Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!'Hoe meer ik wil weten, hoe meer mijn zoon voor mij verbergt!''Ik wil niet steeds de boeman zijn!'Natuurlijk wil je als ouder je kind beschermen tegen gevaren zoals drugs, verkeerde vrienden of roekeloos gedrag. Aan de andere kant wil en kun je je kind niet voortdurend in de gaten houden. Of te streng zijn en daardoor de band met je kind op het spel zetten. Met als gevolg dat je jezelf steeds afvraagt: waar trek ik de grens, wanneer grijp ik in?Waakzame zorg biedt een antwoord op dit soort vragen en twijfels. Het is een houding waarmee je als ouder op een actieve en respectvolle manier deel kunt uitmaken van het leven van je kind. Waakzame zorg is vooral flexibel. Je geeft je kind allereerst ruimte en eigen verantwoordelijkheid. Pas als het nodig is, houd je je kind strenger in de gaten. Dreigt er werkelijk gevaar, dan kun je vastberaden ingrijpen. Hoe je dat doet, lees je in dit boek.De Israëlische psycholoog Haim Omer heeft tientallen jaren ervaring met het begeleiden van ouders, leerkrachten en begeleiders. De vele voorbeelden uit zijn spreekkamer zullen ouders bekend in de oren klinken. Ze laten overtuigend zien hoe waakzame zorg in de praktijk kan worden toegepast.'Waakzame zorg is niet alleen voor ouders, het geeft ook hulpverleners de woorden om ouders de liefdevolle leiding in het gezin in gang te laten zetten en vol te houden. Het is een boek waar ik vrolijk van word, en ik hoop vele ouders en collega's met mij.'Henk Breugem, Centrum Nieuwe AutoriteitHaim Omer is hoogleraar Psychologie in Tel Aviv en oprichter van de School of Non Violent Resistance. Hij wordt gezien als de vader van het gedachtegoed van de nieuwe autoriteit. 'Ik heb geen idee wat mijn dochter allemaal op internet uitspookt!(Bron: https://www.hogrefe.nl/shop/waakzame-zorg-86404.html)
371.4 --- Onderwijssystemen --- 371.4 Onderwijssystemen --- gezinspedagogiek --- Educational sciences --- ouder-kind relatie --- Begeleiden --- 433 --- Ouder-kind relatie --- Begeleiding --- Ouder-kindrelatie --- Opvoeding --- Relatie ouder - kind --- Geweldloos verzet --- Onderwijs
Choose an application
Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht.Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven.Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag.Bron: https://www.pelckmanspro.be/nieuwe-autoriteit-verbindend-gezag-voor-het-onderwijs.html
Verbindende communicatie --- gezag --- omgang leerkracht-leerling --- straffen --- relatie leraar-leerling --- Teaching --- Tucht --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Autoriteit --- Gezag --- Relatie leraar-leerling --- Straffen --- Geweldloze opvoeding --- Geweldloze communicatie --- 454.22 --- autoriteit --- communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijskunde --- Orde houden ; onderwijs --- Gezag ; pedagogie --- Leerling-leraarrelatie --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Orde houden --- Gedragsstoornissen --- Straffen ; onderwijs --- Communicatie leraar-leerling --- onderwijs --- pedagogie --- Geweldloos verzet --- Gedragsprobleem --- Straf --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Straffen (sanctioneren) --- Educational sciences --- Gedragsproblemen. --- Educational sciences.
Choose an application
Dit boek biedt een antwoord op de grote uitdagingen waarmee alle ouders vandaag geconfronteerd worden. Een hele generatie ouders is in de war over haar rol, aarzelt om op te treden (bijvoorbeeld tegen wangedrag), twijfelt voortdurend en zit vol schuldgevoelens. Door de steeds grotere verleidingen waaraan kinderen vandaag worden blootgesteld en de toenemende impact van social media verliezen veel ouders hun invloed. Ze bevinden zich vandaag ook regelmatig in zwakkere (vaak geïsoleerde) posities. Denk maar aan de vele eenoudergezinnen, gescheiden ouders of ouders zonder veel steun van grootouders of buren. Kortom, ouderlijk gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer.Haim Omer toont je in Moedig ouderschap hoe je je gezag beter kunt ankeren: via de vier pijlers van aanwezigheid, zelfcontrole, ondersteuning van derden en regels & structuren maakt hij duidelijk hoe je 'warme grenzen' kunt trekken en waakzame zorg kunt bieden. Hoe je sterker kunt worden om zo een liefdevol anker te zijn en te blijven voor je kinderen. In dit boek lees je hoe elke ouder moedig(er) kan zijn en durft om weer echt ouder te zijn. Elke dag opnieuw, in het dagelijkse leven thuis, en in de interactie met leraren op school. Maar ook in contact met sociaal werkers, jeugdhulpverleners en therapeuten.Opvoedkundige adviezen aan ouders, voorzien van wetenschappelijke inzichten, ervaringsverhalen en oefeningen.M. ZeeIn de huidige tijd is ouderschap best lastig, de rol van de ouder is een stuk minder omlijnd dan vroeger; veel ouders zijn hun ondersteuningssysteem