Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In dit onderzoek gaat het over de individuele belevenissen van universitair afgestudeerden uit het arbeidersmilieu die zich in de laatste fase van hun loopbaan bevinden. Zonder uitzondering waren zij van hun familie de eerste generatie studerenden en meestal waren zij ook de enigen uit hun gezin. Mick Matthys heeft uitgebreid met hen gepraat over hun ervaringen en de manier waarop zij de betekenis van hun afkomst hebben ingezet om te slagen in leven en loopbaan. Pijnlijk was het afscheid van het arbeidersmilieu, men bleef loyaal en dankbaar naar de ouders, maar overheersend blijven toch vervre
Working class --- College attendance --- Universities and colleges --- Colleges --- Degree-granting institutions --- Higher education institutions --- Higher education providers --- Institutions of higher education --- Postsecondary institutions --- Public institutions --- Schools --- Education, Higher --- Commons (Social order) --- Labor and laboring classes --- Laboring class --- Labouring class --- Working classes --- Social classes --- Labor --- Academic probation --- Attendance, College --- College enrollment --- Probation, Academic --- University attendance --- School attendance --- Education --- Employment
Choose an application
De juiste keuze voor de juiste opleiding na de lagere school is tegenwoordig een hot issue. Het lijkt een onuitroeibare wet dat het niet talent en intelligentie zijn die de toekomst van de kinderen bepalen, maar de opleiding van de ouders. Onderwijssociologen betogen al decennia dat kinderen uit de lagere sociale milieus niet dezelfde onderwijskansen hebben als kinderen uit de hogere milieus. er zijn altijd kinderen en jongeren uit het milieu van (gast)arbeiders die, al dan niet met de morele en concrete steun van bewogen en gemotiveerde leerkrachten, deze stoelendans ontspringen, de weg naar de universiteit inslaan om daarna het leven en de loopbaan te leiden van hoger opgeleide professionals. In dit boek ? een herziene, geactualiseerde en uitgebreide uitgave van Doorzetters (2010) ? vertellen drieëndertig Nederlandse en Vlaamse universitair afgestudeerden afkomstig uit de arbeidersklasse hun verhaal over hoe zij aan de universiteit terechtkwamen en hoe het hen verder verging in de samenleving. Dezelfde vragen zijn, tien jaar later, voorgelegd aan universitair afgestudeerden uit het milieu van arbeidsmigranten. Hun verhalen zijn opgenomen in een apart gedeelte van het boek.Thema?s die aan de orde komen zijn het gezin waaruit de (gast)arbeiderskinderen afkomstig zijn, de eventuele voorgeschiedenis ervan, de ambities van hun ouders of het ontbreken ervan, hun studie, hun opvatting van professionaliteit. Ze vertellen over hun eenzaamheid, hun marginaliteit en het gevoel van: bij wie hoor ik eigenlijk? Het gaat echter vooral om hun doorzettingsvermogen, hun kracht om tegen de stroom in te roeien, zich aan te passen en te integreren en belangrijke maatschappelijke posities te verwerven. Opvallend verschil in de verhalen van beide groepen is de sterke ambitie van de zonen en dochters van de gastarbeiders.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044138269
Onderwijs --- Onderwijskansen --- Allochtoon --- Arbeidsmigratie --- Studiekeuze --- Maatschappelijke kwetsbaarheid --- Loopbaan --- Motivatie --- Identiteitsontwikkeling --- Hoger onderwijs --- Academisch onderwijs --- Migratie --- Sociale klasse --- Opleiding --- Tewerkstellingskans --- Gastarbeider --- Schoolloopbaan --- Sociology of minorities --- Higher education --- Netherlands --- Belgium --- studiemotivatie --- migranten --- loopbaan --- migrantenarbeid --- studietijd --- Persoon met een migratieachtergrond --- Sociology of education
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|