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La notion de risque a envahi l'actualité. L'analyse économique du risque repose essentiellement sur un outil, le calcul des probabilités. La prégnance des mathématiques n'est pas en cette matière une nouveauté, puisque les mathématiques du hasard se sont développées pour résoudre des questions économiques. C'est d'abord cette histoire qu'il faut restituer pour comprendre l'élargissement de la notion de risque, de l'assurance vers la démographie, la finance, la statistique mathématique et enfin la constitution d'une théorie de la décision économique. L'abstraction d'une telle théorie, si elle frappe par son élégance, ne laisse pas d'interroger: cet élargissement est-il légitime? Autrement dit, tous les aspects de la vie humaine sont-ils susceptibles de se plier à un tel calcul? II apparaît au fil des applications que la réponse n'est pas univoque: il faut donc distinguer les champs selon la nature des théories qu'on leur applique et surtout selon leur statut épistémologique. Ce panorama des champs d'application - assurance, finance, gestion - invite à prendre une distance critique. C'est la raison d'être de cet ouvrage.
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La notion de risque a envahi l'actualité. L'analyse économique du risque repose essentiellement sur un outil, le calcul des probabilités. La prégnance des mathématiques n'est pas en cette matière une nouveauté, puisque les mathématiques du hasard se sont développées pour résoudre des questions économiques. C'est d'abord cette histoire qu'il faut restituer pour comprendre l'élargissement de la notion de risque, de l'assurance vers la démographie, la finance, la statistique mathématique et enfin la constitution d'une théorie de la décision économique. L'abstraction d'une telle théorie, si elle frappe par son élégance, ne laisse pas d'interroger : cet élargissement est-il légitime ? Autrement dit, tous les aspects de la vie humaine sont-ils susceptibles de se plier à un tel calcul ? Il apparaît au fil des applications que la réponse n'est pas univoque : il faut donc distinguer les champs selon la nature des théories qu'on leur applique et surtout selon leur statut épistémologique. Ce panorama des champs d'application – assurance, finance, gestion – invite à prendre une distance critique. C'est la raison d'être de cet ouvrage.
Management --- Business & Economics --- Management Styles & Communication
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Financial regulation has dramatically evolved and strengthened since the crisis on both sides of the Atlantic, with enhanced international coordination through the G-20 and the Financial Stability Board and, at the regional level, a definite contribution from the European Union. However the new regulatory environment has its critics, with many divergent voices arguing that over-regulation has become a root cause of our current economic stagnation. This book provides a bigger picture view of the impact and future of financial regulation in the EU, exploring the relationship between microeconomic incentives and macroeconomic growth, regulation and financial integration, and the changes required in economic policy to further European integration. Bringing together contributions from law, economics and management science, it offers readers an accessible but rigorous understanding of the current state of play of the regulatory environment, and on the future challenges. Coverage will include: • a review of the recent regulatory changes from a legal and economic perspective • analysis of how the economic model of financial institutions and entities is impacted by the new frameworks • how to improve securitization and new instruments under MIFID II • issues in the enhanced supervision under delegated acts for AIFMD, CRR-CRD IV and Solvency II • how long term funding can be supplied in lieu of the non-conventional monetary policies • a new architecture for a safer and more efficient European financial system Financial Regulation in the EU provides much needed clarity on the impact of new financial regulation and the future of the economy, and will prove a must have reference for all those working in, researching and affected by these changes.
Finance. --- Finance, Public. --- Corporations --- European Economic Community literature. --- Public Finance. --- Corporate Finance. --- Political Economy/Economic Policy. --- European Integration. --- Financial services industry --- Financial institutions --- Banks and banking --- State supervision --- Law and legislation --- Agricultural banks --- Banking --- Banking industry --- Commercial banks --- Depository institutions --- Finance --- Money --- Financial intermediaries --- Lending institutions --- Associations, institutions, etc. --- Services, Financial --- Service industries --- Corporations-Finance. --- Economic policy. --- European Economic Community lite. --- Economic Policy. --- Economic nationalism --- Economic planning --- National planning --- State planning --- Economics --- Planning --- National security --- Social policy --- Cameralistics --- Public finance --- Currency question --- Public finances --- Corporations—Finance. --- Financial services industry - State supervision - European Union countries --- Financial institutions - Law and legislation - European Union countries --- Banks and banking - State supervision - European Union countries --- Monetary policy - European Union countries --- Monetary policy
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Financial regulation has dramatically evolved and strengthened since the crisis on both sides of the Atlantic, with enhanced international coordination through the G-20 and the Financial Stability Board and, at the regional level, a definite contribution from the European Union. However the new regulatory environment has its critics, with many divergent voices arguing that over-regulation has become a root cause of our current economic stagnation. This book provides a bigger picture view of the impact and future of financial regulation in the EU, exploring the relationship between microeconomic incentives and macroeconomic growth, regulation and financial integration, and the changes required in economic policy to further European integration. Bringing together contributions from law, economics and management science, it offers readers an accessible but rigorous understanding of the current state of play of the regulatory environment, and on the future challenges. Coverage will include: • a review of the recent regulatory changes from a legal and economic perspective • analysis of how the economic model of financial institutions and entities is impacted by the new frameworks • how to improve securitization and new instruments under MIFID II • issues in the enhanced supervision under delegated acts for AIFMD, CRR-CRD IV and Solvency II • how long term funding can be supplied in lieu of the non-conventional monetary policies • a new architecture for a safer and more efficient European financial system Financial Regulation in the EU provides much needed clarity on the impact of new financial regulation and the future of the economy, and will prove a must have reference for all those working in, researching and affected by these changes.