geheel of gedeeltelijk kwijtgeraakt en kinderen staan bloot aan meer verleidingen dan ooit tevoren. Hierdoor hebben ouders veel last van twijfels, dilemma's en schuldgevoelens. Dit boek wil ouders helpen om een anker voor hun kinderen te zijn: om vorm te geven aan stevig ouderschap waardoor het kind de weg niet kwijt raakt. In acht hoofdstukken komen thema's aan bod als: de uitdagingen van het ouderschap, zelfbeheersing, liefdevolle grenzen, angsten, school en schermgebruik. Inzichten uit de wetenschap worden daarbij aangevuld met ervaringsverhalen, oefeningen en tips. Ieder hoofdstuk eindigt met een conclusie, samenvatting en toepassing. Het boek is voorzien van eindnoten en een literatuurlijst. De schrijver is gespecialiseerd in de hulpverlening aan problematische adolescenten en hun gezinnen en werkt vanuit het principe kracht in plaats van macht. Een inspirerend boek vol herkenbare ervaringsverhalen en bruikbare tips waarin de nadruk ligt op het versterken en onderhouden van de band met je kind.© NBD Biblion
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- ouderschap --- gezinspedagogiek --- Opvoeding --- Ouderschap --- Psychologie --- Verbindende communicatie
Choose an application
Choose an application
Agressie en geweld binnen en buiten het gezin stellen menig opvoeder, leerkracht en hulpverlener voor een dilemma. Met regelmaat wordt gepleit voor een 'hardere' aanpak, maar escalatie ligt op de loer. Een effectief alternatief is te vinden in de basisprincipes van geweldloos verzet. Dit boek opent met een bespreking van Gandhi's methode van geweldloos verzet en toepassing daarvan in de context van het gezin. Inzicht in escalatieprocessen tussen opvoeders en kinderen kan helpen bij het voorkomen daarvan. Het boek bevat een praktische handleiding met veel voorbeelden en heldere instructies voor het begeleiden van ouders. Daarmee kunnen zij de principes van geweldloos verzet direct in praktijk brengen. Verder wordt aandacht besteed aan specifieke thema's als geweld tegen broers en zusjes, kinderen die het gezin 'terroriseren', het belang van samenwerking tussen ouders en leerkrachten en de toepassing van geweldloos verzet in de maatschappij. Voor wie Het boek is geschreven voor therapeuten, hulpverleners en ouders die in werk of gezin geconfronteerd worden met gewelddadig en zelfdestructief gedrag van kinderen. Het biedt inzicht in de processen die dit gedrag in stand houden en praktische handvatten voor het doorbreken hiervan.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Personality development --- geweldloze opvoeding --- moeilijk opvoedbare kinderen --- huiselijk geweld --- adolescenten --- kinderen --- gedragsstoornissen --- agressie --- gezin
Choose an application
Choose an application
Agressie en geweld binnen en buiten het gezin stellen menig opvoeder, leerkracht en hulpverlener voor een dilemma. Met regelmaat wordt gepleit voor een 'hardere' aanpak, maar escalatie ligt op de loer. Een effectief alternatief is te vinden in de basisprincipes van geweldloos verzet. Dit boek opent dan ook met een bespreking van Gandhi's methode van geweldloos verzet en toepassing daarvan in de context van het gezin. Inzicht in escalatieprocessen tussen opvoeders en kinderen kan helpen bij het voorkomen daarvan. Het bevat tevens een praktische handleiding met veel voorbeelden en heldere instructies voor het begeleiden van ouders. Daarmee kunnen zij de principes van geweldloos verzet direct in praktijk brengen. Verder wordt aandacht besteed aan specifieke thema's als geweld tegen broers en zusjes, kinderen die het gezin 'terroriseren', het belang van samenwerking tussen ouders en leerkrachten en de toepassing van geweldloos verzet in de maatschappij
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Personality development --- geweldloze opvoeding --- moeilijk opvoedbare kinderen --- huiselijk geweld --- adolescenten --- gedragsstoornissen --- Agressiviteit --- Kinderen --- Adolescenten --- Gezinnen --- Gedragsproblemen --- Geweldloze opvoeding --- 308.2 --- Gezin en familie --- Geweldloze opvoeding. --- Gezin en familie. --- Geweldloos verzet --- Kind --- Adolescent --- Gezin --- Gedragsprobleem --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg
Choose an application
