. Theologie--AUGUSTINUS --- Godsdienst. Theologie--AUGUSTINUS --- Spiritualiteit --- Geestelijke lezing --- Heiligen --- Pastoraal --- Kerk
Choose an application
Dit boek is opgevat als een drieluik waarbij de onderscheiden delen naar elkaar verwijzen. In het eerste luik buurten we bij enkele filosofen die het denken over ontmoeting hebben verdiept en opengebroken. Martin Heidegger, Martin Buber, Gabriël Marcel en Emmanuel Levinas passeren de revue. Het hoofdpaneel schetst een Bijbels tafereel waarbij drie vreemdelingen Abraham en Sara bezoeken, een oerverhaal over gastvrijheid en ook de scène waarop de triniteitsicoon van Rublev geïnspireerd is. In het derde luik wordt de gastvrijheid als typisch christelijke deugd vanuit verschillende invalshoeken verder uitgediept.
21*01 --- 392.7 --- 248.145.3 --- 392.7 Vriendschap. Vijandschap. Gastvrijheid. Bloedwraak. Vendetta --- Vriendschap. Vijandschap. Gastvrijheid. Bloedwraak. Vendetta --- 21*01 Godsdienstfilosofie: christelijke religie: filosofisch en rationeel --- Godsdienstfilosofie: christelijke religie: filosofisch en rationeel --- 248.145.3 Morele deugden --- Morele deugden --- General ethics --- C1 --- religieuze literatuur --- geloofsverdieping --- Kerken en religie --- Theologie --- Filosofie
Choose an application
Oecumene --- Orthodoxie --- Middenoosten --- Christian church history --- Middle East
Choose an application
This book presents the various Churches and ecclesial communities in the Middle East, focusing on the Assyrian Church of the East, the Oriental Orthodox and the Oriental Catholic Churches, the spiritual heritage of the Coptic, Syriac and Armenian traditions. The Christians in the Middle East can be called a Church of martyrs.Listening to witnesses of faith in the first centuries, as well as to the martyrs of our time, this book reveals the cruel reality of the 'forgotten genocides' at the beginning of the twentieth century. The author discusses the role of Christians in the Middle East as bridge builders, and emphasizes the importance of a historical perspective in order to understand better the crisis in the Middle East, the search for the underlying cause of terrorist attacks, a plea for a spirituality of encounter: a growth in openness and a deepening of Christian identity. Finally, he reflects on the responsibility of the West and expresses the firm hope and expectation that there is still a future for the Christians in the Middle East, a new dawn. -- Book cover.
Eastern churches --- Christendom --- Midden-Oosten --- Oecumene --- Orthodoxie --- Middenoosten --- Inleiding
Choose an application
Kerstmis, Pasen, Pinksteren. Ze geven aanleiding tot cadeaus, lekker eten of gewoon een extra dag vrij. Steeds meer verliezen deze speciale momenten hun christelijke verbinding. Maar wat is de oorspronkelijke zin en betekenis van deze christelijke feesten? Een herbronning dringt zich op. De grote kerkvader Augustinus dient daarbij in dit boek als gids. Hij herinnert ons eraan dat deze feesten een meerwaarde bieden ver voorbij de grenzen van consumptie en vermaak.Zonder afbreuk te willen doen aan het belang van volkse culturele gewoontes en waarden als vriendschap en verbondenheid tijdens de kerstdagen, vertelt Kerstmis ons over de geboorte van Jezus Christus, het Woord van God dat mens is geworden, ter wille van ons heil. Pasen kunnen we niet begrijpen zonder de initiatieperiode van veertig dagen, de zogenaamde vastentijd en de hoopvolle getuigenis dat de Gekruisigde Christus verrezen is en leeft. Met het feest van Pinksteren ontvangen we de inspirerende kracht van de Heilige Geest, de bezieling van ons engagement, het haardvuur dat moet worden aangewakkerd. Ten slotte daagt de aandacht van Augustinus voor de martelaren ons uit om zelf daadwerkelijk te getuigen, niet alleen met woorden, maar vooral met ons leven en onze dad
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|