Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Sinds de invoering van de Mediawet in 1987, is de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bij wet verplicht een afspiegeling te vormen van de Nederlandse multiculturele samenleving. Onderzoek door de universiteiten van Leuven en Nijmegen (in opdracht van de NPO) toont echter aan dat dit niet het geval is. Eind 2006 stelde de NPO daarom zijn nieuwe diversiteitsbeleid voor televisie voor. De doelstelling was tweeledig: (1) meer allochtone kijkers aantrekken en (2) een betere afspiegeling van de samenleving vormen. Hiervoor werden o.a. nieuwe multiculturele programma's in het leven geroepen, kregen tientallen programma's quota's opgelegd en ging de NPO op zoek naar nieuwe allochtone collega's. Het nieuwe diversiteitsbeleid kreeg van bij de start intern zowel als extern veel kritiek. Deze masterproef onderzoekt welk beleid voor 2006 gevoerd werd en wat aan de basis lag van de omschakeling van beleid. Verder wordt vooral het nieuwe diversiteitsbeleid zelf en de publieke reacties op het beleid door media-experten (omroepen, officiële instanties, medewerkers van de NPO en organisaties die strijden voor participatie van etnische minderheden in de Nederlandse media) geanalyseerd. De doelstellingen van het beleid worden vergeleken met de kritiek die erop wordt gegeven. Ten slotte worden de resultaten van het nieuwe beleid, zoals die blijken uit gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek, nader bestudeerd. Middelen of methode: Voor het eerste deel van de masterproef werden vooral geschreven bronnen over 'media en multiculturaliteit' geraadpleegd. De analyses in het tweede en derde deel gebeurden a.d.h.v. officiële beleidsstukken van de NPO en elektronische bronnen, aangezien deze materie nog zeer recent is. De analyses van het beleid, de publieke reacties en de resultaten gebeurden vanuit een descriptief standpunt. Resultaten: Ondanks het ingevoerde quotasysteem voor tientallen programma's en de doelstelling om meer allochtonen voor en achter de schermen bij de media te betrekken, slaagt de NPO er niet in meer allochtone kijkers voor zich te winnen. Etnische minderheden verkiezen nog steeds de commerciële zenders. Bovendien vormt de NPO nog steeds geen afspiegeling van de Nederlandse multiculturele maatschappij. Het quotasysteem wordt door velen als té geforceerd beschouwd en er werken nog steeds te weinig allochtonen bij de NPO.
Allochtonen. --- Diversiteitsbeleid. --- Etnische minderheden. --- Media. --- Multiculturaliteit. --- Multiculturele samenleving. --- Nederland. --- Nederlandse Publieke Omroep (NPO). --- Studie van maatschappelijke aspecten. --- Televisie.
Choose an application
Doelstellingen: Sinds de invoering van de Mediawet in 1987, is de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bij wet verplicht een afspiegeling te vormen van de Nederlandse multiculturele samenleving. Onderzoek door de universiteiten van Leuven en Nijmegen (in opdracht van de NPO) toont echter aan dat dit niet het geval is. Eind 2006 stelde de NPO daarom zijn nieuwe diversiteitsbeleid voor televisie voor. De doelstelling was tweeledig: (1) meer allochtone kijkers aantrekken en (2) een betere afspiegeling van de samenleving vormen. Hiervoor werden o.a. nieuwe multiculturele programma's in het leven geroepen, kregen tientallen programma's quota's opgelegd en ging de NPO op zoek naar nieuwe allochtone collega's. Het nieuwe diversiteitsbeleid kreeg van bij de start intern zowel als extern veel kritiek. Deze masterproef onderzoekt welk beleid voor 2006 gevoerd werd en wat aan de basis lag van de omschakeling van beleid. Verder wordt vooral het nieuwe diversiteitsbeleid zelf en de publieke reacties op het beleid door media-experten (omroepen, officiële instanties, medewerkers van de NPO en organisaties die strijden voor participatie van etnische minderheden in de Nederlandse media) geanalyseerd. De doelstellingen van het beleid worden vergeleken met de kritiek die erop wordt gegeven. Ten slotte worden de resultaten van het nieuwe beleid, zoals die blijken uit gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek, nader bestudeerd. Middelen of methode: Voor het eerste deel van de masterproef werden vooral geschreven bronnen over 'media en multiculturaliteit' geraadpleegd. De analyses in het tweede en derde deel gebeurden a.d.h.v. officiële beleidsstukken van de NPO en elektronische bronnen, aangezien deze materie nog zeer recent is. De analyses van het beleid, de publieke reacties en de resultaten gebeurden vanuit een descriptief standpunt. Resultaten: Ondanks het ingevoerde quotasysteem voor tientallen programma's en de doelstelling om meer allochtonen voor en achter de schermen bij de media te betrekken, slaagt de NPO er niet in meer allochtone kijkers voor zich te winnen. Etnische minderheden verkiezen nog steeds de commerciële zenders. Bovendien vormt de NPO nog steeds geen afspiegeling van de Nederlandse multiculturele maatschappij. Het quotasysteem wordt door velen als té geforceerd beschouwd en er werken nog steeds te weinig allochtonen bij de NPO.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|