Narrow your search

Library

UCLL (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
De tablet als middel voor het geven van streetdance in het basisonderwijs: meerwaarde of niet?
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Campus Hertogstraat UC Leuven : Campus Hertogstraat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit onderzoek wordt besproken hoe de tablet door middel van instructiefilmpjes kan bijdragen aan een les streetdance in de derde graad lager onderwijs. Als leerkrachten het moeilijk hebben met het maken van een lesvoorbereiding waar ze weinig ervaring in hebben, vinden ze ondersteuning in verschillende bronnen op het internet of in boeken. Maar wat moeten de leerkrachten doen die het moeilijk hebben met het maken van een haalbare lesvoorbereiding ritmisch bewegen? De leerkrachten vinden dansfilmpjes op het internet, maar wat is nu haalbaar voor een derde graag lager onderwijs? In het eerste deel van mijn onderzoek wordt er via een literatuurstudie nagegaan wat streetdance is, waar het vandaan komt en welke soort kledij er gedragen wordt. Als leerkracht moet je ook op de hoogte zijn van wat de leerplandoelen en eindtermen zijn voor ritmisch bewegen. Daarnaast gaan we na welke vaardigheden de leerkracht nodig heeft om de eindtermen te bereiken. Meestal wordt er vanuit gegaan dat de leerkracht ritmegevoel heeft, kan cuen, een juiste muziekkeuze kan maken en de haalbare oefenstof kan uitkiezen. Al deze vaardigheden worden eerst apart theoretisch uitgewerkt. Nadien gaan we onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van een les streetdance om de eindtermen te kunnen bereiken. Zoals hierboven reeds vermeld wordt eerst de theoretische kant van het onderzoek beschreven waarna er praktisch wordt uitgewerkt hoe instructiefilmpjes kunnen worden gebruikt voor een les streetdance. Kijkwijzers worden in de lessen lichamelijke opvoedingen wel eens gebruikt maar worden er ook instructiefilmpjes gebruikt? Op basis van mijn eigen ervaringen worden er verschillende kijkwijzers en instructiefilmpjes ontworpen ter ondersteuning voor de leerkracht. De instructiefilmpjes worden gedeeld via een Google drive account zodat elke leerkracht de kans krijgt om hiermee te leren werken. In de praktijk gaan we de kijkwijzers en de instructiefilmpjes uittesten. Zo kunnen we gaan kijken wat...

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by