Narrow your search
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Passend onderwijzen : pedagogisch vakmanschap in de klas
Author:
ISBN: 9789401425919 9401425914 Year: 2015 Volume: *2 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij de invoering van passend onderwijs speelden in eerste instantie geld, invloed van schoolbesturen en het vormgeven van structuren een grote rol. Maar de meeste scholen liepen al snel aan tegen de vraag: hoe ga je om met leerlingen met gedragsproblemen? Passend onderwijs kan alleen een succes worden wanneer leerkrachten hier vanuit hun vakmanschap invulling aan kunnen geven. Dit vakmanschap wordt gevormd door kennis en ervaring, maar ook door de 'feeling' van de leerkracht, die vaak gedurende vele jaren in de praktijk wordt opgebouwd. Dit boek bevat geen kant-en-klare oplossingen voor allerlei gedragsproblemen, maar laat aan de hand van praktijkervaringen zien hoe je, soms door heel simpele handelingen, je vakmanschap vergroot. Door je bewust te zijn van de invloed die je zelf uitoefent op de leerlingen en door proactief te handelen, kun je als leerkracht probleemgedrag voorkomen en een goede werksfeer opbouwen. Peter Mol laat op veelal humoristische wijze zien dat theorie oké is als het klopt met wat in de praktijk al lang is uitgevonden. Onderwijs is in de eerste plaats het vakmanschap van de man of vrouw die voor de klas staat. Dit vakmanschap is niet af te dwingen of te vatten in regels, procedures of plannen van bovenaf, maar kan wel gestimuleerd en gefaciliteerd worden. Dit boek is daarbij een welkome inspiratiebron.


Book
Pedagogisch vakmanschap in 55 verhalen : gereedschap voor passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789401438308 Year: 2016 Volume: *9 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aansprekende verhalen rechtstreeks uit de klasOnderwijs is iets anders dan volwassenen produceren. Er is veel invoelingsvermogen voor nodig, vermogen om relaties op te bouwen en contacten te leggen. Onderwijs kan alleen passend genoemd worden als elk kind het onderwijs geniet dat noodzakelijk is om als gezonde en tevreden volwassene te kunnen opgroeien. Of zoals Peter Mol het stelt: 'Je moet worteltjes niet telkens uit de grond trekken om te controleren of ze groeien. Kinderen ook niet.' 'Peter Mol is een onderwijsman in hart en nieren die aanstekelijk vertelt over zijn vak. Met zijn verhalen geeft hij de lezer een vaak intiem inkijkje in de klas. Zijn verhalen raken je in het hart en zetten aan tot nadenken.' - Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad. Dit boek is een aanrader voor elke onderwijsgevende die soms het gevoel heeft dat zijn vak meer en meer door een keurslijf van voorschriften, regels en protocollen wordt ingeperkt. De zeer herkenbare en vaak humoristische verhalen bieden inspiratie voor leraren, praktische kennis, do's en don'ts en ruimte voor reflectie. 'Lees het boek van Peter Mol en geniet van het mooiste vak dat er is. Met zijn fantastische vocabulaire als leerling-achtervolgsysteem en opeepee scherpt Peter dezaag en zorgt voor stof tot nadenken en inspiratie.' - Wouter Siebers, leraar, Master SEN, gedragsspecialist, Leraar van het jaar 2015-2016 PO.


Book
Actief schoolbeleid : hoe je passend onderwijs echt in praktijk kunt brengen
Author:
ISBN: 9789401438322 9401438323 Year: 2016 Volume: *8 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het schoolbestuur heeft een grote invloed op het werk van de leraar in de klas. De kwaliteit van Passend Onderwijs hangt af van de keuzes die een schoolbestuur maakt. In Actief schoolbeleid worden waardevolle suggesties gedaan om beleid te formuleren en worden concrete handvatten gegeven om dat beleid vorm te geven met het team.Actief schoolbeleid is bedoeld voor leidinggevenden, beleidsmakers, managers en samenwerkingsverbanden in schoolbesturen, scholen en scholengemeenschappen. Voor functionarissen die naast het nemen van beslissingen, ook de vonk kunnen zijn voor het ontsteken van het vuur in de scholen. Ook leraren en docenten zullen in dit boek de hobbels in hun praktijk van Passend Onderwijs herkennen en geïnspireerd worden, omdat het anders kán!(bron: http://www.lannoo.be/)


