Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Deze vier posters geven meer uitleg over de produktie van cacao en de afhankelijkheid van de cacaoboeren, over de rol van multinationale ondernemingen, over de coöperaties El Ceibo (Bolivië) en MCCH (Ecuador), en over de cacao-vervangende vetten.
Choose an application
Deze map werd uitgewerkt in het kader van de campagne "Groei. Voedsel. Leven. Aarde." Het wil aantonen waar het beleid faalt en vraagt aandacht voor de enorme uitdagingen waar de voedselvoorziening in de wereld voor staat: de impact van het beleid op economische, sociale en ecologische situatie en kleinschalige boeren en lokale gemeenschappen in het Zuiden. De lesmap biedt handvaten om de thematiek in de klas te brengen. De lessenreeks is opgebouwd in "leren-denken-doen" en heeft de bedoeling leerlingen bewust te maken dat zij als consumenten een deel van de oplossing zijn, via hun aankoopbeslissingen en hun stem als burger.
General ethics --- Social problems --- Human rights --- Didactics of social education
Choose an application
Deze 'Krijg Gelijk'-tool doet deelnemers (vanaf 16 jaar) nadenken over de verschillende vormen van ongelijkheid. Met concrete verhalen en tastbare vragen leren ze dat ongelijkheid niet onvermijdelijk is, maar te verhelpen door wetten en regels aan te passen. De tool bestaat uit vier oefeningen. Als opwarmer wordt de ongelijke verdeling in de wereld visueel gemaakt met het 'snoepjesspel'. Bij de tweede oefening verdiepen groepjes deelnemers zich in getuigenissen en casestudy's rond 6 thema's, gevolgd door een klasgesprek. Oefening 3 is een visbokaaldebat waarin de deelnemers debatteren over enkele stellingen. Ten slotte worden in een afrondend gesprek mogelijke oplossingen aangekaart.
Choose an application
De wakkere droom is een begeleide dagdroom die de mogelijkheid biedt om een innerlijke reis te maken in een ingebeelde ruimte. Daag je leerlingen uit om op deze bijzondere manier na te denken over grenzen. Aan de hand van een voorleestekst nodig je hen uit om associaties te maken en na te denken. Wie heeft recht op vrij verkeer op onze planeet? Waarom? En hoe? Inspelen op de verbeelding aan de hand van meditatietechnieken is een bijzondere manier om een debat te openen. Het doel is meer begrip creëren, vooroordelen aan de kant schuiven en ideeën/meningen uitwisselen. Deze activiteit is geschikt voor iedereen vanaf 12 jaar en duurt 2 lesuren. Er worden tips gegeven voor aansluitende acties zoals 'mijn klas ontmoet en steunt migranten', 'mijn klas organiseert een sensibiliseringsactie rond migratie', 'mijn klas maakt een artistieke creatie over migratie'.
Choose an application
In dit spel worden de gevolgen van ons consumptiegedrag belicht en ontdekken de deelnemers spelenderwijs duurzame alternatieven. De spelers moeten zoveel mogelijk punten behalen door de juiste kaarten te verzamelen en ze op het juiste moment uit te spelen. Ze beschikken ook over een behoeftenlijst en proberen hun behoeften zo snel mogelijk te vervullen. Zo ontdekken ze echter welke problemen hun consumptiegedrag veroorzaakt op ecologisch, economisch of sociaal vlak. De vervulde behoeften zijn gelinkt aan probleemkaarten. Het spel eindigt vroegtijdig als het aantal probleemkaarten de limiet overschrijdt. De probleemkaarten worden geneutraliseerd door kaarten met duurzame alternatieven waarvoor Oxfam actie voert. Doelgroep van het spel is 3de graad secundair onderwijs en volwasseneneducatie.
Choose an application
In deze koffer vind je een breed gamma aan educatief materiaal van verschillende organisaties over sociale bescherming: lesideeën, fiches met informatie over een workshop, inleefatelier en project, een bordspel en verschillende filmpjes met getuigenissen. Geschikt voor alle graden en onderwijsvormen van het secundair onderwijs.
Social problems --- Didactics of social education --- Personnel management
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|