Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In 2021 deed een groep studenten van sociaal- agogisch werk onderzoek naar de noden van leerlingen met gescheiden ouders. Deze studenten hebben door middel van kwantitatief onderzoek onderzocht wat jongeren nodig hebben om met een scheidingssituatie te kunnen omgaan. Uit de resultaten blijkt dat jongeren vaak tegen een te hoge drempel aan lopen om de voorziene organisaties ook daadwerkelijk te bereiken. Leerlingen gaven aan dat ze veel tijd op school doorbrachten en begeleiding van leraren wilden om hen te helpen bij het proces. Daarom hebben we in deze bachelorproef gezocht naar de behoeften van leerkrachten en leerlingen. Binnen onze bachelorproef willen we allereerst zicht krijgen op de noden van leerlingen binnen de schoolcontext, wat hebben leerlingen nu echt nodig van hun leerkracht? Daarnaast willen we graag kunnen achterhalen welke informatie leerkrachten nog missen over het onderwerp en welke informatie ze al goed onder de knie hebben. Ten slotte willen we inzicht krijgen in de drijfveren van docenten om leerlingen te ondersteunen. Om de steun die jongeren zoeken bij echtscheiding goed te begrijpen, hebben we ook gekeken naar de specifieke gevolgen van echtscheiding voor jongeren zelf. Uit ons onderzoek blijkt dat leerkrachten in hun opleiding geen kennis over echtscheiding meekrijgen. Vaak weten ze niet hoe ze met de situatie moeten omgaan en doen ze vervolgens niets omdat ze bang zijn om iets verkeerds te doen. Leraren zijn over het algemeen zeer gemotiveerd om deze jongeren te begeleiden, maar de tijd laat dit niet altijd toe. Bovendien zijn veel leerkrachten er vast van overtuigd dat het niet enkel hun taak is om kennis over te dragen, maar ook om hun steentje bij te dragen aan het welbevinden van hun leerlingen. De bevraagde leerlingen en jongvolwassenen geven aan dat ze niet verwachten dat leerkrachten optreden als hulpverlener, echter zijn ze opzoek naar begrip en oprechtheid bij hun leerkrachten. Uit ons onderzoek blijkt dat leerlingen vaak het vertrouwen in zijn omgeving verliest na een scheidingssituatie. Ze vinden het hierbij dan ook moeilijk om leerkrachten te vertrouwen om met hen over dit thema in gesprek te gaan. Toch zijn leerkrachten vaak het eerste aanspreekpunt voor studenten, ze zijn vaak op school en leerkrachten kunnen aan de resultaten of het gedrag van een leerling zien dat hij/zij zich niet goed voelt. In onze workshop voor leerkrachten brengen we de behoeften van leerlingen en docenten samen. Op deze manier hopen we de nodige informatie te geven waarmee leerkrachten effectief aan de slag kunnen om jongeren van gescheiden ouders te ondersteunen.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|