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Hamitic languages --- Grammar --- Hausa language --- Haoussa (Langue) --- Grammar. --- Grammaire --- Afroasiatic languages
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Syllable weight is a crucially important concept in the fields of phonology and morphology. It impacts analyses and explanation whether theoretical, typological, or descriptive. African linguistics was critical in the original development of the concept and, as this book demonstrates, the concept is critical to our understanding of complex phenomena in African languages, including stress, tone, allomorphy, minimal word requirements, and metrics. This volume includes a broad overview of syllable weight as a phonological variable and then provides detailed case studies covering an array of African languages from various phyla spoken across the continent. This should prove to be an essential book for scholars and students in the area of general phonology and African linguistics. The editor of the book, Distinguished Professor Paul Newman, is an internationally well-known expert on African linguistics in general and the Hausa language in particular. It was he who first introduced the term 'syllable weight' in a seminal article published nearly a half century ago.
Grammar, Comparative and general --- Morphology. --- Phonetics. --- Grammar, Comparative and general Morphology --- Morphology --- Grammar, Comparative and general Phonology --- Phonology --- Articulatory phonetics --- Orthoepy --- Linguistics --- Speech --- Phonology. --- African languages --- Afroasiatic languages --- Syllabication. --- Syllable.
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Descriptive organic chemistry --- Resolution (Chemistry) --- Mesotomy --- Optical resolution --- Abstracts. --- Stereochemistry --- Abstracts
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With more than sixty million speakers across Nigeria, Niger, Cameroon, and Ghana Hausa is one of the most widely spoken African languages. It is known for its rich phonology and complex morphological and verbal systems. Written by the world's leading expert on Hausa, this ground-breaking book is a synthesis of his life's work, and provides a lucid and comprehensive history of the language. It describes Hausa as it existed in former times and sets out subsequent changes in phonology, including tonology, morphology, grammar, and lexicon. It also contains a large loanword inventory, which highlights the history of Hausa's interaction with other languages and peoples. It offers new insights not only on Hausa in the past, but also on the Hausa language as spoken today. This book is an invaluable resource for specialists in Hausa, Chadic, Afroasiatic, and other African languages as well as for general historical linguists and typologists.
Hausa language. --- Abakwariga language --- Afuno language --- Haoussa language --- Hausaawaa language --- Hausawa language --- Hawsa language --- Mgbakpa language --- Chadic languages
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Béatrice Hunsdorfer, abandonnée par son mari, élève seule ses deux filles et se démène pour faire face au quotidien. Elle oscille entre l'amertume de sa condition et un enthousiasme débordant. Ses deux filles, Ruth et Matilda, se protègent à leur manière. L'une, 17 ans, délurée, se rebelle, tandis que la timide Matilda, 13 ans, étudie le comportement des marguerites exposées aux rayons gamma... En 1972, Paul Newman filme le huis clos d'une mère seule avec ses deux filles, qui évoluent comme elles le peuvent sous la désespérance maternelle. Un long-métrage intimiste et vibrant, chef-d'oeuvre du cinéaste, qui y met en scène sa femme et leur fille. A revoir De l'influence des rayons gamma sur le comportement des marguerites, le troisième film mis en scène par Paul Newman, la star n'en est pas sa femme, Joanne Woodward, récompensée pourtant à Cannes en 1973 par un prix d'interprétation. C'est la maison, où cohabitent trois femmes, une mère et ses deux filles. Demeure vaste, désordonnée et sombre, cocon pas vraiment inquiétant, juste asphyxiant. Ce n'est pas une maison où l'on vit : on y survit, à peine, et on vient y mourir – puisque au désespoir de Ruth, sa fille aînée, Beatrice est contrainte de sous-louer périodiquement une des chambres à des vieux en fin de vie, abandonnés par les leurs... C'est presque un huis clos, inspiré par une pièce de théâtre d'ailleurs, signée Paul Zindel : imaginez du Tennessee Williams doux. Avec des mouvements de caméra discrets et une cruauté insidieuse, Newman y filme tout simplement la honte. Honte de la mère d'avoir laissé filer son mec, le temps, sa vie. Honte de Ruth de commencer à rater la sienne, auprès de cette mère excentrique, agaçante et ridicule (surnommée Betty-Zinzin par ses anciennes copines), et qu'elle imite, dans sa classe, lors d'une scène à la méchanceté sans appel... Reste Matilda, la cadette, petit visage blond et fermé, aux yeux tristes (Nell Potts, la fille de Newman et de Woodward). Elle, elle s'est réfugiée ailleurs, dans la science, petite fée de l'atome – le plus beau mot du monde, à ses yeux –, dont elle contemple, émerveillée, les transformations magiques. C'est elle qui étudie les effets des rayons gamma sur le comportement des marguerites. Pour ce qui est de l'effet du désespoir sur le comportement des êtres humains, elle le constate sans trop y pouvoir grand-chose. Mais la honte, au moins, elle ne connaît pas. Newman clôt son film sur son visage. Et sa voix intérieure qui répond à sa pauvre mère, en bout de course, que tout reste possible.
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Chadic languages --- Hausa language --- Bibliography. --- Bibliography.
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