Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit afstudeerproject biedt aan (toekomstige) wiskundeleerkrachten een uitgewerkt lessenpakket waarbij de wiskundeleerstof benaderd wordt vanuit een historische context. De leerkracht wiskunde vindt in de bundel een pedagogische verantwoording voor het gebruik van geschiedenis in de wiskundeles, 4 uitgewerkte lessen voor het derde jaar secundair met een historische achtergrond, een leerlingenbundel en een implementatie van de lessen in het jaarplan van WP+ 3. (Bron: auteur)
Choose an application
Dit afstudeerproject bestaat uit een theoretisch en een praktisch luik. Het theoretische luik bestaat uit de theorie over geluid, geluidsgolven, muziek en de kwintencirkel. Het praktische deel is een hoekenwerk dat tijdens de zelfstandige stage in het 4de jaar secundair onderwijs is uitgevoerd. Er zijn vier hoeken die met wiskunde en met muziek te maken hebben. (Bron: auteur)
Choose an application
In dit eindwerk wordt een antwoord gezocht op de vragen: Wat is gotiek precies? Hebben de typische geometrische kenmerken van gotische bouwkunst een achterliggend verhaal of zijn het slechts decoratieve elementen? Wie vond het nodig om gigantische kathedralen te bouwen en voor wie waren ze bestemd? Heeft de bouw van een kathedraal een grote rol gespeeld in in de geschiedenis van haar streek of was het gewoon een zoveelste bouwproject? Op basis van een selectie van betrouwbare bronnen heb ik een persoonlijke tekst geschreven, waarin deze vragen worden beantwoord. Deze informatie kan gebruikt worden voor lessen en uitstapjes om jonge tieners vertrouwd te maken met het verhaal van de gotische kathedraal. (Bron: auteur)
Choose an application
Choose an application
Een van de kerntaken van wiskundeonderwijs is het bijbrengen van wiskundige geletterdheid om in de maatschappij naar behoren te functioneren. Voor het beroepsonderwijs ligt daarbij het accent op functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën. Beroepsleerlingen moeten namelijk probleemoplossend kunnen denken in concrete beroeps- en maatschappelijke contexten. Dat is echter geen evidentie! Zowel wiskunde in de B-stroom als functionele rekenvaardigheid (in PAV) in het bso veronderstellen bepaalde didactische en inhoudelijke competenties om functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën doelmatig en in levensechte contexten aan te brengen en om beroepsleerlingen uit te dagen met functionele wiskundeproblemen. Binnen School of Education deden lerarenopleiders van KHLeuven, KHLim, Thomas More-Mechelen en CVO-Limlo onderzoek naar die problematiek. Het resultaat vind je in dit werk. Daarin wordt beschreven wat functionele wiskunde in het beroepsonderwijs moet zijn en hoe domeinspecifieke kennis, wiskundige denkstrategieën, contexten en wiskundige verbeelding daarin een rol spelen.
