Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Op het Instituut Sancta Maria te Aarschot hadden ze nood aan een helpdesk op het intranet om het werk van de ICT co
Choose an application
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel uit het waarderingskader.Maar& hoe doe je dit in de praktijk?In dit boek bieden we de lezer op basis van een aantal theoretische principes aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren en variatie te brengen in de les.Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.http://www.cps.nl
didactische werkvormen --- Didactic strategies --- activering --- motiverend onderwijs --- Didactische werkvormen --- Motivatie ; onderwijs --- werkvormen --- motivatie --- variatie --- didactiek --- 454.21 --- 371.3 --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- differentiatie --- Secundair onderwijs --- Motivatiebevordering --- Digitale didactiek --- Werkvormen --- 371 --- 371.300 --- Didactische werkvorm --- Didactics
Choose an application
Bekend met de populaire CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar? Dit is de opvolger, gericht op zelfreflectie en ontwikkeling, in compacte vorm.Je krijgt inzicht in wat van een leraar wordt gevraagd en hoe de zes rollen je helpen je vak succesvol uit te voeren. Geschreven voor zowel de beginnende als de ervaren leraar en nu naast voor het vo en mbo, ook waar nodig specifieke aandacht voor het po.Nog niet bekend met de rollen van de leraar?De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basis helder op het netvlies te krijgen of te houden bij de uitvoering in de praktijk.Ervaren leraren kunnen dit boek gebruiken om hun eigen basisgedrag nog eens goed onder de loep te nemen: doe ik de juiste dingen? En doe ik die dingen goed? Daarnaast is deze praktische uitwerking van de zes rollen uitermate geschikt voor startende leraren en studenten van lerarenopleidingen. Er is oog voor eigentijds onderwijs met verschillende vormen van sturing en praktische voorbeelden bieden handvatten en inspiratie.https://www.cps.nl/publicaties/1401/alle-boeken/79671/de-zes-rollen-van-de-leraar-in-de-praktijk
Leraar --- Professionalisering --- Onderwijsontwerp --- Professionele ontwikkeling --- Leerkrachten --- Professionele groei --- Startende leraren
Choose an application
Op het Instituut Sancta Maria te Aarschot hadden ze nood aan een helpdesk op het intranet om het werk van de ICT coördinatoren te vergemakkelijken. Het moest een website zijn die in het gedachtegoed van het Instituut paste d.w.z. het moest gebaseerd zijn op open source technologie. Tot nog toe was er geen helpdesk systeem wat soms tot problemen leidde binnen het Instituut. Daarom werd er aan mij gevraagd om dit te maken. Op de intranet site zijn verschillende dingen mogelijk gemaakt. De belangrijkste functie was het mogelijk maken van problemen te melden zodat deze opgevolgd en centraal beheerd konden worden. Er zijn ook nog extra functies ingebouwd in de site zoals bijvoorbeeld een sectie waar veel gestelde vragen opgelost werden. Hoe dit allemaal gemaakt is en met welke hulpmiddelen staat uitgelegd in dit eindwerk.
Choose an application
Taal en rekenen hebben terecht een prominente plaats in het onderwijs. Bij de overstap van primair naar voortgezet en vervolgonderwijs spelen de basisvaardigheden een niet te onderschatten rol. Taalvaardige leerlingen zijn in staat om (vak)kennis op te doen door te lezen, luisteren, spreken en schrijven. Ook de beheersing van rekenvaardigheden is cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan en een goede maatschappelijke redzaamheid. Het vormgeven van een doorlopende leerlijn taal en rekenen, zoals vastgelegd in het referentieniveau taal en rekenen, zorgt ervoor dat de lees-en rekenvaardigheden van leerlingen worden verbeterd en dat de overgang tussen de verschillende onderwijssectoren soepel verloopt. Over de actuele situatie is al veel gezegd en geschreven; een groot deel van de leerlingen in het huidige onderwijs presteert ondermaats. Veel onderwijsinstellingen herkennen deze problematiek en nemen initiatieven om de doorlopende leerlijn taal en rekenen te verbeteren. In deze publicatie laten we zien wat onderwijsinstellingen doen om de doorlopende leerlijnen in hun scholen concreet vorm te geven en beschrijven we de succesfactoren om te komen tot blijvend resultaat.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|