Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Theoretische achtergronden en praktische werkvormen voor leerkrachten om op een verantwoorde wijze taalactiviteiten te ontplooien bij kleuters.Mac SteenaartIn dit deeltje uit de serie 'Taal & didactiek' wordt ingegaan op de achtergronden van taalontwikkeling bij kleuters. De auteurs zien deze groep als groep die op de basisschool toch anders moeten worden benaderd. De didactiek moet worden afgestemd op de spelende manier waarop kleuters hun wereld ontdekken. Aan de hand van heel veel praktijkvoorbeelden wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven aan de doelgroep (die in het boek met 'je' wordt aangesproken), studenten van de pabo en leerkachten van de onderbouw basisschool. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan praktische zaken (tips, lessuggesties, werkvormen). Het taalgebruik is niet moeilijk, maar de uitvoering wat zakelijk: heel veel tekst, veel paragrafen, opdrachten en kleine zwartwitfoto's. Bevat inhoudsopgave, literatuuroverzicht en een trefwoordenregister.© NBD Biblio
aanvankelijk lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- technisch lezen --- Didactics of languages --- didactiek --- kleuteronderwijs --- taal --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Kindertaal --- Kleuteronderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Ontluikende geletterdheid --- Taal --- Taalmethodes --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- fantasiespel --- kleuters --- kringgesprek --- linguïstiek --- rollenspel --- taalactiviteiten --- taalonderwijs --- taalontwikkeling --- taalverwerving --- vertellen --- voorlezen --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- Kleuterschool: taal --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalonderwijs : kleuters --- 472.1 --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van de talen --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Kleuters --- Taalopvoeding --- Nederlands --- Taalactivering --- Kleuter --- Therapie --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Taalstimulering --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Kleuters zijn elke dag volop bezig met taal. Tijdens een kringgesprek, samen spelend aan de watertafel, luisterend naar een vertelling: taal is bij vrijwel elke activiteit die kleuters uitvoeren van wezenlijk belang. Al werken kleuters nog niet zo vakgericht als oudere kinderen, soms kun je als leerkracht wel expliciet werken aan de taalontwikkeling. Vaker echter zal het taalonderwijs meer impliciet meekomen binnen een activiteit. In dit deeltje uit de serie 'Taal & didactiek' wordt ingegaan op de achtergronden van taalontwikkeling bij kleuters. De auteurs zien deze groep als groep die op de basisschool toch anders moeten worden benaderd. De didactiek moet worden afgestemd op de spelende manier waarop kleuters hun wereld ontdekken. Aan de hand van heel veel praktijkvoorbeelden wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven aan de doelgroep (die in het boek met 'je' wordt aangesproken), studenten van de pabo en leerkachten van de onderbouw basisschool. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan praktische zaken (tips, lessuggesties, werkvormen). Het taalgebruik is niet moeilijk, maar de uitvoering wat zakelijk: heel veel tekst, veel paragrafen, opdrachten en kleine zwartwitfoto's. Bevat inhoudsopgave, literatuuroverzicht en een trefwoordenregister. Inhoudsopgave : 1. Het speelveld uitzetten: kleuters en taal 2. Opvattingen over werken met kleuters 3. De beginsituatie 4. Werken met leerlijnen 5. Werkmodel 6. Werkvormen 7. Evaluatie en zorgverbreding 8. Methoden en materialen
Taalverwerving --- Voorbereidend lees- en taalonderwijs. --- Kleuters.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|