Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
Waarom is het belangrijk om met zelfsturing aan de slag te gaan? Wat betekent het begrip zelfsturing? Hoe kan je als leerkracht in het secundair of in de derde graad lager onderwijs aan de slag met zelfsturing in jouw lessen? Met ons ZeG-verhaal geven we alvast een aantal antwoorden. We benaderen zelfsturing in de ZeG-box vanuit drie strategieën die voortdurend met elkaar in verbinding staan: Cognitieve strategieën: Hoe leert een leerling? Metacognitieve strategieën: Hoe begeleidt een leerling zijn leren? Affectieve strategieën: Waarom leert een leerling? Voor elke strategie worden zes beheersingsniveaus omschreven. Deze beheersingsniveaus hebben naast een inhoudelijke opbouw (van inzicht naar toepassing in de klas), ook een opbouw in implementatie in de school (van individuele leerkracht naar de school). In de ZeG-box vind je 9 boekjes die je stapsgewijs ondersteunen om met zelfsturing aan de slag te gaan in je klas. Aansluitend bij de boekjes is er een toolbox met 40 activiteiten die je dadelijk kan inzetten in je lessen. Op de box zelf vind je een code die je toegang geeft tot materialen voor leerlingen en extra's voor leerkrachten.
Games --- #SBIB:37H0 --- Pedagogie --- Educational psychology --- Didactic strategies --- zelfsturing --- 454.21 --- secundair onderwijs --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Didactics of secundary education
Choose an application
Kunst in het onderwijs blijkt nu en dan een uitdaging te zijn voor leerkrachten lager onderwijs. Weinig inspiratie, niet genoeg tijd (laat staan voor andere activiteiten dan knutselen), kunstvakken die door de nieuwe eindtermen verminderen, … In dit onderzoeksartikel onderzochten we aan de hand van een uitgebreide literatuurstudie en enquête de huidige plaats van kunst in het Vlaams onderwijs, en welke voordelen werken rond kunst kan bieden op de ontwikkeling van het jonge brein. Met deze informatie in het achterhoofd, verkenden we werkvormen om op een actieve manier met kunst aan de slag te gaan in de derde graad van de lagere school. We ontwierpen de online toolbox ‘Kunst in de Klas’, die bestaat uit een reeks variërende werkvormen om kwalitatief in te zetten op kunst. Voor de evaluatiefase van dit ontwerponderzoek, werd de toolbox via een tweede enquête onder de loep genomen door enkele leerkrachten. Vervolgens pasten we de toolbox aan met de resultaten uit deze enquête. Met behulp van de toolbox ‘Kunst in de Klas’, kunnen leerkrachten lager onderwijs een eerste (of tweede, of derde, …) stap zetten om leerlingen warmer te maken voor kunst.
Choose an application
De digitalisering raast als een sneltrein door onze maatschappij, helaas verloopt deze digitalisering niet bij iedereen even vlot. Dit onderzoeksartikel richt zich specifiek op leerlingen met een mentale beperking die de gevaren van sociale media niet steeds bewust ervaren en hier vaak onvoldoende mee kunnen omgaan. Om dit probleem aan te pakken, willen we met dit praktijkonderzoek een lessenpakket ontwikkelen voor jongeren uit OV2, jongeren met een mentale beperking. Het doel is om ervoor te zorgen dat ook zij over voldoende digitale vaardigheden beschikken, op een gepaste manier kunnen omgaan met sociale media, deel uitmaken van de maatschappij en kunnen profiteren van de voordelen van de digitalisering. Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een lessenpakket voor leerkrachten in het buitengewoon secundair onderwijs om deze leerlingen bewust te maken van de gevaren van sociale media. Het onderzoek draagt bij aan het vergroten van de veiligheid op sociale media en het ondersteunen van deze leerlingen. Het omvat het identificeren van noodzakelijke digitale vaardigheden, onderzoek naar de gevaren van sociale media, het bestuderen van succesvolle lessenpakketten en het ontwerpen van een eigen lessenpakket: #Sl@y!T.
Choose an application
Hoe kunnen leerkrachten uit de eerste en tweede graad misvattingen opsporen tijdens de lessen biologie, Engels, Frans en wiskunde? Volgens de literatuur hebben leerlingen al misvattingen tijdens de inputfase. Ons doel is dus een manier vinden om deze misvattingen al tijdens de les op te sporen, en niet pas op een evaluatiemoment. Wij merken dat leerkrachten nog vaak onwetend over dit thema zijn en willen met onze tools de drempel verlagen om hiermee aan de slag te gaan in de klaspraktijk. Hiervoor gaan we in gesprek met leerkrachten en leerlingen. Om dit doel te bereiken hebben wij ons de volgende vragen gesteld via een ontwerponderzoek: • Welke misvattingen zijn er in de eerste en tweede graad voor biologie, Engels, Frans en wiskunde volgens leerkrachten? • Welke misvattingen zijn er in de eerste en tweede graad voor biologie, Engels, Frans en wiskunde volgens leerlingen? • Welke tools kunnen we ontwikkelen om deze misvattingen op te sporen? • Hoe evalueren leerkrachten de relevantie en bruikbaarheid van de tools? Ter resultaat hebben wij dus enkele tools ontwikkeld, die in dit onderzoeksartikel ook geëvalueerd terug te vinden zijn.
