Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Mode. Het is een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Aan de hand van kleding kunnen we niet enkel onszelf, maar ook anderen plaatsen binnen een bepaalde context. Er zijn echter kledingstukken die onze aandacht meer trekken dan anderen. In deze masterproef zal het gaan over een van de meest controversiële kledingstukken: de hoofddoek. Hiervoor zal er niet gekeken worden naar de afbeeldingen van dit kledingstuk in de traditionele media. Deze linken de hoofddoek vaak aan onderdrukking. Deze masterproef gaat over de zelfpresentaties van Hijabista’s op Instagram. Hijabista is een combinatie van de termen “hijab” en “fashionista” en beschrijft een subcultuur van modebewuste moslimvrouwen die hun hoofddoek dragen op verschillenden en innoverende manieren. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse is er nagegaan hoe deze hijabista’s zichzelf presenteren op het sociaal medium Instagram. Uit de resultaten van de tekstuele en visuele analyse kwamen vijf thema’s naar boven die de zelfpresentaties van deze modebewuste moslima’s samenvatte. Deze categorieën zijn: de zakenvrouw, de mode icoon, het open boek, het luxepaard en de leerkracht. Deze zelfpresentaties van de hijabista’s brengen een meer divers en complex beeld van moslimvrouwen.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|