Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
residentiële jeugdzorg --- jeugdzorg --- 362.74 --- 362.7 --- 364.65 --- Groepsleiding --- Groepen --- Gezinsproblemen --- Straffen --- Hulpverlening --- Instellingen --- Leefgroepen --- Privacy --- Uithuisplaatsing --- 362.7. --- 362.74.
Choose an application
Een zonnige jeugd in een hechte ingenieursbuurt, dertig jaar carrière en een harmonieus gezinsleven: Rinie heeft haar leven en dat van haar naasten stevig onder controle. Tot een achteropaanrijding en verlies van huwelijk en werk roet in het eten gooien. Een nachtmerrie verdringt de zon uit de mooie jeugdherinneringen. Dan valt een envelop op de deurmat met de uitnodiging voor een buurtreünie.Als vrolijke verhalen over hutten bouwen, bomen klimmen en fikkie stoken over elkaar heen buitelen, legt Rinie een vraag in de schaal met borrelhapjes: 'Alle soorten kindermishandeling kwamen voor in mijn gezin. Waarom kon ik bij niemand terecht?'Ze blijkt niet de enige en wordt op pad gestuurd om een boek te schrijven over de buurt. Ze interviewt vijftig bewoners en betrokkenen: daders, slachtoffers en omstanders, en vindt vele antwoorden op haar vraag. Lang verborgen geheimen achter ieders voordeur leggen gaandeweg de hare bloot.Ze beschrijft hoe de kinderen overleefden - hoewel niet allemaal. Ze legt verbanden met de jeugdtrauma's van de ouders, de in zichzelf gekeerde periode van wederopbouw en de explosie van de jaren zestig. Ten slotte ontdekt ze hoe omstanders die horen en zien, maar toch zwijgen, kindermishandeling in stand houden.Geen dekmantel zonder omstanders.
Choose an application
Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden maar zelden betrokken bij de voorbereiding van lessen en activiteiten, de organisatie van de school of de manier van lesgeven. Toch kunnen zij goed aangeven wat zij willen. In dit boek ontwikkelt de auteur kwaliteitscriteria op basis van interviews met leerlingen op acht scholen uit het voortgezet onderwijs.
Secondary education --- Research on teaching --- brede school --- Netherlands --- #PBIB:+110.10 --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Brede school --- Nederland --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenparticipatie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Voortgezet onderwijs. --- Brede school. --- Participatie. --- Nederland.
Choose an application
We onderzoeken nogal wat in onze schoolsamenleving. Processen, relaties, uitkomsten, succesindicatoren, beleving, waardering. We vragen het aan iedereen van wie mag worden verondersteld dat hij of zij betekenisvolle uitspraken kan doen. Toch is het opmerkelijk dat we zo weinig vragen stellen aan leerlingen zelf. Natuurlijk proberen we in het onderwijs zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat leerlingen beweegt en interesseert. Maar toch tekenen we uit de mond van leerlingen zelf de klacht op, dat veel in gang gezet wordt zonder dat ze daarover geraadpleegd zijn. `Op stage voel ik me volwassen en in school voel ik me kind,' schrijft een leerling. Toch lijkt het van belang dat we leerlingen nadrukkelijk betrekken bij de vraag hoe we het onderwijs veiliger kunnen maken. Veiligheid, het gevoel van veiligheid, immers vormt de basis van het leren. De Tafel van tien van Veiligheid in school volgt de uitkomsten van onderzoek onder zo'n 5.000 leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Leerlingen noemen veel meer factoren dan de professionals die voor `je het veilig voelen' in school van belang zijn. De interviews met leerlingen stemmen hoopvol. Er zijn heel concreet talloze adviezen uit af te leiden om de school veiliger te maken. Camera's, hoge hekken, extra bewaking, dure programma's, grote investeringen wegen niet op tegen gemotiveerde leerlingen die zelf een aandeel willen nemen in de veiligheid van de school. (Bron: covertekst)
458.9 --- schoolorganisatie --- veiligheid ; scholen --- 090864.jpg --- Zorgverbreding --- Overige bijzondere onderwerpen
Choose an application
Zelfsturing, de leerling centraal, competentiegericht leren, probleemgestuurd projectonderwijs, de enen na de andere vraaggerichte term raakt ingeburgerd in het Nederlands onderwijs. Leerwerkplaatsen, open leercentra, digitale portfolio's, een keur aan middelen en methodieken is in ontwikkeling om het 'nieuwe leren' te ondersteunen. Maar wat zijn nu eigenlijk kernbegrippen van vraagggericht werken in het onderwijs? En wat betekent vraaggericht werken voor de professionaliteit van leraren? Zijn hun kwaliteiten niet minstens zo belangrijk als de systeemveranderingen? Tien experts op onderwijsgebied gaan elk in één van de kernbegrippen van vraaggericht werken: luisteren, vertrouwen, loslaten, volgen, faciliteren, eigen kracht, afstemmen, verbondenheid, herstel en samenwerken met ouders. Daarnaast komen professionals met jerenlange ervaring rond vraaggericht werken aan het woord. Samen maken zij de Tafel van Tien van vraaggericht werken in het basis- en voortgezet onderwijs. Om eensgezind tot de conclusie te komen dat zelfsturing van leerlingen vraagt om een faciliterende, open houding van leraren. Die op hun beurt ondersteund dient te worden door adequate scholing en een werkomgeving die ook naar hen luistert. (Bron: covertekst)
090850.jpg --- Didactiek
Choose an application
Choose an application
Orthopedagogics --- Paediatrics --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- pleegzorg
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Sociology of social care --- residentiële hulp --- jeugdhulpverlening --- Age group sociology --- jeugdzorg --- #PBIB:2002.4 --- #A0004A --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 364.046 --- Criteria --- Hulpverleners --- Jeugdzorg --- Kinderen --- Kwaliteitszorg --- Organisatie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|