Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Isaac Jan Alexander Gogel was een fascinerende persoonlijkheid met een zeer interessante loopbaan in de turbulente Bataafs-Franse periode (1795-1813). Deze Amsterdamse koopman smeedde de zeven verenigde gewesten samen tot een Bataafse eenheidsstaat, met één belastingstelsel, een transparante begroting en één muntstelsel. Zijn interesse en invloed waren echter breder. Gelijkheid voor de wet hield voor hem ook de vrije toegang tot een beroep in. Hij was dan ook een fel ijveraar voor de afschaffing van de gilden. Verder nam hij intensief deel aan de debatten over de constitutionele vormgeving van de nieuwe staat. Zijn culturele belangstelling bracht hem ertoe de Nationale Konst-Gallerij op te richten, de voorloper van het huidige Rijksmuseum. Het traditionele beeld van Alexander Gogel toont hem als een technocraat. Jan Postma laat in deze politieke biografie zien dat hij in werkelijkheid een ideologisch geïnspireerd politicus was.
Choose an application
De tweedeling tussen man en vrouw loopt op haar einde. Eindelijk dringt het besef door dat de wereld meer te bieden heeft dan dit ene onderscheid. Maar tot het zo ver is, aan de man nog even de twijfelachtige eer uit te groeien tot de problematische sekse. Moeten we de boeken die ons de afgelopen decennia hebben verteld wat een man is en kan zijn vanaf nu ongelezen laten, zoals Rebecca Solnit stelt? Of kunnen we, nu mannelijkheid even hard wordt verdedigd als bestreden, het lezen van mannelijke klassiekers weer als een daad van nieuwsgierigheid, om niet te zeggen subversiviteit, beschouwen? In samenwerking met 'De Groene Amsterdammer' presenteert Das Mag een mannenleeslijst die ons een caleidoscopische blik biedt op mannelijkheid in de literatuur. Is de man in het werk van Nescio en Mulisch meer dan alleen een aardige jongen, een overheersende vader of het middelpunt van de wereld? En welk verhaal over mannelijkheid vertellen klassiekers als 'Fight Club' en 'Revolutionary Road'? Met bijdragen van onder anderen Rob van Essen, Niña Weijers, Joost de Vries, Marja Pruis en Xandra Schutte.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Literature --- literatuursociologie --- literatuurgeschiedenis --- Masculinité --- Dans la littérature. --- Dans la littérature. --- Masculinity --- Book
Choose an application
Vol verwondering kijkt de man met de meest Nederlandse naam denkbaar om zich heen en stelt vast: we zijn een raar volkje. Volgens de scherpe observator Jan Postma schuilt er een fascinerende schoonheid in het alledaagse leven en nemen we het te vaak voor lief. En dat is zonde. Met verve schrijft Postma in 'Vroege werken' over dooie muizen, snorkelen in een massagraf en over zijn broodrooster. Over waarom hij zich bij het Stedelijk Museum opgaf als levend kunstwerk (en hoe hij daar met de dood werd bedreigd). Over narcisme en naïviteit, over Kim Holland bij een kerncentrale. De keuze aan onderwerpen is ogenschijnlijk willekeurig, maar Jan Postma verbindt ze met zijn originele blik die van het alledaagse iets groots en meeslepends maakt. Ga met hem mee op avontuur en verwonder en bewonder met hem mee. Jan Postma (1985) is een man van tegenstrijdigheden: gewaardeerd redacteur van 'De Groene Amsterdammer', maar ook, als J. Postma, door 'GeenStijl' uitgeroepen tot een van de 'heersende Twittermannen van Nederland'. Sinds vijf jaar schrijft hij voor elk nummer van 'Das Magazin'. Binnenkort is hij een van de belangrijkste essayisten van Nederland. Op dit moment is hij in elk geval al een van de leukste essayisten van Nederland. Hij woont in Rotterdam.
Dutch literature --- kunst --- kunsttheorie --- fotografie --- fotografietheorie --- literatuur --- eenentwintigste eeuw --- filosofie --- cultuurfilosofie --- 130.2
Choose an application
Na het succes van 'Vroege werken' (2017) is Jan Postma eindelijk terug met nieuwe essays die ons gerommel hier op aarde nader moeten verklaren. Onder de titel 'Is dit alles?' verkent Postma de literaire waarde van motten, het fotograferen van vreemden in het algemeen en luiaarden in het bijzonder, het verschil tussen Frank de Boer en Frankenstein, de waanzin van voortplanting en de troost van kinderen. Al lezende doemen gaandeweg centrale thema’s op: voortplanting en ouderschap, technologie en nuance, fotografie en sentimentaliteit. De essays zijn stuk voor stuk gekleurd door een bepaalde levensfase: die van het jonge ouderschap. En hoewel men gemakkelijk zou kunnen verdrinken in de chaos van het prille gezinsleven blijft de blik van Postma tegelijkertijd strak gericht op de wereld daarbuiten. Is dit alles? hoopt, in alle bescheidenheid, slechts trouw te zijn aan particuliere omstandigheden. En daarmee, in alle onbescheidenheid, zo nu en dan te raken aan een universele ervaring. Haarscherpe en mijmerende analyses van de grappigste en ernstigste essayist van Nederland.
Dutch literature --- fotografie --- fotografietheorie --- eenentwintigste eeuw --- kunst --- kunsttheorie --- filosofie --- 130.2 --- 77.01 --- 760.4 --- 700.6 --- cultuursociologie --- cultuurfilosofie --- 905.2 --- fotografie als kunst --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- cultuurfilosofie, -psychologie en -sociologie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|