Book
Een stille leerling in de klas : de leraar als betekenisvolle andere bij kindermishandeling
Author:
ISBN: 9789401446570 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar kun je een enorm positieve invloed hebben op de ontwikkeling van mishandelde of verwaarloosde leerlingen. Uit onderzoek onder oudere leerlingen op de basisschool en leerlingen van het voortgezet onderwijs, blijkt dat een kwart van hen aangaf met mishandeling te maken hebben gehad. In dit boek wordt op praktische manier beschreven, hoe je als leraar - naast de ouders - een zeer 'betekenisvolle andere' in het leven van een kind kunt zijn. Het verhaal wordt opgetekend uit de mond van Paul, die zegt: 'ik heb veel gehad aan enkele leraren, omdat ze me zagen, me het gevoel gaven dat ik iemand was en ze me waardeerden'. Voor een kind kan deze aanwezigheid en aandacht een groot verschil maken.Bron : standaard boekhandel


Book
Buut : passend onderwijs, kom maar op!
Author:
ISBN: 9789077671511 Year: 2010 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Passend voortgezet onderwijs : pedagogisch vakmanschap in de klas
Author:
Year: 2016 Publisher: Houten Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Passend voortgezet onderwijs : pedagogisch vakmanschap in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789401433013 Year: 2016 Volume: *6 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspiratie- en praktijkvoorbeelden uit de klas, opgeschreven met een vleugje humor. Wat is dat, Passend Onderwijs? Maatwerk, uitgaan van wat de leerling wel kan en uitgaan van de individuele behoeften van de leerling? Hoe pak je dat aan in je wiskunde les? En hoe zit het met dat respect en die veiligheid die in de schoolgids staan? In dit boek legt de auteur de vinger op de zere plek: Passend Onderwijs vindt in de klas plaats. De leraar maakt het. De leraar is een vakman of vakvrouw. Die vakkundigheid bestaat niet uit een verzameling van competenties, maar uit tal van andere, niet objectief meetbare factoren. Passend Onderwijs zit in het hoofd, het hart en de handen van de professional: de leraar. In een model van vier dimensies laat Peter Mol zien hoe je als leraar Passend Onderwijs echt waar kunt maken. Het boek bevat veel praktische informatie, voorbeelden en tal van tips. Peter Mol brengt deze informatie met humor en houdt je af en toe een spiegel voor, ook om je te laten zien wat Passend Onderwijs niet is. 'De wonderen zijn de wereld nog niet uit' hoor je zo vaak roepen bij een onverwachte ontwikkeling. Dit boek helpt je wonderen te zien. Het wonder dat je ziet als je met een open houding werkt met jongeren, ze kan lesgeven, steunen bij hun ontwikkeling en vooral open staat voor wie ze zijn. Laat ze zichzelf zijn, geef uitdagingen en toon respect. Respect voor wie ze zijn, voor hun omgeving en hun kwaliteiten. Ik wens de lezer veel wonderen toe, dat verdienen de jongeren in ons onderwijs.' Carry Roozemond, voorzitter Ingrado 'Een praktisch en inspirerend boek voor het passend onderwijzen in het Voortgezet Onderwijs. Past het jou?' Marja Cornelissen, voorzitter LBBO 'Op zijn eigen scherpe, licht provocerende manier laat Peter Mol ons zien wat passend onderwijs zou moeten zijn. Een aanrader voor alle docenten die betrokken zijn bij hun leerlingen.' Anton Horeweg, gedragsspecialist, leraar en auteur van o.a. het boek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.


Book
Geschiedenis van de sport in Amsterdam 1918-1940 : groeiende gemeentelijke betrokkenheid
Author:
Year: 1998 Publisher: Amsterdam Sportservice Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Op zoek naar een zinvolle vrijetijdsbesteding voor wie werkt in een beschutte werkplaats. Volwassenen met een licht mentale handicap hebben toch ook recht op vorming en ontspanning ?!
Author:
Year: 1994

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

SCW --- Vibeg, Leuven


Book
Van beeld tot beeld : de films en televisieuitzendingen van de CPN, 1928-1986
Authors: ---
Year: 1993 Publisher: Amsterdam Stichting Film en Wetenschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by