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Black Intersectionalities: A Critique for the 21st Century explores the complex interrelationships between race, gender, and sex as these are conceptualised within contemporary thought. Markers of identity are too often isolated and presented as definitive, then examined and theorised, a process that further naturalises their absoluteness; thus socially generated constructs become socialising categories that assume coercive power. The resulting set of oppositions isolate and delimit: male or female, black or white, straight or gay. A new kind of intervention is needed, an intervention that recognises the validity of the researcher's own self-reflexivity. Focusing on the way identity is both constructed and constructive, the collection examines the frameworks and practices that deny transgressive possibilities. It seeks to engage in a consciousness raising exercise that documents the damaging nature of assigned social positions and either/or identity constructions. It seeks to progress beyond the socially prescribed categories of race, gender and sex, recognising the need to combine intellectualization and feeling, rationality and affectivity, abstraction and emotion, consciousness and desire. It seeks to develop new types of transdisciplinary frameworks where subjective and political spaces can be universalized while remaining particular, leaving texts open so that identity remains imagined, plural, and continuously shifting. Such an approach restores the complexity of what it means to be human.
Sociology of minorities --- American literature --- Literature --- Blacks --- Gender identity. --- Sex identity (Gender identity) --- Sexual identity (Gender identity) --- Identity (Psychology) --- Sex (Psychology) --- Queer theory --- Black identity --- Blackness (Race identity) --- Negritude --- Race identity of blacks --- Racial identity of blacks --- Ethnicity --- Race awareness --- Black authors --- History and criticism. --- Race identity. --- Race identity of Black people --- Racial identity of Black people --- Black persons --- Negroes --- Ethnology --- Black people --- Gender dysphoria
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The Autobiography of Miss Jane Pittman (1971) est l'ouvrage le plus connu et le plus lu de l'écrivain louisianais Ernest J. Gaines (1933- ), également auteur de cinq autres romans et d'un recueil de nouvelles. Les huit articles réunis dans ce volume répondent aux questions que pose cette autobiographie fictionnalisée d'une ex-esclave dont le récit de vie, s'étendant sur plus de 100 ans, coïncide avec tout un pan de l'Histoire noire américaine : émancipation, reconstruction et début du Mouvement des Droits Civiques. Le statut générique problématique de cette « autobiographie » - néo-récit d'esclave, épopée du peuple noir, fresque historique, entretien ethnographique mis en fiction, histoire orale - renvoie à la pluralité des voix et des textes que l'écriture embrasse. La voix de Miss Jane s'entend plus qu'elle ne se lit dans l'illusion de la transcription graphique et de la construction du point de vue. La vie des petites gens des plantations est racontée dans un effort de vérisimilitude qui laisse toujours percer le travail de l'écrivain, débusqué dans ce tour de force qui consiste à faire croire à la transparence de l'écrit. Car Miss Jane réécrit à sa façon, celle d'une littérature populaire, régionale, circonscrite à la Louisiane, certaines interrogations de la littérature noire américaine. Tableaux de destins brisés. Résistance et résilience. Hommage aux vies « ordinaires ».
Sociology --- Literature American --- Africains Américains --- États-Unis --- littérature --- Ernest J. Gaines --- droits civiques --- esclavage
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