Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Medische psychologie --- gezondheidspsychologie --- gezondheidspsychologie. --- opvoedingsondersteuning --- community care --- opvoedingsprojecten --- jeugdzorg --- Sociology of social care --- Sociology of health --- Gezondheidspsychologie.
Choose an application
Jeugdgezondheidszorg --- Kindermishandeling --- Opvoedingsondersteuning --- preventie --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Orthopedagogie --- 433.9 --- 614.23 --- jeugdgezondheidszorg --- opvoeding --- opvoedingsproblemen --- problematische opvoedingssituaties --- Jeugdgezondheidszorg. --- Opvoedingsondersteuning. --- preventie. --- Preventie. --- Hygiene. Public health. Protection --- Educational sciences
Choose an application
#SBIB:316.8H30 --- 364 <492> --- #A0011A --- 660 Welzijn --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Sociology of health --- Sociology of social care --- zorgverstrekking --- zelfhulp --- zelfhulpgroepen --- empowerment
Choose an application
Educational sciences --- jeugdzorg --- ouders-kind relatie --- videotraining --- gezinsbegeleiding --- gezinspedagogiek --- 364.044 --- Videohometraining --- Methodiek --- Opvoeding --- Gedragsproblemen
Choose an application
Choose an application
Kortdurende video-hometraining wordt op veel plaatsen toegepast om ouders te ondersteunen in de omgang met hun kind. Aan de hand van video-opnames worden ouders met kinderen van 0-4 jaar begeleid in de omgang met het kind. Het doel van de methodiek is de afstemming, het contact tussen ouders en kind te ondersteunen, te bevorderen of te herstellen. De handleiding geeft een uitgebreid inzicht in de basisideeën, de bedoelingen en de uitvoering van de methodiek. De handleiding behandelt ook specifieke hulpvragen die ouders hebben en gaat in op vragen over de opleiding en de kwaliteit van de methodiek. In de bijlagen staan voorbeelden van teksten en formulieren die gebruikt worden. Deze staan ook op een bijgevoegde cd-rom.
Choose an application
Choose an application
Baby's, peuters en kleuters nemen allerlei initiatieven om contact te maken met hun ouders. Ouders reageren intuïtief op deze initiatieven. Ze doen dat op een manier die het kind helpt om zich te ontwikkelen en sociaal-emotioneel gezond op te groeien. Meestal verloopt deze ontwikkeling positief en 'goed afgestemd', maar er kunnen zich situaties voordoen waardoor ouders onzeker worden en vragen hebben over het opgroeien van hun kind. Sommige ouders ervaren de omgang met hun kind als problematisch en vinden het moeilijk om hun kind te begrijpen. Vaak hebben deze ouders vragen over concreet gedrag: het huilen van hun baby, het eten of het slapen van hun kind of zijn temperament. Ook ouders van een kind dat lang in de couveuse lag, vinden het soms moeilijk om bij thuiskomst hun baby te 'verstaan' en de contactsignalen van de baby te herkennen.Deze ouders komen op het consultatiebureau en vertellen hun zorgen aan de JGZ-verpleegkundige of aan de consultatiebureauarts.Sinds 1995 kan de JGZ-verpleegkundige deze ouders ondersteunen met kortdurende videohometraining (K-VHT). Een methodiek, waarbij ouders aan de hand van videobeelden van een dagelijks verzorgingsmoment worden geholpen de signalen van hun kind (opnieuw) te herkennen en op een adequate manier op te reageren.Deze handleiding voor kortdurende video-hometraining is een gedetailleerde beschrijving van de methodiek, zoals die in heel Nederland in de jeugdgezondheidszorg wordt toegepast.De Associatie voor Interactiebegeleiding en Thuisbehandeling (AIT), het landelijke steunpunt voor alle vormen van video-hometraning en video-interactiebegeleiding, staat garant voor de kwaliteitsborging aan de hand van deze methodiekbeschrijving. Zij doet dat in nauwe samenwerking met ZuidZorg Eindhoven, een van de geassocieerde partners.De kortdurende vorm van video-hometraining die in dit boek wordt beschreven is tevens het prototype van video-hometraining (VHT) voor andere werkvelden in de hulpverlening en begeleiding aan gezinnen met jonge kinderen. De handleiding kan daarom ook worden benut door professionals uit andere werkvelden.
