Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In een duurzame onderhoudsstrategie is het gebruik van slem een vaak toegepaste techniek om de levensduur van een weg, met een minimale kost, aanzienlijk te verlengen. Bij de oplevering van slemwerken wordt het uitgevoerde werk in België visueel beoordeeld op eventuele gebreken volgens de in de standaardbestekken opgegeven eisen en proefmethode. Hierbij wordt verwezen naar de Europese norm NBN EN 12274-8 Emulsie-asfaltbeton - Beproevingsmethoden - Deel 8: Visuele beoordeling van gebreken. Onderzoek van OCW heeft echter aangetoond dat de kwalitatieve methode volgens NBN-EN-12274-8 zeer complex is en aanleiding geeft tot resultaten met een grote spreiding, zelfs tussen verschillende, goed opgeleide, operatoren. Om hiervoor een oplossing te bieden werd deze nieuwe meetmethode MN106 uitgewerkt als alternatief voor de visuele beoordeling van de schadebeelden bij slem. Deze meetmethode werd speciaal ontwikkeld voor het ontegensprekelijk beoordelen van de schadebeelden van een slemuitvoering. Ze kan, na opstellen van nodige conformiteitseisen gebaseerd op deze methode, bijgevolg worden ingezet bij de oplevering van de slemwerken, maar kan ook dienen om de evolutie van de schade in de tijd te monitoren en in kaart te brengen (bij een preventieve onderhoudsstrategie). In deze methode wordt de lezer meegenomen doorheen de volledige uit te voeren procedure van de visuele beoordeling. Via eenduidige en verbeterde definities worden de verschillende, vaak en minder vaak voorkomende, schadebeelden verduidelijkt zodat deze individueel kunnen worden beoordeeld. Aan de meest voorkomende schadebeelden wordt eveneens een ernstgraad toegekend aangezien er een evolutie in de tijd bestaat. Vervolgens wordt de eigenlijke aanpak van de inspectie behandeld. De methode beschrijft hoe het te inspecteren vak te selecteren en hoe dit in te delen in beheersbare deelvakken om de beschadigde oppervlakte gemakkelijker te kunnen begroten. In een laatste deel beschrijft de methode hoe er, op basis van de resultaten van de uitgevoerde visuele inspectie, per schadebeeld twee beoordelingsparameters worden berekend, die aangeven hoeveel van het slemoppervlak aangetast is door een bepaald schadebeeld en in welke globale ernstgraad het zich dan bevindt.
Choose an application
Ce code de bonne pratique décrit la méthode recommandée par le Centre de recherches routières pour la formulation des enrobés bitumineux. La formulation d’un mélange consiste à bien choisir les composants et leur composition proportionnelle en fonction du type de mélange et des performances visées pour ce mélange. Avec la production et la mise en oeuvre du mélange bitumineux, la formulation des mélanges constitue une phase cruciale dans la réalisation d’un revêtement bitumineux durable. Le CRR recommande une méthode permettant au formulateur de formuler des mélanges de manière rationnelle et efficace. La méthode repose en grande partie sur la formulation théorique des mélanges, ce qui réduit au minimum le nombre d’essais à effectuer en laboratoire. Ce code de bonne pratique décrit les principes théoriques et les méthodes de calcul tels qu’implémentés dans l’application CRR pour la formulation théorique des mélanges PradoWeb. Le principe de base est que le mélange est composé en parts de volume. L’importance de la volumétrie des mélanges bitumineux et son impact sur les performances sont donc discutés en détail. L’ensemble de la procédure de formulation est illustré par des exemples pratiques. Le code de bonne pratique montre aussi comment la méthodologie de la formulation des mélanges peut être utilisée dans le cadre du fonctionnement quotidien d’une centrale d’enrobage, non seulement pour la formulation de nouveaux mélanges, mais aussi pour l’ajustement de la composition en cours de production et pour l’estimation de l’impact de certains changements dans la composition et les caractéristiques des matériaux. Mots clés
Choose an application
Roads --- Automobile and Transportation. --- Engineering. --- Tijdschriften --- Openbaar vervoer
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|