De afgelopen decennia heeft het gezag van ouders en leraren enorm aan kracht ingeboet. Autoriteit gebaseerd op intimidatie en blinde gehoorzaamheid is inderdaad niet meer van deze tijd. Helaas is er sindsdien ook sprake van een dramatische stijging van opstandig en gewelddadig gedrag onder kinderen en tieners. Er lijkt dus een sterke behoefte te zijn aan een opvoedingshouding die past binnen een vrije en pluralistische maatschappij ...De auteur biedt een denkkader voor een baanbrekende nieuwe vorm van autoriteit. Hij maakt de stap naar een algehele opvoedingsstijl die toepasbaar is in de thuissituatie, op school en de samenleving. Het begrip 'waakzame zorg' is daarbij een belangrijk element waarin hij op heldere wijze structurele gezinstherapie met hechtingstheorie combineert. Het boek biedt ouders, leraren, psychologen, beleidsmakers en anderen een kader om gezamenlijk de regie te pakken en vast te houden. Na een heldere uiteenzetting van het model, biedt Omer inzichtelijke voorbeelden en praktische tips om direct toe te passen in de vrije samenleving waarin we leven. Het boek zal zonder twijfel vele ouders, leraren en anderen helpen in hun zoektocht naar het herstel van het contact met hun dierbare kinderen, leerlingen of medewerkers
Gezag --- Opvoeding. --- Pedagogie. --- Educational sciences --- opvoeding --- gezag --- MOEILIJKE KINDEREN -- 159.920 --- AUTORITEIT -- 159.920 --- OPVOEDINGSONDERSTEUNING -- 159.920 --- Opvoeding --- Gezag ; pedagogie --- pedagogiek --- opvoedingsstijlen --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Geweld --- geweld --- 433.1 --- opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 37.013 --- gezag in de opvoeding --- 113868.jpg --- Opvoedingsstijlen --- 37 --- 433 --- Agressief gedrag --- autoriteit --- didactiek --- opvoeding in de praktijk --- Tucht --- Ouders --- Leraren --- Gedragsproblemen --- Relatie ouder - kind --- Relatie leraar - leerling --- Gezinnen --- Gezinszorg --- Macht --- Teamwerk --- Hechtingstheorie --- Gezinstherapie --- Jeugdhulpverlening --- Geweld --- Onderwijs --- Ouder-kindrelatie --- Autoriteit --- Geweldloos verzet --- Leraar --- Gedragsprobleem --- Opvoedingsstijl --- Gesprek --- Directie --- Gezin --- Thuiszorg --- Geschiedenis --- Atlas --- Museum --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Ouderenzorg --- Primary education --- Secondary education --- agressief gedrag --- opgroeien
Choose an application
Une prise en charge efficace des enfants tyranniques nécessite préalablement une thérapie familiale proposant aux parents des techniques pour désamorcer la violence et reprendre l'autorité parentale. A l'attention des praticiens, le contenu des séances du programme destiné aux parents et les résultats observés sont présentés. ©Electre 2019
Enfants difficiles --- Rôle parental --- Troubles du comportement --- Enfants --- Problem children --- Parenting --- Behavior disorders in children --- Child psychotherapy --- Chez l'enfant --- Psychothérapie --- Participation des parents --- Parent participation --- Parents maltraités --- Psychothérapie de groupe --- enfant --- éducation parentale --- relation parent enfant --- Chez l'enfant. --- Enfants difficiles. --- Rôle parental. --- Participation des parents. --- Abused parents --- Group psychotherapy
Choose an application
Le concept d'Autorité a profondément évolué au cours de ces dernièrres décennies. . Toute une série de catégories de population (parents, enseignants, éducateurs...) sont en réflexion constante quant à savoir quelle Aurorité exercer, er comment. Ce livre est une contribution originale venue d'Israël, qui mérite d'être pour le moins découverte. L'exercice de l'Autorité n'est plus ce qu'il était : ce mot même est devenu suspect. Pourtant, les parents, les enseignants et autres éducateurs ayant en charge des enfants constatent chaque jour à quel point leur statut, ne leur confère plus l'autorité qui, jadis, était naturellement leur. Nos valeurs, nos idéaux ont mis l'accent sur l'attachement, sur les besoins de développement et d'autonomie de l'enfant. L'usage de la contrainte, la recherche de l'obéissance sont devenus presqu'aussi anathèmes que le recours à la force physique. Le désarroi des parents confrontés aux comportements violents ou à risques de leur enfant, celui des enseignants face à des élèves difficiles et irrespectueux, disent clairement la nécessité d'un renouveau de l'autorité qui soit compatible avec nos valeurs sociétales. Plus encore, tant notre expérience quotidienne que la recherche prouvent que les enfants qui ont grandi sans que des limites ne soient posées sont souvent déscolarisés, souffrent d'une carence d'estime de soi et ne sont pas capables de réguler leur violence et leurs conduites à risques. Ce livre propose un fondement conceptuel à l'exercice d'une nouvelle autorité adaptée à nos aspirations en tant que société. Et, surtout, il en décline la mise en place et la pratique d'une manière concrète, répondant ainsi aux dilemmes éducationnels, moraux et sociaux des parents, enseignants et éducateurs.
Autorité (psychologie) --- Parents et enfants --- Famille et école --- Violence chez l'enfant --- Parent and child --- Home and school --- Violence in children --- Prévention --- Prevention --- Parents et enfants. --- Famille et école. --- Prévention. --- Autorité (psychologie) --- Famille et école. --- Prévention.
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|