Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
This thesis examines the use of online hotel reviews among Flemish residents. The aim of this dissertation is to investigate the importance of reviews in the decision-making process of hotel consumers and to determine how trust in online reviews is influenced. First of all, a literature study is conducted which, based on existing literature, maps out how the use of word-of-mouth advertising has evolved towards online word-of-mouth advertising and what the importance of both is in the tourism industry. In addition, a more detailed look is taken at the decision-making process of hotel consumers and what factors may be important in hotel selection. Via an online survey, data was gathered from the Flemish population of at least 18 years of age, who had already booked an accommodation online in the past. First of all, some descriptive statistics are looked at, which map out the profile of the respondents. Then, an analysis of the attributes that are important in the selection of hotels is undertaken. Cleanliness and the price/quality ratio appear to be the two most important attributes for respondents. The analysis shows that reviews are not unimportant either. On the basis of a factor analysis, the various attributes investigated are reduced to nine factors. The review-related attributes are grouped into the same factor. ANOVA and t-tests are then used to determine whether different traveller profiles attach different levels of importance to the various factors. With regard to the factor 'review-related aspects', there is a significant difference for each of the investigated profiles: gender, age, level of education, travel company and travel purpose. Finally, choice experiments are performed to find out which elements are important in determining the trustworthiness of reviews. In the questionnaire, respondents are asked eight times to indicate which review of two options they trust most (or "neither"). The reviews differ on the basis of six attributes: length, presence of a picture, valence, involvement of the reviewer, general rating of the hotel and the type of website the review is posted on. Based on the analysis, each of these six factors appeared to have a significant impact on the degree of trust the respondents attached to the reviews. Valence turned out to be the most decisive factor, while the type of website ends up at the bottom of the list. In addition, respondents are most likely to trust reviews that are long, have a picture attached to it, are positive, where the reviewer shows a high level of involvement, where the hotel has a good overall rating, and which appear on commercial review websites.
Choose an application
In deze studie wordt een conceptueel model ontwikkeld dat een antwoord kan bieden op de vraag of een bestemming vatbaar is voor overtoerisme in de toekomst. Om het conceptueel model te kunnen ontwikkelen wordt er gebruikt gemaakt van het theoretisch kader, een comparatieve analyse en een casestudie. De comparatieve analyse bestaat uit het vergelijken van voornamelijk kwantitatieve kenmerken van zes Europese steden die al te maken hebben met overtoerisme en dit aan de hand van dataverzamelingsformulieren. Voor de casestudie wordt gekozen voor een Europese stad waar er wel al een stijging is van aantal toeristen maar nog geen sprake lijkt te zijn van overtoerisme, namelijk Utrecht. Het verzamelen van data voor de casestudie gebeurde via semi- en gestructureerde interviews. Het conceptueel model wordt onderverdeeld in twee delen, namelijk een kwantitatief en een kwalitatief deel. De toepassing van het ontwikkelde model op de stad Utrecht concludeert dat Utrecht in de toekomst een mogelijk risico loopt op overtoerisme. De volgende factoren beginnen een kritisch niveau te bereiken in Utrecht: tourism density, tourism penetration rate en Airbnb ratio. Ook is de gemiddelde verblijfduur van bezoekers in Utrecht van korte duur en is het toerisme seizoensgebonden, wat kan wijzen op risico op overtoerisme. Uit de ontwikkeling van het conceptueel model, het theoretisch kader, de comparatieve analyse en de casestudie kan worden geconcludeerd dat overtoerisme een complex fenomeen is. Overtoerisme is verschillend van bestemming tot bestemming, maar er kan wel getracht worden om bepaalde gemeenschappelijke kenmerken te onderscheiden die kunnen helpen als kritische indicatoren voor bestemmingsmanagement. Het ontwikkelde conceptuele model moet vooral dienen als waarschuwingsmiddel dat beleidsmakers kan helpen bij het nemen van de juiste beslissingen omtrent het toerisme in een bestemming. Het model kan bijdragen aan het meer duurzaam maken van een toeristische bestemming.
Choose an application
De toeristische sector is van groot belang voor de wereldeconomie. Er is echter naast de economische impact ook een belangrijke negatieve ecologische impact door het toerisme. Hieraan wordt steeds vaker aandacht besteed, om duurzaam toerisme na te streven en om mee de klimaatopwarming tegen te gaan. Met het doel een goed beleid te hanteren is het belangrijk om te meten hoe groot het probleem is. De laatste jaren werden er verschillende modellen ontwikkeld om deze ecologische impact te kunnen berekenen. Enkele voorbeelden zijn de CO2-uitstoot, ecologische voetafdruk, Environmental Accounting en Ecosystem Accounting. De modellen houden steeds meer rekening met verschillende impacts en worden dus alsmaar accurater, databeperkingen blijven echter een probleem. Door deze databeperkingen zijn de CO2-uitstoot en ecologische voetafdruk de twee methoden die empirisch worden toegepast in deze studie om de ecologische impact te berekenen van internationaal verblijfstoerisme in Gent voor 2019. Uit de berekening bleek dat de CO2-uitstoot 202.688 ton bedroeg en de ecologische voetafdruk gelijk was aan 67.876 mondiale hectares. Deze impacts komen voornamelijk uit het transport naar en van de stad, met op de tweede plaats de accommodatie. De CO2-uitstoot is goed voor 39 procent van de ecologische voetafdruk en daarom wordt er voor de ecologische voetafdruk analyse gekozen als de, op heden, beste methode omdat hiermee de meeste impact wordt gecapteerd. Er bestaan ook hier echter nog beperkingen, zoals de berekening van de accommodaties en de oudere convergentiefactoren. Het is dus noodzakelijk om beschikbare data te bewerken en te verbeteren om een accuratere inschatting te bekomen. Hierdoor zouden er in de toekomst sterkere methodes kunnen gebruikt worden. De meting is noodzakelijk voor het voeren van een passend beleid met het oog op de verlaging van de ecologische impact. Dit gebeurt door te kijken naar onder andere duurzamere transportmiddelen, verlenging van de verblijfsduur, ecologische accommodaties en ook door toeristen te informeren over wat hun impact is zodat ze sneller overschakelen naar meer duurzame opties.