Jeugdgezondheidszorg --- Communicatie --- Begeleiding --- Kind --- Baby --- Prematuur (geboorte) --- Peuter --- Zindelijkheid --- Gedragsprobleem
Choose an application
Voor ieder kind is een veilige gehechtheidsrelatie met ouders/verzorgers van essentieel belang en de basis voor een gezonde ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat ouders sensitief en responsief zijn: dat ze de behoeftes van hun kind zien en begrijpen en adequaat reageren. Dit is voor ouders niet altijd even makkelijk, zeker niet voor adoptie- en pleegouders waarvan het kind al een geschiedenis met meerdere verlieservaringen en vaak ook verwaarlozing achter de rug heeft. Bovendien is bij niet-biologisch ouderschap geen sprake van een vanzelfsprekende band.Video-interactiebegeleiding (VIB) helpt (adoptie/pleeg)ouders vaardigheden te ontwikkelen om een veilige gehechtheidsrelatie met hun kind op te bouwen. Havermans en Verheule beschrijven in deze handleiding met veel voorbeelden uit de praktijk, de methodiek Video-interactiebegeleiding en gehechtheid bij adoptie. Ze besteden aandacht aan basiscommunicatie, de verschillende vormen van gehechtheid, gehechtheidsrepresentaties en de bouwstenen van hechting. Ze vertalen theorie naar de praktijk van alledag: hoe kun je gehechtheid op videobeelden herkennen en wat kunnen adoptieouders doen om hun kind te ondersteunen in zijn ontwikkeling en het achterstanden te laten inhalen. Daarnaast komen belangrijke onderwerpen zoals rouw, stress- en emotieregulatie, gedragsproblematiek en traumaverwerking aan bod. Ook beschrijven zij de combinatie van VIB met de Sherborne Samenspel bewegingspedagogiek voor adoptiekinderen die voor het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie extra lichaamsgerichte begeleiding nodig hebben.
Hechting --- Adoptie --- Video-interactiebegeleiding --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- 364.264 --- Hechtingsstoornissen --- Video-inteactiebegeleiding --- Hechting (psychologie)
Choose an application
In de preventieve zorg voor kinderen van nul tot vier jaar in Nederland en Vlaanderen staat opvoedingsondersteuning in het middelpunt van de belangstelling. Hoe die opvoedingsondersteuning vorm krijgt was in 2001 onderwerp van onderzoek door Kind & Gezin in Vlaanderen en het NIZW in samenwerking met het Landelijk Centrum OKZ in Nederland. De resultaten van dit onderzoek vormen de basis voor deze publicatie, samen met de theoretische noties die ten grondslag liggen aan de opvoedingsondersteuning in de preventieve zorg. Ongeveer 35 regelmatig in de preventieve zorg gebruikte methoden van opvoedingsondersteuning komen aan bod. Ze zijn uitvoerig beschreven naar doel, doelgroep, inhoud en aanpak. Iedere methode is voorzien van een evaluatie en van bronnen, met name waar het de gebruikte materialen betreft, zoals draaiboeken, theoretische verantwoordingen en programmabeschrijvingen.
Hygiene. Public health. Protection --- opvoedingsondersteuning --- jeugdgezondheidszorg --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- VLAANDEREN -- 372 --- !OVERZICHTSWERKEN -- 372 --- NEDERLAND -- 372 --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Jeugdwelzijnswerk --- #PBIB:2002.2 --- 664.1 Gezin --- Opvoedingsondersteuning --- Preventieve geneeskunde --- Gezondheidsopvoeding --- Gezin --- Kindergeneeskunde --- 433 --- Baby's --- Gezinsopvoeding --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Peuters --- Preventie --- 364.2 --- Hulpverlening --- Médecine préventive --- Education à la santé --- Famille --- Pédiatrie --- Opvoeding in de praktijk
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|