Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Verlies en rouw maken deel uit van elk mensenleven. Toch is het niet eenvoudig om met de dood in ons leven om te gaan. Een rouwproces kan jaren duren en een schaduw werpen over het leven van de nabestaanden. Ook kinderen en jongeren worden geconfronteerd met verlies en rouw. Zij staan nog aan het begin van hun leven en worden dan al in de wortels van hun bestaan geraakt. Een goede opvang en begeleiding van kinderen en jongeren bij het rouwen is daarom noodzakelijk. Ouders, maar ook scholen en jongerenorganisaties kunnen een degelijke ondersteuning daarom goed gebruiken in het vervullen van deze moeilijke opdracht. De christelijk geïnspireerde jeugdbewegingen en organisaties die werken met kinderen en jongeren in Vlaanderen, stelden vast dat er een grote behoefte bestaat aan bruikbaar werkmateriaal rond verlies en rouw. Materiaal dat geïnspireerd is op het verrijzenisgeloof dat in de christelijke traditie centraal staat. De pastorale verantwoordelijken van deze bewegingen, verenigd in het 'Netwerk voor pastoraal met jongeren', sloegen de handen ineen en werkten daarom deze map uit voor de begeleiding van kinderen en jongvolwassenen. In het eerste deel van deze map worden activiteiten aangeboden rond het thema verlies en rouw, los van een concrete aanleiding. Kinderen en jongeren zullen immers beter gewapend in het leven staan als ze al actief met dood en verlies bezig zijn geweest, voordat ze met een concreet sterfgeval geconfronteerd worden.Het tweede deel biedt activiteiten naar aanleiding van een concreet sterfgeval. Op die manier kunnen begeleiders die met een sterfgeval binnen of in de omgeving van hun groep worden geconfronteerd, verwerkingsmethoden vinden die naar de specifieke situatie van de kinderen of jongeren vertaald kunnen worden. In het eerste deel van deze map worden activiteiten aangeboden rond het thema verlies en rouw, los van een concrete aanleiding. Kinderen en jongeren zullen immers beter gewapend in het leven staan als ze al actief met dood en verlies bezig zijn geweest, voordat ze met een concreet sterfgeval geconfronteerd worden. Het tweede deel biedt activiteiten naar aanleiding van een concreet sterfgeval. Op die manier kunnen begeleiders die met een stergeval binnen of in de omgeving van hun groep worden geconfronteerd, verwerkingsmethoden vinden die naar de specifieke situatie van de kinderen of jongeren vertaald kunnen worden. (Bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- psychologie van leven en dood --- rouwverwerking --- Christian pastoral theology --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- #GGSB: Pastoraal --- C3 --- handleiding --- jeugdpastoraal --- rouw (x) --- dood --- kinderen en rouw --- rouw --- verlies --- 418.7 --- pastorale begeleiding --- 478.9 --- Jongeren --- Kinderen --- Rouwproces --- Verdriet om verlies --- 393.7 --- Dood --- Hulpverlening --- Rouw --- Verwerking --- Werkvormen --- Dood : begeleiding jongeren --- Dood : begeleiding kinderen --- Rouwproces : jongeren --- Rouwproces : kinderen --- Verliessituaties --- Dood; kinderen --- Rouwverwerking --- D50255.jpg --- Dood: kinderen --- Rouwen: kinderen --- Kunst en cultuur --- Psychologie van leven en dood --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Afscheid nemen --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Dood & Levenseinde --- Pastoraal
Choose an application
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|