Wiskunde --- Probleemoplossend denken. --- Beroepsonderwijs. --- B-stroom --- probleemoplossend denken --- Didactics of mathematics --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- PAV (project algemene vakken) --- Wiskunde ; beroepsonderwijs --- 485.30 --- didactiek --- beroepsonderwijs --- wiskunde --- 456.3 --- rekenvaardigheid --- denktechnieken --- Wiskunde ; beroepsonderwijs ; didactiek --- BSO --- 485.3 --- Didactiek --- Wiskunde : didactiek --- Beroepsonderwijs --- 485.35 --- Wiskunde - vakdidactiek --- didactiek algemeen - wiskunde, informatiekunde, technologische opvoeding --- PXL-Education 2013 --- wiskunde : didactiek --- PAV --- Probleemoplossend denken --- Beroepssecundair onderwijs --- Functionele gecijferdheid --- Project algemene vakken
Choose an application
Dit eindwerk is een bundeling van mijn bijdrage aan het SoE-project over 'wiskundige denkmethodes in het beroepsonderwijs'. (Bron: auteur)
Choose an application
Vele mensen hebben een verkeerd beeld over wiskunde. Als men het rondvraagt, blijkt dat velen wiskunde zien als een verzameling van formules, nodig om bepaalde wiskundige problemen op te lossen. Wiskunde is echter veel meer dan dat! De grootste reden van deze misvatting ligt in het onderwijs en de manier waarop wiskunde vaak onderwezen wordt: leerkrachten gebruiken een weinig inzichtelijke en verre van activerende aanpak. Dit afstudeeronderzoek zet een nieuwe soort aanpak in de verf: onderzoeksmatig leren. Deze aanpak verhoogt de kennis en het inzicht, maar ook de interesse en motivatie van leerlingen. Zes manieren om deze aanpak te hanteren worden behandeld. Tevens bevat dit afstudeeronderzoek een verzameling van heel wat concrete voorbeelden met uitgewerkt lesmateriaal, voor zowel de eerste als de tweede graad. (Bron: auteur)
Choose an application
Er zijn in het buitengewoon onderwijs (BuSO) weinig uitgewerkte pakketten beschikbaar voor functionele rekenvaardigheid. Dit afstudeeronderzoek onderzoekt hoe rekenvaardigheid in BuSO op een realistische en bruikbare manier kan worden georganiseerd. (Bron: auteur)
Choose an application
Dit afstudeeronderzoek bestaat uit twee grote delen. Als eerste is er een onderzoek aan de hand van literatuur en aan de hand van ondervragingen. Als tweede is er een werkbundel uitgewerkt met activerende werkvormen binnen wiskundeonderwerpen. Het tweede deel is natuurlijk gebaseerd op de bevindingen van het eerste onderzoek. In het eerste deel wordt er omschreven waarom activerende werkvormen gebruiken interessant zou kunnen zijn. Er worden onderzoeken besproken waaruit er een vermoeden gewekt wordt dat activerende werkvormen het leervermogen van de leerlingen zou kunnen verhogen. Vanuit het literatuuronderzoek zijn er criteria opgelijst waaraan activerende werkvormen moeten voldoen om nuttig te zijn. Ook worden er enkele valkuilen besproken waaraan de werkvormen niet mogen aan voldoen. Daarna volgt er een praktijkonderzoek waarbij leerkrachten uit het werkveld hun meningen en bedenkingen konden uiten. Hierbij wordt er ook gekeken hoe activerende werkvormen te integreren zijn binnen verschillende onderwerpen en waarom er vaak geen gebruik gemaakt wordt van activerende werkvormen. Als laatste worden er heel wat activerende werkvormen algemeen besproken, met daarbij ook verschillende voorbeelden hoe ze te integreren zijn binnen verschillende wiskundige onderwerpen. De wiskundige onderwerpen zijn zowel van de eerste als tweede graad, BSO, ASO en TSO. (Bron: auteur)
Choose an application
Met dit afstudeeronderzoek wou ik a.d.h.v. een enquête te weten komen wat de leerkrachten vinden van creatieve werkvormen. Er vindt telkens een vergelijking plaats tussen de meningen van de leerkrachten die ik bevraagd heb en hetgeen de literatuur hierover vertelt. Dit afstudeeronderzoek bestaat uit twee grote delen. Het eerste deel is theoretisch.Hierin wordt de opinie van de leerkrachten in verband met creatieve werkvormen zoals die voorkomt in de literatuur vergeleken met de resultaten van de zelf afgenomen enquête. ln het tweede, meer praktische deel worden een aantal creatieve werkvormen beschreven die ik zelf ontwikkeld heb.Voor het vak wiskunde in de 2e graad secundair onderwijs bestaat er nog niet zo veel leermateriaal onder de vorm van creatieve werkvormen. Dat is ook de reden waarom ik ervoor gekozen heb om zelf creatieve werkvormen te ontwikkelen voor deze doelgroep.Voor de leerkrachten is er een specifieke spelfiche met didactische wenken beschikbaar bij de ontwikkelde materialen. (Bron: auteur)
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|