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Dissertation
Application de la conoscopie à la profilométrie: reconstruction par lignes
Author:
Year: 1995 Publisher: [S.l.]: [chez l'auteur],

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Abstract


Dissertation
Intégration de systèmes d'interconnexions optiques reconfigurables
Authors: ---
Year: 2002 Publisher: [S.l.]: [chez l'auteur],

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Abstract

Keywords


Dissertation
Master thesis and internship[BR]- Master's thesis : Study and control of polarization in a ground-based quantum communication telescope[BR]- Internship
Authors: --- --- --- ---
Year: 2024 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

The vulnerability of classical encryption protocols to the increasing power of quantum computers is driving research into new and secure methods of communication. One promising candidate to address this problematic is quantum key distribution, which takes advantage of the properties of quantum mechanics to ensure a secure exchange of the encryption key, thus guaranteeing secure communication between the entities.
Quantum key exchange algorithms exploit the properties of quantum objects, typically the polar- ization of photons, to set up the secure exchange. To this end, the polarization state of the photons must be maintained throughout the exchange. Reflections of the telescope mirrors at the receiver, however, modify the polarization state.
The present work recalls the concept of light polarization, and the different types with the as- sociated mathematical description. A general introduction to quantum key distribution, and to the MOCA project, then follows to introduce the reader to the main parts of this work, which focuses on characterizing the changes in polarization caused by the telescope, and in particular by the third mirror where the high angle of incidence causes polarization aberrations. Based on the Jones formalism, it is shown that the phase shift between the orthogonal components of the polarization at the wavelengths relevant to this project is too large to satisfy the requirements in terms of polarization extinction ratio.
As a result of the unsatisfactory performance of the telescope, an in-depth study of the use of birefringent crystals to correct the excessive phase shift is carried out, showing the need to use three crystals of different birefringence to achieve the desired polarization extinction ratios at the three relevant wavelengths for MOCA. Results also show that if there is an order of priority for optimizing the wavelengths of the application, the use of one or two crystals proves to be worthwhile. Eventually, based on ellipsometric measurements, the phase shift and change in polarization orientation generated by a mirror of configuration comparable to the third mirror of the telescope are determined. A comparison of the results provided by models to real measurements confirms the implementation of the Jones formalism and highlights the need to characterize a mirror on the basis of experimental measurements.


Book
Communicatiemiddelen in de automobielsector : analyse van de meest efficiënte middelen om over een automobielproduct te communiceren, en de werktuigen die ter beschikking zijn van de fabrikante
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Louvain-la-Neuve: UCL,

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Abstract

Les voitures font partie intégrante de notre quotidien. Nous les utilisons chaque jour pour nous déplacer ou nous rendre au travail. Elles nourrissent les rêves et les souvenirs. Pour certains elles sont un outil de travail, pour d'autres une expression de leur personnalité. Depuis plus de 120 ans, l'automobile a permis à l'homme d'accéder à plus de mobilité, et donc de liberté. Les premiers exemples de véhicules "automobiles" étaient bien évidemment aux antipodes de ce que nous connaissons maintenant. Au fil des années, les voitures n'ont eu de cesse de se développer, devenant toujours plus puissantes, plus sécurisantes et plus confortables, bénéficiant au passage de nombreuses innovations technologiques ou techniques. Avec la Ford T dans les années 1910, l'automobile est entrée dans l'ère de la production de masse, devenant ainsi beaucoup plus abordable pour tout un chacun. C'est à partir de ce moment-là que le marketing s'est emparé de l'automobile en tant que produit. Des premières affiches en noir et blanc aux bannières électroniques sur les sites internet, le marketing et la publicité ont bien évidemment suivi les différentes évolutions de l'automobile, profitant à chaque fois des révolutions mécaniques ou des équipements innovants pour en faire l'argument de publicité principal. Actuellement, les responsables marketing des marques automobiles disposent d'un grand nombre d'outils pour promouvoir leurs produits. Certains sont communs à beaucoup d'autres secteurs, comme la télévision, la radio ou le placement de produit. D'autres par contre caractérisent plus le secteur automobile. On peut citer les car configurators, les teasers, les magazines et émissions télévisées spécialisées, sans oublier bien évidemment les salons, outils marketing d'une importance capitale pour tout constructeur automobile présent sur un marché. D'une manière générale, ces techniques de communication ont oujours pour but l'information ou l'attraction des potentiels clients. Les nouvelles technologies ont également permis de grandes évolutions en termes de collecte de données clients. Le marketing viral sur internet,les newsletters, les sites web avec possibilité de créer un compte, ou encore les e-cards, permettent aux constructeurs de sans cesse enrichir leurs bases de données de lcients potentiels, tout en les fidélisant à la marque. Les marques de luxe, quant à elles, utilisent des canaux de communication différents des marques généralistes. Leurs budgets en marketing n'étant pas les même compte tenu du nombre de ventes bien inférieur, ils doivent se concentrer sur les médias qui leur permettent de toucher au mieux leur groupe cible. La presse spécialisée, les salons ou les inaugurations officielles des nouveaux modèles sont donc pour eux le meilleur moyen de promouvoir leurs voitures. Dans un contexte de crise économique, la voiture va devoir se repenser dans les années qui viennent afin de continuer à séduire, et le marketing s'adaptera encore pour en faire la promotion.

Keywords


Dissertation
Master thesis : Implementation of an adaptive optics real-time control system based on a GPU for a 4-m class telescope
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Light propagating to a ground-based telescope passes through a region of varying refractive index, the turbulent atmosphere. And so even on top of the highest mountains, atmospheric turbulence limits the resolution of optical telescope, whatever their size, to approximately a 20cm telescope. Astronomers and engineers build ever larger telescope to collect more photons and study fainter and more distant object, but the only solutions to the atmospheric blurring is either to send telescope in space - an extremely expensive endeavor and offering limited flexibility -, or to develop dedicated systems correcting the atmospheric turbulence, so-called adaptive optics systems. Adaptive optics (AO) is a technique that flattens in real-time the distorted wavefront by measuring the residual errors and by controlling a deformable mirror. It improves the performance of ground-based telescopes up to the diffraction limit, which bring large im- provement in resolution and sensitivity. Over the last two decades, it has become a major technology in near-infrared astronomy and is favorable to many fields in astronomy : from the study of planetary systems, of stellar population, or the discovery of the supermassive black hole at the center of our galaxy. (Gilles Orban de Xivry, Implementation of an adaptive optics real-time control system based on a GPU for a 4-m class telescope, March 24 2017)


Dissertation
Élaboration d'un système de mesure de surface non-réfléchissante dans le visible par déflectométrie infrarouge
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2019 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

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Abstract

Dans le cadre de la fabrication de miroirs destinés aux satellites et aux télescopes, la société AMOS a désiré développer un instrument permettant de mesurer de manière automatisée les grandes optiques non-réfléchissante dans le visible par déflectométrie infrarouge. Ce mémoire présente le travail de recherches, les tests et les premières reconstructions par cette méthode après le développement de l'instrument de mesure.

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