Listing 1 - 10 of 87 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Portraits. --- Photography. --- Cinemas. --- Art.
Choose an application
Choose an application
Arab-Israeli conflict --- Conflit israélo-arabe --- Pictorial works. --- Ouvrages illustrés --- Palestine --- Israel --- Israël --- Geschiedenis --- Israël --- Politiek --- 77.041.7 --- Herman Asselberghs, Els Opsomer, Pieter Van Bogaert --- kunst --- fotografie --- België --- kunst en politiek --- videokunst --- video --- stadsfotografie --- Palestina --- Ramallah --- Gaza --- Asselberghs Herman --- Opsomer Els --- Van Bogaert Pieter --- 7.071 ASSELBERGHS --- 77.041.7 Fotografie van het dagelijks leven. Narratieve fotografie --- Fotografie van het dagelijks leven. Narratieve fotografie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Maatschappij --- Film
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
'De relatie tussen woord en beeld in de beeldende kunsten; Conversaties tussen media' is een persoonlijk onderzoek naar hoe woord en beeld gecombineerd wordt in de hedendaagse beeldende kunst, door middel van het trachten van de verschillende manieren waarop deze twee media in relatie worden gebracht in te delen in een soort classificatiesysteem. Zo begin ik met een paar overkoepelende categoriën aan te halen, die geen definitief gegeven zijn noch een vaste vorm hebben, waarbij ik telkens verschillende voorbeelden aanhaal en deze aan elkaar link om zowel de gelijkenissen als verschillen bloot te leggen. Zo start ik bij een het puur visueel maken van het geschreven woord, met als eerste de kalligrafie, gevolgd door visuële poëzie, met als voorbeelden Georges Mathieu, Paul van Ostaijen, Christian Dotremont en Marcel Broodthaers. Hierna ga ik verder op het beschrijvende, tegenstrijdige of enigmatische karakter dat het gebruik van woord bij beeld kan bevatten, met als voorbeelden René Magritte, Martha Rosler en John Baldessari. Verder heb ik het over een manier van woordgebruik dat meer tot de essentie van de taalkunde komt; de kracht van het woord, het woord dat kan ontkrachten en het spelen met betekenis en interpretatie. Hier begin ik bij de werken van Barbara Kruger om deze te linken aan de manier van werken van Jenny Holzer, en ten slotte enkele werken van Bruce Nauman. Als laatste kaart ik een minder grote, maar even belangrijke, combinatie tussen woord en beeld aan; het gebruik van een titel, en hoe dit gegeven onze visue sturen kan. Hier haal ik twee astract expressionistische schilders aan, namelijk Willem de Kooning en Barnett Newman. Deze thesis tracht geen volledig overzicht te geven van de de verschillende manieren waarop beide media tezamen gebruikt worden aangezien dit een oneindige wisselwerking is tussen beide. Het moet bekeken worden als een (persoonlijk) onderzoek naar deze thematiek en staat in functie van zowel het openen van een dialoog als de dieper graven in dit gegeven.
Listing 1 - 10 of 87 | << page >> |
Sort by
|