Narrow your search

Library

Thomas More Kempen (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
De meerwaarde van het digitaal schoolbord : Onderzoek in het lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Vorselaar Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De digitale schoolborden hebben de afgelopen drie jaar steeds meer hun weg gevonden in het lager onderwijs. Met dit onderzoeksproject willen we nagaan of deze borden een verrijking zijn voor het leerproces van de leerlingen. Over dit onderwerp is er op papier nog maar weinig informatie uitgeschreven. Toch zijn we erin geslaagd om tussen de vele verkooppraatjes nuttige en relevante informatie te vinden die we samen brachten in een beknopte literatuurstudie. De evolutie van het krijtbord naar het digitale schoolbord kon hierbij zeker niet ontbreken. We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende soorten borden die reeds in België en Nederland op de markt zijn. De voor- en nadelen van het digitale schoolbord werden van naderbij bekeken en uitvoerig besproken. Er werd ook gekeken hoe de verschillende leerstijlen van de leerlingen aangesproken worden door te werken met dit bord. Zelf waren we niet op de hoogte van het beschikbare materiaal voor deze borden en zijn we ervan overtuigd dat er nog veel leerkrachten niet weten waar ze extra lesmateriaal kunnen terugvinden. Daarom gingen we eerst op het internet op zoek naar nuttige bronnen, die we in dit werk hebben opgenomen. Later contacteerden we enkele belangrijke uitgeverijen, deze konden ons wat meer vertellen over het digitaal materiaal dat door hen voorzien wordt bij de verschillende methodes. We beperkten ons niet enkel tot de theorie, maar trokken ook de praktijk in om te luisteren en te observeren hoe leerkrachten gebruik maken van het digitale bord tijdens het lesgeven. We onderzochten hierbij welke voor- en nadelen zij ondervinden in de klaspraktijk. Uit ons onderzoek kunnen we de conclusie nemen dat de meerderheid van de leerkrachten het digitaal schoolbord een enorme meerwaarde vinden voor het onderwijs.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by