Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
The use of events in citymarketing : Casestudie Maastricht: TEFAF.
Authors: ---
Year: 2014 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over the past years, our society has been overwhelmed by marketing principles. The economic, social and political sector have been overrun by a spirit of selling and promoting. Consequently, it is not surprising that cities and local authorities are using strategic planning to promote their city. This phenomenon is not entirely new, as cities, regions, communities and countries have always wanted to differentiate themselves from others in a creative and pleasant way. Though, the fact that they work on a well-organized and consistent basis, is what makes city marketing these days so unique. The notion of city marketing finds its roots in the Netherlands. A study in 1981 in the city Apeldoorn used the word city marketing for the first time. Three decades later, the notion has taken over the world. One of the most important marketing tools, that is used to promote cities is the organization of a city event. This paper goes back to the country of origin. On the basis of a casestudy and a quasi-experiment, this paper tries to contribute to the theories and the insights that exists concerning city marketing-policy, the image of a city and the influences of a city-event on that image. Concretely, this study investigates the city marketing policy of the city Maastricht. Moreover this paper examines the image of the city and the effect of the event The European Fine Art Fair on that image. The study focuses on the perceptions of the tourists, hence they are the most important party concerned.This thesis starts with a review of the existing theories and realizations in the field of city marketing. After the literature study, the most important hypotheses and research questions are introduced. These will be explained by the research itself that is divided in two parts. The first part is an interview. The second part exists of a quasi-experiment with written questionnaires. The study ends with a presentation of the most important results and a discussion. A short reflect

Keywords


Dissertation
Mindless tourism en het reisgedrag van de lokale bevolking. Casestudy Venetië
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Venetië is één van 's werelds meest populaire toeristische bestemmingen voor zowel Europeanen als niet-Europeanen. Helaas brengt deze populariteit ook problemen met zich mee. Venetië wordt de laatste jaren als het ware overspoeld met toeristen en zij kan deze toeristenstroom maar moeilijk aan. Bovendien zien we dat het aandeel dagjestoeristen stijgt. Deze toeristen gedragen zich vaak mindless: ze vertrekken zonder enige voorkennis op vakantie, ze boeken geen verblijfplaats en zijn alleen geïnteresseerd in de toeristische hoofdattracties. 'Zo veel mogelijk bezoeken in zo weinig mogelijk tijd' lijkt hun motto. De vraag is of dit toeristisch gedrag een invloed heeft op het toeristisch gedrag van de lokale bevolking. In dit onderzoek wordt via een casestudy nagegaan of er (1) een verband is tussen contact met toeristen en de attitude tegenover toeristen en (2) een verband is tussen contact met toeristen en het eigen toeristisch gedrag. Aan de hand van gesloten vragenlijsten bij 275 respondenten werden volgende bevindingen gedaan. Er werd een verband gevonden tussen praten met toeristen en de attitude tegenover toeristen: hoe meer de lokale bevolking met de toeristen praatte, hoe belangrijker men toerisme vond, en hoe minder problematisch men toerisme vond. Bovendien bleek praten met toeristen ook een positief verband te hebben met mindful gedrag: hoe meer men met toeristen praatte, hoe meer mindful men zich gedroeg op de eigen vakantie. Deze studie kampt echter met zowel methodologische als inhoudelijke beperkingen. Longitudinaal vervolgonderzoek is bijgevolg aangewezen.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by