Choose an application
Deze masterproef analyseert in welke mate het Airbnb-aanbod in Antwerpen, Gent en Mechelen onderhevig is aan een professionaliseringstrend. Aan de hand van een literatuurstudie worden inzichten verschaft over dergelijke evolutie in andere bestemmingen, om bijgevolg indicatoren af te leiden waaruit een professionalisering kan worden vastgesteld. Verder zijn de relevante beleidskaders beschreven, teneinde de resultaten correct te interpreteren. Gebaseerd op de bevindingen vergaard door middel van een exploratief literatuuronderzoek, een kwantitatieve toetsing van de gededuceerde indicatoren en een aanvullende kwalitatieve ontleding van interviews met stakeholders blijkt dat professionalisering van het aanbod aanwezig is in bepaalde facetten van het platform, afhankelijk van wat beschouwd wordt als professioneel. Concreet is het Airbnb-platform redelijk snel strategisch gegroeid vanuit de oorspronkelijke focus op alternatieve vormen van toeristische accommodatie. De huidige ontwikkeling onthult dat het bedrijf erop mikt een dominant verkoopkanaal te worden en het aanbod te diversifiëren om transacties te maximaliseren, teneinde zich potentieel verder te ontwikkelen in de richting van een online touroperator. Dit heeft op zijn beurt een invloed op de aanbieders van het platform. Door de diversifiëring van het platform groeit het aandeel hotelkamers en neemt mogelijk de concurrentie tussen verhuurders toe. Tegelijkertijd heeft diversifiëring ook een effect op de klantensegmenten die bijgevolg aangetrokken worden, waarbij hogere verwachtingen ontstaan. Zodoende ontstaat bij verhuurders de nood om hun aanbod te professionaliseren. Dit betekent dat er een interne kracht het aanbod professionaliseert, namelijk de mogelijkheid een gewenst rendement te halen uit een vastgoedinvestering, maar eveneens twee externe krachten, zijnde de strategische ontwikkeling van het platform en de stijgende verwachtingen van klanten.
Choose an application
Digitalisering is meer en meer prominent aanwezig in het dagelijkse leven. De evolutie van technologische vooruitgang speelt een belangrijke rol in verschillende sectoren, waaronder toerisme. In de toeristische industrie wordt zowel aan de aanbodzijde als de vraagkant gebruik gemaakt van nieuwe digitale applicaties om toerisme praktischer, eenvoudiger en aangenamer te laten verlopen. Deze studie focust op de gidsenwerking en hoe digitalisering daar een rol in speelt. Meer specifiek wordt er gekeken naar de gidsenwerking van Brugge. Brugge is een populaire toeristische bestemming. Bezoekers van over de hele wereld komen om de eeuwenoude architectuur te bewonderen, om de Brugse Reitjes te ontdekken en om te slenteren door de gezellige straatjes. Stadsgidsen spelen een prominente rol in het Brugse toerisme. De gidsen vertellen met veel liefde en enthousiasme over de stad zodat de toeristen met een tevreden gevoel en nieuwe verworven inzichten naar huis gaan. Dankzij digitalisering verlopen boekingen en communicatie veel vlotter. Gidsen kunnen toeristen bereiken via sociale media, websites en platformen. Het gebruik van digitale tools, zoals een tablet, kan de gids assisteren bij de rondleidingen. Aan de andere kant zijn er ook enkele uitdagingen. Door aan de slag te gaan met nieuwe technologieën kunnen bepaalde mensen uitgesloten worden, door bijvoorbeeld een gebrek aan voorkennis. De interactie met de toerist en het verhaal dat gebracht wordt, blijven een prioriteit bij het gidsen. Daarom komt het digitale aspect op de tweede plaats, als een aanvulling in plaats van een vervanging van de gids. Verschillende initiatieven in Brugge worden op poten gezet om de gidsenwerking efficiënter te maken en de ervaring van de toerist te optimaliseren. De belangrijkste betrokken partijen zijn: de formele en informele stadsgidsen, Visit Bruges en Toerisme Vlaanderen. Dankzij een vlotte samenwerking tussen de verschillende partijen, kan de gidsenwerking positief verder evolueren op vlak van digitalisering.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|