International relations. Foreign policy --- Public finance --- Economic policy and planning (general) --- Accountancy --- Corporate finance --- Literature --- bedrijven --- economische politiek --- financiering --- literatuur --- bedrijfsbeleid --- sociale interventies --- overheidsfinanciën --- Europese eenmaking --- Europe
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Nos démocraties sont entrées en récession : l’injure et l’indignation sont devenues l’ordinaire du débat public ; nous ne savons plus réformer que par la contrainte et par la force.Pour conjurer cette situation, et les dangers qu’elle implique, nous pourrions nous inspirer des Niveleurs, ces soldats oubliés de la révolution anglaise du xviie siècle, qui posèrent les principes de la démocratie participative : associer le peuple aux décisions qui le concernent, ne pas abandonner tout notre pouvoir aux élus ou aux technocrates.Des assemblées communales au partage des responsabilités dans les entreprises de l’économie sociale et solidaire, L’Accord du peuple est un guide pour rénover nos institutions et nous réconcilier avec la pratique de la démocratie.
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Signs and States, programme financé par l’ERC (European Research Council), a pour but d’explorer la sémiologie de l’État du XIIIe siècle au milieu du XVIIe siècle. Textes, performances, images, liturgies, sons et musiques, architectures, structures spatiales, tout ce qui contribue à la communication des sociétés politiques, tout ce qu’exprime l’idéel des individus et leur imaginaire, est ici passé au crible dans trois séries de rencontres dont les actes ont été rassemblés dans une collection, Le pouvoir symbolique en Occident (1300-1640). Ces volumes, adoptant une perspective pluridisciplinaire et comparative dans une visée de long terme, combinent études de cas, analyses conceptuelles et réflexions plus théoriques. Et les réponses à ce questionnaire, issu d’une réflexion sur une histoire culturelle poursuivie sur plus de cinq siècles, remettent en cause une histoire de l’Occident latin où l’on opposerait Église et État : la mutation culturelle engendrée par la réforme grégorienne qui, tout en assurant d’abord le triomphe de la papauté, a donné à l’État moderne les moyens d’assurer sa propre légitimité en créant les conditions d’une révolution du système de communication. Elle engendre un partage du pouvoir symbolique et des processus de légitimation avec l’État : la capacité de ce dernier à se légitimer par le consentement de la société politique en dehors de la contingence religieuse est une spécificité de l’Occident latin, clé de l’essor des États modernes européens.
History --- réforme grégorienne --- papauté --- temps modernes --- Occident latin --- système de valeurs --- gouvernement royal --- théologie politique
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The 2008 financial crash was the worst financial crisis and the most severe economic downturn since the Great Depression. It triggered a complete overhaul of the global regulatory environment, ushering in a stream of new rules and laws to combat the perceived weakness of the financial system. While the global economy came back from the brink, the continuing effects of the crisis include increasing economic inequality and political polarization. Ten Years After the Crash is an innovative analysis of the crisis and its ongoing influence on the global regulatory, financial, and political landscape, with timely discussions of the key issues for our economic future. It brings together a range of expert and practitioner perspectives, including the Nobel Prize winner Joseph Stiglitz, the former congressman Barney Frank, the former treasury secretary Jacob Lew, the former deputy governor of the Bank of England Paul Tucker, and Steve Cutler, general counsel of JP Morgan Chase during the financial crisis. Each poses crucial questions: What were the origins of the crisis? How effective were international and domestic regulatory responses? Have we addressed the roots of the crisis through reform and regulation? Are our financial systems and the global economy better able to withstand another crash? Ten Years After the Crash is vital reading as both a retrospective on the last crisis and analysis of possible sources of the next one.
Global Financial Crisis, 2008-2009. --- Financial crises --- Financial institutions --- Global Financial Crisis, 2008-2009 --- Prevention. --- Government policy. --- Law and legislation. --- Influence. --- Influence --- Prevention --- Government policy --- Law and legislation --- Global Financial Crisis (2008-2009) --- E-books --- Commercial law --- Financial intermediaries --- Lending institutions --- Associations, institutions, etc. --- Crashes, Financial --- Crises, Financial --- Financial crashes --- Financial panics --- Panics (Finance) --- Stock exchange crashes --- Stock market panics --- Crises --- Global Economic Crisis, 2008-2009 --- Subprime Mortgage Crisis, 2008-2009
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