Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Ervaringsdeskundigen als brug tussen professional en patiënt? Een kwalitatief onderzoek naar ervaringen van patiënten en professionals binnen de ziekenhuiscontext

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kwaliteit garanderen binnen de zorg is vandaag de dag een belangrijk streefdoel in verschillende sectoren en organisaties. Allerlei maatschappelijke trends zorgden voor een groei van het belang aan participatie in verschillende sectoren wat zich uit in onder andere patiëntenparticpatie. Ervaringsdeskundigen zijn een belangrijke motor voor patiëntenparticipatie en empoweren patiënten. In deze masterproef werd, ter voorbereiding van het onderzoek, een literatuurstudie gedaan om de belangrijkste concepten binnen deze masterproef te verhelderen. Deze masterproef bestudeerde deinschakeling van ervaringsdeskundigheid, een specifieke vorm van participatie, in ziekenhuizen. De data werd verzameld aan de hand van interviews met zowel patiënten(en ervaringsdeskundigen) als professionals van drie verschillende afdelingen in het ziekenhuis. De 43 semigestructureerd interviews bevroegen patiënten en professionals naar ervaringen omtrent de zorgprocessen. Deze kunnen immers een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van zorg. Daarnaast werden de percepties omtrent ervaringsdeskundigen bevraagd. Dit onderzoek situeert zich in het co-designtraject waarbij ervaringen met elkaar gedeeld worden, en in de zoektocht naar sleutelmomenten aspecten ter verbetering worden opgesteld. Door deze kwalitatieve studie naar de ervaringen van patiënten omtrent de zorgprocessen en percepties over de inschakeling van ervaringsdeskundigenkunnen antwoorden worden geformuleerd op de onderzoeksvragen. Uit de resultaten worden verschillende positieve en negatieve ervaringen gehaald om verbetering van de zorgkwaliteit te bekomen. Hieruit kwamen zowel sterktes en knelpunten van de organisatie van de zorg voort. Deze richten zich eveneens tot het concept persoonsgerichtheid. Patiënten beschrijven daarnaast een nood aan lotgenotencontact gedurende de behandeling. Dit zou opgevangen kunnen worden door ervaringsdeskundigen. Ook kan besloten worden dat het merendeel van de respondenten de inschakeling van ervaringsdeskundigen als waardevol beschouwen. Hun taak situeert zich zowel op micro-als mesoniveau. Op microniveau geeft de ervaringsdeskundige emotionele en praktische ondersteuning aan patiënten. Op mesoniveau geven ze advies aan professionals en de organisatie in de verbetering van de zorgkwaliteit van de zorginstelling. Belangrijk daarbij is de brugfunctie die ervaringsdeskundigen hierin kunnen opnemen. Hiervoor dienen ervaringsdeskundigen verschillende sociale vaardigheden en andere eigenschappen te bezitten. Aan de hand van selectie, opleiding en vorming kunnen deze sociale vaardigheden ondersteund worden. Een ander belangrijk punt is dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden omtrent functies en regels van ervaringsdeskundigen. Vervolgens komen enkele randvoorwaarden aan bod die van belang zijn binnen de inschakeling van ervaringsdeskundigen. De belangrijkste discussiepunten richten zich tot de vergelijking van de ervaringen van patiënten en professionals en de resultaten betreffende persoonsgerichtheid en patiëntenparticipatie op de afdeling. Daarnaast worden de percepties omtrent ervaringsdeskundigheid van de patiënten en de professionals met elkaar vergeleken en gekoppeld aan de literatuur. Naast antwoorden op de onderzoeksvragen kunnen aanbevelingen gedaan worden naar de praktijk, het beleid en verder onderzoek. Het is zeker geen afgewerkt onderzoek maar dient als basis om vervolgonderzoek op te baseren.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by