Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Onderwijs --- Management
Choose an application
Jongeren communiceren met elkaar via sms en msn, wisselen informatie uit via Facebook en Hyves, zetten filmpjes op YouTube, gebruiken straattaal en experimenteren met nieuwe seksuele gedragingen, zoals 'swaffelen' en 'schuren'. Docenten in voortgezet onderwijs en mbo krijgen onherroepelijk te maken met de jongerencultuur. Leerlingen brengen hun omgangsvormen, gedragscodes, communicatievormen en taalgebruik immers mee de klas in. Welke problemen en risico's brengt dit met zich mee en welke kansen? En vooral: hoe gaat u hier als docent mee om? Dit boek gaat in op deze vragen. Het geeft docenten en teams informatie en aanknopingspunten om hun houding te bepalen in de omgang met leerlingen anno 2011 en praktische aanwijzingen om op professionele wijze met hen om te gaan.
454.22 --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Communicatie --- Jongeren --- Omgangsvormen --- Gedrag --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- probleemgedrag --- grensoverschrijdend gedrag --- Gedragsproblemen --- Jeugdculturen --- Schoolcultuur --- Seksualiteit --- Virtuele realiteit --- Jeugd --- Relatie leraar - leerling --- Communicatie ; algemeen --- Gedragsprobleem --- Jeugdcultuur --- Virtual reality --- Orthopedagogics --- Jongere --- jongeren --- taalgebruik --- omgangsvormen --- jongerencultuur --- seksualiteit --- ongewenst gedrag
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten om de leesvaardigheid en begrijpend lezen bij leerlingen te bevorderen.
Lezen ; secundair onderwijs ; didactiek --- #PBIB:+111.15 --- Nederlands --- vakteksten --- leesvaardigheid --- beroepsonderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands : Secundair onderwijs --- PXL-Education 2018 --- secundair onderwijs --- didactiek van de talen --- leesbevordering --- leesvaardigheden --- Lezen --- Referentieniveaus --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Begrijpend lezen --- Taalbeleid --- Taalgericht vakonderwijs --- Referentieniveau --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Didactics of Dutch --- Secondary education
Choose an application
Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat alle leraren in het basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs aandacht besteden aan woordenschat en zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen.
Taal en verbale expressie. --- Taalonderwijs; Nederlandse taal. --- Anderstalige nieuwkomers. --- Didactiek (Vakdidactiek). --- Kleuteronderwijs. --- Lager onderwijs. --- Lezen. --- Luisteren. --- Meertaligheid (Tweetaligheid). --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen). --- Schrijven. --- Spreuken. --- Taal. --- Taalbeleid. --- Taalbeschouwing. --- Taalvaardigheid. --- NT2. --- Woordenschat. --- Woordenschatonderwijs. --- Tweedetaalverwerving. --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- talenonderwijs --- woordenschat --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Taalonderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Anderstalige nieuwkomers --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Luisteren --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Schrijven --- Spreken --- Taal --- Taalbeleid --- Taalbeschouwing --- Taalvaardigheid --- Nt2 --- woordenschatonderwijs --- Tweedetaalverwerving --- 456.1 --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- PXL-Education 2014 --- taalvaardigheid --- communicatievaardigheden --- leerprocessen --- basisonderwijs --- Woordenschat --- Onderwijs --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Interactief onderwijs --- Nederlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Deze geactualiseerde uitgave (nov. '19) laat zien hoe belangrijk een grote woordenschat is en hoe binnen primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo de woordenschat optimaal ontwikkeld kan worden. Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk is dat álle leraren in basisonderwijs, voort gezet onderwijs en mbo aandacht besteden aan woordenschat en samen zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken, woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler zorgt ervoor dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren begeleiden bij het vergroten en verrijken van de woordenschat bij hun leerlingen. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.
Choose an application
Taal en rekenen hebben terecht een prominente plaats in het onderwijs. Bij de overstap van primair naar voortgezet en vervolgonderwijs spelen de basisvaardigheden een niet te onderschatten rol. Taalvaardige leerlingen zijn in staat om (vak)kennis op te doen door te lezen, luisteren, spreken en schrijven. Ook de beheersing van rekenvaardigheden is cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan en een goede maatschappelijke redzaamheid. Het vormgeven van een doorlopende leerlijn taal en rekenen, zoals vastgelegd in het referentieniveau taal en rekenen, zorgt ervoor dat de lees-en rekenvaardigheden van leerlingen worden verbeterd en dat de overgang tussen de verschillende onderwijssectoren soepel verloopt. Over de actuele situatie is al veel gezegd en geschreven; een groot deel van de leerlingen in het huidige onderwijs presteert ondermaats. Veel onderwijsinstellingen herkennen deze problematiek en nemen initiatieven om de doorlopende leerlijn taal en rekenen te verbeteren. In deze publicatie laten we zien wat onderwijsinstellingen doen om de doorlopende leerlijnen in hun scholen concreet vorm te geven en beschrijven we de succesfactoren om te komen tot blijvend resultaat.
Choose an application
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|