Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Een nieuwe aanpak van logica in het secundair onderwijs
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Logica is essentieel de kunst van het correct redeneren. Door de vooruitgang van de wetenschap heeft logica een bredere invulling gekregen en kan het bekeken worden als een studie informatie. Vroeger speelde logica een grote rol in het secundair onderwijs, terwijl het onderwerp nu niet meer expliciet behandeld wordt en enkel ter sprake komt in het correct kunnen weergeven van een redenering. In het bestaande cursusmateriaal over logica wordt het onderwerp formalistisch aangepakt. Er wordt besproken hoe je formules kan manipuleren, maar er wordt weinig aandacht besteed aan wat deze formules betekenen en wat je met deze manipulaties kan bereiken. Wij ontwikkelden een lessenreeks voor de derde graad van het secundair onderwijs die logica op een nieuwe, niet-formalistische manier aanpakt. In deze cursus wordt logica bestudeerd in de bredere invulling van het woord, dat is als studie van informatie. Deze bredere invulling wordt weergegeven in de volgende visie die de basis vormt voor de ontworpen lessenreeks: `Logica als manier om informatie weer te geven in een formele taal en om met deze informatie problemen op te lossen'. De lessenreeks bevat daarom enkele realistische problemen die opgelost kunnen worden door te redeneren met informatie, zoals bijvoorbeeld een lessenroosterprobleem. We lichten de keuzes die gemaakt zijn bij het ontwikkelen van deze lessenreeks toe. Vervolgens hebben we een onderwijsexperiment uitgevoerd waarin de ontwikkelde lessenreeks in de praktijk werd omgezet. Op basis van de resultaten van dit experiment kon de lessenreeks geoptimaliseerd worden en konden we de meningen van de leerkrachten en leerlingen in kaart brengen. Voor dit experiment hebben twee leerkrachten de cursus gebruikt in één van hun klassen. De resultaten van het experiment zijn afkomstig van verschillende bronnen. Ten eerste werden enkele van deze lessen geobserveerd en de bevindingen neergeschreven. Verder hebben de leerlingen die deze lessen volgden twee oefeningen uit de cursus ingediend als test. Nadat de lessenreeks afgewerkt was in hun klas hebben ze ook een vragenlijst ingevuld over hun gevoel bij het cursusmateriaal. Tot slot zijn de leerkrachten na het geven van de lessen geïnterviewd. Uit dit experiment blijkt dat de doelstellingen van de lessenreeks niet allemaal bereikt zijn. De leerlingen hebben noties van het nut van logica en kunnen eenvoudige uitspraken weergeven in logica. Van zodra de uitspraken moeilijker worden, slagen de meeste leerlingen hier niet meer in. Wanneer de leerlingen over informatie beschikken die weergegeven is in logica, kunnen ze over een probleem beginnen redeneren, maar ze zullen niet allemaal tot een oplossing voor het probleem komen. Verder blijkt dat de leerlingen en leerkrachten het cursusmateriaal over het algemeen duidelijk vinden. De leerlingen halen wel aan dat de cursus beter aangepast zou kunnen zijn aan hun interesses. De leerkrachten halen aan dat de link tussen logica en het dagelijks leven nog duidelijker aangebracht kan worden. Uit het onderzoek blijkt ook dat leerkrachten nood hebben aan een meer uitgewerkte leerkrachtenbundel. Als laatste blijkt uit het onderzoek ook dat leerlingen die graag met de computer werken of die aangeven dat ze goed met de computer kunnen werken, logica interessanter en iets minder moeilijk vinden dan leerlingen die dat niet doen. Aan de hand van deze resultaten werd de lessenreeks aangepast. Verbeteringen zijn nog steeds mogelijk.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by