Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
White, Hayden --- Historiography. --- History --- Philosophy. --- White, Hayden V.,
Choose an application
Vertelt het verleden ons wie we zijn? Wijst de geschiedenis ons een weg naar de toekomst? Is historisch besef wel nuttig in een samenleving die ingrijpend verandert? De kruitdampen van de Eerste Wereldoorlog waren nog niet opgetrokken of deze sceptische vragen doken in heel Europa op. Was de negentiende eeuw een tijdperk van historisch denken geweest - 'in het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal' -, de twintigste eeuw wist hiermee weinig raad meer. Politici, journalisten, predikanten en filosofen: elk zochten ze op hun eigen manier naar de mogelijkheden, beperkingen en valkuilen van historisch denken. Opvallend genoeg cirkelde dit debat vaak rond één enkel woord: historisme, het kernwoord voor bijna iedereen die over geschiedenis nadacht. Dit boek vertelt hoe dit debat in Nederland gevoerd werd.
378.4 <492> --- Universiteiten--Nederland --- 378.4 <492> Universiteiten--Nederland --- History as a science --- Historicisme --- Historiographie
Choose an application
"An introduction to the field of historical theory, incorporating examples from novels, paintings, music, and political debates and using text boxes to provide focus on key topics"--
History --- Historiography. --- Historiefilosofi. --- Historiografi. --- Philosophy. --- Philosophie de l'histoire --- Historiographie --- Philosophie de l'histoire. --- Historiographie.
Choose an application
"Wetenschappers willen excelleren: ze proberen baanbrekende resultaten te boeken en daarover te publiceren in de meest gerenommeerde bladen. Of ze daarvoor over bepaalde deugden moeten beschikken, zoals precisie en volharding, is niet een vraag waarover tegenwoordig veel wordt nagedacht. Maar één à twee eeuwen geleden was dat anders. Negentiende-eeuwse wetenschappers spraken over waarheidsliefde, riepen elkaar op tot onpartijdigheid en discussieerden over objectiviteit. Valt er iets te leren van de negentiende eeuw en de eerste helft van de twintigste eeuw, bijvoorbeeld met het oog op preventie van fraude en dubieuze onderzoekspraktijken?"
Science --- Humanities --- 10.01 history of the humanities. --- Humanities. --- History --- 1800-1999.
Choose an application
Heldere en toegankelijke uiteenzetting over secularisatie. Voor het eerst is het zover: Nederland telt meer ongelovigen dan gelovigen', kopte Trouw in 2015. Media wijzen met regelmaat op de ontwikkeling van afnemend geloof in het moderne Westen. Secularisatie is de naam van dit clichébeeld. Secularisatie is het verhaal dat journalisten, religieuze leiders en gewone mensen vertellen als zij uitleggen waarom er minder in God wordt geloofd, waarom kerken sluiten of waarom confessionele partijen marginaler worden. 'Een meesterwerk van nuance, intelligentie en volledigheid. U dacht dat u er op het gebied van de secularisatiethese wel een beetje was met Max Weber, Peter Berger en Charles Taylor - en dan nog het meest van horen zeggen? Paul vertelt u het complete verhaal met namen en nuances waar u nog nooit van gedroomd had.'
Religious studies --- Sociology of religion --- Secularisatie.
Choose an application
Geschichtsschreibung. --- Historiker. --- Geschichte 1800-2000.
Choose an application
"Why do historians so often talk about objectivity, empathy, and fair-mindedness? What roles do such personal qualities play in historical studies? And why does it make sense to call them virtues rather than skills or habits? Historians' Virtues is the first publication to explore these questions in some depth. With case studies from across the centuries, the Element identifies major discontinuities in how and why historians talked about the marks of a good scholar. At the same time, it draws attention to long-term legacies that last until today. Virtues were, and are, invoked in debates over the historian's task. They reveal how historians position themselves vis-à-vis political regimes, religious traditions, or neoliberal university systems. More importantly, they show that historical study not only requires knowledge and technical skills, but also makes demands on the character of its practitioners. This title is also available as Open Access on Cambridge Core"--
History --- Historians --- Virtue. --- Objectivity. --- Moral and ethical aspects. --- Professional ethics. --- Attitudes. --- Historiographers --- Scholars --- Knowledge, Theory of --- Reality --- Personal equation --- Conduct of life --- Ethics --- Human acts --- Annals --- Auxiliary sciences of history --- Virtue --- Objectivity
Choose an application
Why do historians so often talk about objectivity, empathy, and fair-mindedness? What roles do such personal qualities play in historical studies? And why does it make sense to call them virtues rather than skills or habits? Historians' Virtues is the first publication to explore these questions in some depth. With case studies from across the centuries, the Element identifies major discontinuities in how and why historians talked about the marks of a good scholar. At the same time, it draws attention to long-term legacies that last until today. Virtues were, and are, invoked in debates over the historian's task. They reveal how historians position themselves vis-à-vis political regimes, religious traditions, or neoliberal university systems. More importantly, they show that historical study not only requires knowledge and technical skills, but also makes demands on the character of its practitioners. This title is also available as Open Access on Cambridge Core.
History --- Historians --- Virtue. --- Objectivity. --- Moral and ethical aspects. --- Professional ethics. --- Attitudes. --- Historiographers --- Scholars --- Knowledge, Theory of --- Reality --- Personal equation --- Conduct of life --- Ethics --- Human acts --- Annals --- Auxiliary sciences of history
Choose an application
Humanities --- Humanities Methodology --- Methodology --- History --- History as a science
Choose an application
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|