Choose an application
Hoe kunnen leerkrachten uit de eerste en tweede graad misvattingen opsporen tijdens de lessen biologie, Engels, Frans en wiskunde? Volgens de literatuur hebben leerlingen al misvattingen tijdens de inputfase. Ons doel is dus een manier vinden om deze misvattingen al tijdens de les op te sporen, en niet pas op een evaluatiemoment. Wij merken dat leerkrachten nog vaak onwetend over dit thema zijn en willen met onze tools de drempel verlagen om hiermee aan de slag te gaan in de klaspraktijk. Hiervoor gaan we in gesprek met leerkrachten en leerlingen. Om dit doel te bereiken hebben wij ons de volgende vragen gesteld via een ontwerponderzoek: • Welke misvattingen zijn er in de eerste en tweede graad voor biologie, Engels, Frans en wiskunde volgens leerkrachten? • Welke misvattingen zijn er in de eerste en tweede graad voor biologie, Engels, Frans en wiskunde volgens leerlingen? • Welke tools kunnen we ontwikkelen om deze misvattingen op te sporen? • Hoe evalueren leerkrachten de relevantie en bruikbaarheid van de tools? Ter resultaat hebben wij dus enkele tools ontwikkeld, die in dit onderzoeksartikel ook geëvalueerd terug te vinden zijn.
Choose an application
De digitalisering raast als een sneltrein door onze maatschappij, helaas verloopt deze digitalisering niet bij iedereen even vlot. Dit onderzoeksartikel richt zich specifiek op leerlingen met een mentale beperking die de gevaren van sociale media niet steeds bewust ervaren en hier vaak onvoldoende mee kunnen omgaan. Om dit probleem aan te pakken, willen we met dit praktijkonderzoek een lessenpakket ontwikkelen voor jongeren uit OV2, jongeren met een mentale beperking. Het doel is om ervoor te zorgen dat ook zij over voldoende digitale vaardigheden beschikken, op een gepaste manier kunnen omgaan met sociale media, deel uitmaken van de maatschappij en kunnen profiteren van de voordelen van de digitalisering. Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een lessenpakket voor leerkrachten in het buitengewoon secundair onderwijs om deze leerlingen bewust te maken van de gevaren van sociale media. Het onderzoek draagt bij aan het vergroten van de veiligheid op sociale media en het ondersteunen van deze leerlingen. Het omvat het identificeren van noodzakelijke digitale vaardigheden, onderzoek naar de gevaren van sociale media, het bestuderen van succesvolle lessenpakketten en het ontwerpen van een eigen lessenpakket: #Sl@y!T.
Choose an application
Veel leerkrachten stellen zich de vraag op welke manier zij het best om kunnen gaan met ongewenst gedrag. Met dit praktijkonderzoek willen wij hen een handvat aanreiken om met moeilijke klassituaties om te gaan. Zie hier, de Nieuwe Autoriteit. Deze theorie gaat over hoe je op een positieve, maar autoritaire manier voor de klas kan staan, waarbij verbinding centraal staat (Haim, 2016). Met realistische scenario’s -uit het leven gegrepen- en antwoorden daarop vanuit de Nieuwe Autoriteit willen we bijdragen aan de handelingsbekwaamheid van leerkrachten. Om tot een sterk product te komen hadden we herkenbare klassituaties en sterke didactische oplossingen nodig. De situaties bekwamen we via interviews met (toekomstige) leerkrachten. Deze situaties legden we voor aan drie experts. Zij gaven hun visie op hoe zij zouden reageren vanuit de Nieuwe Autoriteit. Uiteindelijk kwamen we tot een compacte bundel fiches, die getest werd door studenten aan de lerarenopleiding.
Choose an application
Samenvatten, schematiseren, plannen, reflecteren … Het zijn een aantal voorbeelden van vaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun eigen leerproces te sturen. Al deze vaardigheden vallen onder de term ‘zelfsturing’, een brede competentie die het leren van leerlingen centraal stelt. Uit literatuuronderzoek en interviews leiden we af dat leerkrachten van het secundair onderwijs verwachten dat deze vaardigheden reeds aanwezig zijn bij leerlingen van de eerste graad. Deze verwachtingen blijken echter te hoog te liggen en zelfsturende vaardigheden zijn er ver zoek. Desalniettemin geven de leerdoelen van het onderwijs aan dat de bevordering van zelfsturing bij leerlingen noodzakelijk is. Dit roept echter een aantal vragen op. Zelfsturing is geen vak apart dus hoe wordt dit leerdoel dan behaald? Op welke manier gaan de leerkrachten momenteel te werk en is deze werking effectief? Of zouden ze baat hebben bij de ontwikkeling van een leerlijn? Dit zijn enkele centrale vragen die ons leidden tot dit praktijkonderzoek. Eerst onderzochten we in welke mate en op welke manier de leerdoelen rond zelfsturing behaald worden. Daarna ondervroegen we leerkrachten over hun verwachtingen voor de leerlingen op vlak van zelfsturing. De discrepantie tussen deze twee zaken willen wij proberen op te lossen door een leerlijn te ontwikkelen.
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|