Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Kempen (4)

DocAtlas (3)

PXL (3)

EhB (2)

VIVES (2)

AP (1)

EHC (1)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2023 (1)

2019 (1)

2013 (2)

2011 (1)

2010 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Hart voor de zaak : docenten, managers en teams in een ondernemende omgeving
Author:
ISBN: 9789065085580 Year: 2006 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Onderwijs --- Management


Book
Gedist? : antwoord op grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086327 Year: 2011 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren communiceren met elkaar via sms en msn, wisselen informatie uit via Facebook en Hyves, zetten filmpjes op YouTube, gebruiken straattaal en experimenteren met nieuwe seksuele gedragingen, zoals 'swaffelen' en 'schuren'. Docenten in voortgezet onderwijs en mbo krijgen onherroepelijk te maken met de jongerencultuur. Leerlingen brengen hun omgangsvormen, gedragscodes, communicatievormen en taalgebruik immers mee de klas in. Welke problemen en risico's brengt dit met zich mee en welke kansen? En vooral: hoe gaat u hier als docent mee om? Dit boek gaat in op deze vragen. Het geeft docenten en teams informatie en aanknopingspunten om hun houding te bepalen in de omgang met leerlingen anno 2011 en praktische aanwijzingen om op professionele wijze met hen om te gaan.


Book
Beter lezen, beter leren : vakteksten begrijpen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086525 Year: 2013 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische gids voor leerkrachten om de leesvaardigheid en begrijpend lezen bij leerlingen te bevorderen.


Book
Woordenschatonderwijs, meer dan woorden leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789065086549 Year: 2013 Publisher: Larchmont (N.Y.) C.P.S

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat alle leraren in het basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs aandacht besteden aan woordenschat en zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen.

Keywords

Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Anderstalige nieuwkomers. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Kleuteronderwijs. --- Lager onderwijs. --- Lezen. --- Luisteren. --- Meertaligheid (Tweetaligheid). --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen). --- Schrijven. --- Spreuken. --- Taal. --- Taalbeleid. --- Taalbeschouwing. --- Taalvaardigheid. --- NT2. --- Woordenschat. --- Woordenschatonderwijs. --- Tweedetaalverwerving. --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- talenonderwijs --- woordenschat --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalonderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Anderstalige nieuwkomers --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Schrijven --- Spreken --- Taal --- Taalbeleid --- Taalbeschouwing --- Taalvaardigheid --- Nt2 --- woordenschatonderwijs --- Tweedetaalverwerving --- 456.1 --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- PXL-Education 2014 --- taalvaardigheid --- communicatievaardigheden --- leerprocessen --- basisonderwijs --- Woordenschat --- Onderwijs --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Interactief onderwijs --- Nederlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie


Book
Woordenschatonderwijs : meer dan woorden leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789065081704 Year: 2019 Publisher: Utrecht CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze geactualiseerde uitgave (nov. '19) laat zien hoe belangrijk een grote woordenschat is en hoe binnen primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo de woordenschat optimaal ontwikkeld kan worden. Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat álle leraren in basisonderwijs, voort gezet onderwijs en mbo aandacht besteden aan woordenschat en samen zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler zorgt ervoor dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren begeleiden bij het vergroten en verrijken van de woordenschat bij hun leerlingen. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.

Keywords


Book
De referentieniveaus taal en rekenen in de praktijk : Het vormgeven van doorlopende leerlijnen: waarom, wat en hoe?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taal en rekenen hebben terecht een prominente plaats in het onderwijs. Bij de overstap van primair naar voortgezet en vervolgonderwijs spelen de basisvaardigheden een niet te onderschatten rol. Taalvaardige leerlingen zijn in staat om (vak)kennis op te doen door te lezen, luisteren, spreken en schrijven. Ook de beheersing van rekenvaardigheden is cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan en een goede maatschappelijke redzaamheid. Het vormgeven van een doorlopende leerlijn taal en rekenen, zoals vastgelegd in het referentieniveau taal en rekenen, zorgt ervoor dat de lees-en rekenvaardigheden van leerlingen worden verbeterd en dat de overgang tussen de verschillende onderwijssectoren soepel verloopt. Over de actuele situatie is al veel gezegd en geschreven; een groot deel van de leerlingen in het huidige onderwijs presteert ondermaats. Veel onderwijsinstellingen herkennen deze problematiek en nemen initiatieven om de doorlopende leerlijn taal en rekenen te verbeteren. In deze publicatie laten we zien wat onderwijsinstellingen doen om de doorlopende leerlijnen in hun scholen concreet vorm te geven en beschrijven we de succesfactoren om te komen tot blijvend resultaat.

Keywords


Book
Wat maakt een gedicht goed?
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789082986563 Year: 2023 Publisher: [Alkmaar] Meander Magazine

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Poetry --- Dutch literature

Listing 1 - 7 of 7
Sort by