Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is geschreven voor docenten en managers werkzaam in het hoger beroepsonderwijs. Vrijwel iedere docent voert overleg met collega's over zelf ontwikkeld studiemateriaal, is betrokken bij de accreditatie van de opleiding en is lid van een interne commissie: een scala van taken, aangegroeide activiteiten nog daargelaten. Docentschap is meer dan lesgeven. Dit boek helpt docenten om zelf te koken in de keuken van het hoger onderwijs. De organisatie van het onderwijs is ingewikkeld geworden; daardoor zijn de taken van docenten erg versnipperd. Dit boek pleit voor een vereenvoudiging van onderwijsconcepten, toetssystemen, kwaliteitsborging, etc.De auteurs hebben de ambitie om met dit boek alle docenten in staat te stellen betrokken te raken bij de ontwikkeling en verbetering van hun opleiding, niet omdat dat moet van een of andere instantie, maar omdat ze het zelf willen. Intrinsiek gedreven dus. In 33 cases nemen de auteurs diverse rollen en taken onder de loep, die een docent naast zijn lesgevende taken uitvoert. Zij analyseren elke case door te kijken naar de organisatie, de formele kaders, de onderlinge communicatie en de didactiek. Vervolgens wordt duidelijk aangegeven wat een docent in deze situatie beter achterwege kan laten en vooral wat hij of zij wel zou moeten doen
Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- schoolloopbaan --- portfolio's --- evaluatie (onderwijs) --- lesvoorbereiding --- stagebegeleiding --- tijdsbesteding --- cursusontwikkeling --- lerarenbegeleiding --- lesgeven --- Leraren hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Organisatie --- Management --- Zelfmanagement --- Nederland --- Nederland. --- Leraren ; hoger onderwijs --- Doceren --- Casuïstiek --- Didactiek --- 489.4 --- hoger onderwijs --- didactiek --- Leraar hoger onderwijs --- Zelfzorg --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In organisaties is grote behoefte aan vrije ruimte. Dat blijft meestal een vrome wens. Dit boek legt uit wat het belang is van vrije ruimte en hoe deze tot stand kan worden gebracht; klassieke scholing voor de hedendaagse praktijk. Verantwoording afleggen speelt een steeds belangrijkere rol in organisaties: klopt het wat we doen? Is dit waar het ons om begonnen is? Dit soort vragen stellen en beantwoorden is noodzakelijk en lastig tegelijkertijd. Daar is een vorm van gesprek voor nodig die is gericht op de verheldering van essenties, het opschorten van oordelen, het verwoorden en toetsen van persoonlijke visies. Een dergelijk gesprek wordt gekenmerkt door vrije ruimte. In deze ruimte is het gesprek niet gericht op belangen en resultaten, maar op onderzoek naar essenties, dat wil zeggen filosofisch onderzoek. In de Oudheid is een drietal 'kunsten' ontwikkeld dat helpt om dit onderzoek op een systematische en constructieve manier te kunnen uitvoeren: dialectica, de kunst van het voeren van dialogen; retorica, de kunst van het overtuigen; en grammatica, de kunst van het vastleggen van ideeën. Om recht van spreken te hebben in de samenleving schoolde elke vrije burger zich in deze drie vrije kunsten (artes liberales), samen aangeduid als het trivium. Op deze manier laten de auteurs zien hoe de klassieke idealen van welsprekendheid, weldenkendheid en wellevendheid weer ingang kunnen vinden in hedendaagse organisaties. Aan de hand van concrete casuïstiek wijzen zij de lezer de weg in de drie kunsten. Deze staan ten dienste van wat in moderne managementliteratuur wordt aangeduid als excellence: uitmuntend handelen. Het boek bevat tevens praktijkwijzers en 'job aids' voor diverse filosofische gespreksvormen
Sociology of organization --- bedrijfsleer --- organisatiesociologie --- Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- filosofie --- organisatiecultuur --- 1 --- 65 --- Filosoferen. --- Filosofische aspecten. --- Organisatiekunde. --- Organisaties. --- Organisatieleer --- Filosofie --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- 101 --- Denken --- Dialoog --- Ethiek --- Methodiek --- Organisatie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
In organisaties is grote behoefte aan vrije ruimte. Dat blijft meestal een vrome wens. Dit boek legt uit wat het belang is van vrije ruimte en hoe deze tot stand kan worden gebracht; klassieke scholing voor de hedendaagse praktijk.Verantwoording afleggen speelt een steeds belangrijkere rol in organisaties: klopt het wat we doen? Is dit waar het ons om begonnen is? Dit soort vragen stellen en beantwoorden is noodzakelijk en lastig tegelijkertijd. Daar is een vorm van gesprek voor nodig die is gericht op de verheldering van essenties, het opschorten van oordelen, het verwoorden en toetsen van persoonlijke visies. Een dergelijk gesprek wordt gekenmerkt door vrije ruimte. In deze ruimte is het gesprek niet gericht op belangen en resultaten, maar op onderzoek naar essenties, dat wil zeggen filosofisch onderzoek. In de Oudheid is een drietal 'kunsten' ontwikkeld dat helpt om dit onderzoek op een systematische en constructieve manier te kunnen uitvoeren: dialectica, de kunst van het voeren van dialogen; retorica, de kunst van het overtuigen; en grammatica, de kunst van het vastleggen van ideeën. Om recht van spreken te hebben in de samenleving schoolde elke vrije burger zich in deze drie vrije kunsten (artes liberales), samen aangeduid als het trivium. Op deze manier laten de auteurs zien hoe de klassieke idealen van welsprekendheid, weldenkendheid en wellevendheid weer ingang kunnen vinden in hedendaagse organisaties. Aan de hand van concrete casuïstiek wijzen zij de lezer de weg in de drie kunsten. Deze staan ten dienste van wat in moderne managementliteratuur wordt aangeduid als excellence: uitmuntend handelen. Het boek bevat tevens praktijkwijzers en 'job aids' voor diverse filosofische gespreksvormen
Organisatieleer --- Filosofie --- Organisatiekunde. --- Filosoferen. --- Gesprekstechniek. --- Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- Sociology of organization --- management --- bedrijfsleer --- organisatiesociologie --- #SBIB:309H251 --- #FARO gidsen_gidsvaardigheden --- Interne communicatie en organisatie --- Mass communications --- Industrial psychology --- Filosofische aspecten. --- Organisaties. --- mondelinge communicatie --- 007.1 --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|