Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Chagrin d'école, dans la lignée de Comme un roman, aborde la question de l'école du point de vue de l'élève, et en l'occurrence du mauvais élève. Daniel Pennac, ancien cancre lui-même, étudie cette figure du folklore populaire en lui donnant ses lettres de noblesse, en lui restituant aussi son poids d'angoisse et de douleur.
French literature --- Students --- Elèves --- Psychology --- Psychologie --- Authors, French --- Education --- Pennac, Daniel --- 840-31 --- BPB0711 --- Franse literatuur: roman --- 840-31 Franse literatuur: roman --- Elèves --- Pennac, Daniel. --- פנק, דניאל. --- Nacray, J.-B. --- Retards scolaires --- Echec scolaire --- Childhood and youth --- Enfance et jeunesse --- Enseignement --- 870 --- proza --- prose --- Authors, French - 20th century - Biography --- Authors, French - 21st century - Biography --- Education - France --- Retards scolaires - Romans, nouvelles, etc. --- Echec scolaire - Romans, nouvelles, etc. --- Pennac, Daniel - Childhood and youth --- Pennac, Daniel - Enfance et jeunesse - Romans, nouvelles, etc. --- Ecole
Choose an application
French literature --- Books and reading --- Fiction --- Psychological aspects --- French fiction. --- Books and reading - France --- Fiction - Psychological aspects
Choose an application
Choose an application
Assistance publique-Hôpitaux de Paris --- Relations médecin-patient --- Paris (France)
Choose an application
Choose an application
De Franse auteur (1941) van jeugdboeken, stripalbums, essays en romans is ruim twintig jaar docent en pedagoog geweest alvorens voor het fulltime schrijverschap te kiezen. In zijn boeken blijft hij zich echter inzetten voor het opgroeiende kind op school. Terugkerende thema?s zijn onder meer: het motiveren van leerlingen (zo publiceerde hij in 1992 ?In één adem uit?, met kostelijke adviezen over het enthousiasmeren van leerlingen voor lezen), de schadelijke invloeden van de consumptiemaatschappij en (onderwijs aan) jeugd in achterstandswijken (zoals in zijn geestige en ontroerende boeken over Malaussène uit de Parijse wijk Belleville). ?Schoolpijn? is een speels, humorvol autobiografisch relaas (halverwege roman en essay) over de ?slechte leerling?. Pennac windt er geen doekjes om dat hij zelf zo?n leerling was en daaronder heeft geleden. Hij vertelt welke pedagogische benaderingen negatief werkten en welke hem hebben gered, om vervolgens met verve zijn persoonlijke methodiek uiteen te zetten waarmee hij als docent Frans menig leerling heeft doen opbloeien. Een verfrissend boek dat elke (beginnende) leraar zou moeten lezenIn zijn jeugd was Daniel Pennac een abominabele leerling, een jongen ?met afwaswater waar hersens horen te zitten?. Zijn vader was ingenieur, zijn drie oudere broers konden goed meekomen, maar voor Daniel bleef het idee van leren een groot raadsel. Zo deed hij er een jaar over om de letter A van het alfabet onder de knie te krijgen. Alle kennis die hij overdag in zich opnam, leek de volgende dag verdwenen. Pennac werd gered door vier gepassioneerde, onconventionele leraren die met veel geduld en creativiteit tot hem wisten door te dringen. Toen hij in 1968 eindelijk zijn diploma haalde, besloot hij zelf onderwijzer te worden. In Schoolpijn keert Pennac niet alleen terug naar de pijn en de frustraties van zijn schooljaren, maar houdt hij ook een vurig pleidooi voor de terugkeer van de passie, rust en bevlogenheid in het onderwijs. Schoolpijn is een even ontroerend als scherpzinnig boek, vol persoonlijke herinneringen, rake observaties, glasheldere analyses en hilarische anekdotes
Onderwijs --- Leraren hoger onderwijs --- Probleemjongeren --- Schoolmoeilijkheden --- 092511.jpg --- Autobiografieën --- Pennac, Daniel --- Romans --- Leerstoornissen --- #gsdbP --- leerproblemen --- motivatieproblemen --- Teaching --- didactiek --- Leerstoornissen. --- Leraren. --- Onderwijs. --- Autobiografie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar hoger onderwijs --- Probleemjongere
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Les jeunes n'aiment pas lire. Et si ce n'était pas vrai? S'il ne s'agissait que d'un amour égaré, facile à retrouver? Détendez-vous, ceci n'est pas une dissertation sur la lecture, mais un joyeux manifeste contre la peur de lire... et le roman du lecteur que nous sommes. Par l'auteur de La Petite marchande de prose.
French literature --- Lezen --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Schrijven --- Spel --- Books and reading - France --- Fiction - Psychological aspects --- Lecture --- Books and reading --- -Fiction --- Metafiction --- Novellas (Short novels) --- Novels --- Stories --- Literature --- Novelists --- Appraisal of books --- Books --- Choice of books --- Evaluation of literature --- Reading, Choice of --- Reading and books --- Reading habits --- Reading public --- Reading --- Reading interests --- Reading promotion --- Psychological aspects --- Philosophy --- Appraisal --- Evaluation --- Fiction --- -Psychological aspects
Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|