Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Labour market --- Personnel management --- talenonderwijs --- beroepsopleiding --- arbeidsbemiddeling --- analfabetisme --- sociale integratie
Choose an application
Dit draaiboek geeft een aantal tips en stappenplannen om organisaties te ondersteunen bij de eerste stappen naar geïntegreerde trajecten voor laaggeletterde anderstaligen.
Choose an application
Een specifiek opleidingsproject voor analfabete anderstaligen. Het document geeft inhouden, methodieken en didactisch materiaal voor vormingen over geïntegreerde scholing voor vakdocenten, taaldocenten en trajectbegeleiders. Het traject biedt het opleidingsonderdeel alfa NT2 in combinatie met andere opleidingsonderdelen: maatschappelijke oriëntatie, een intensieve trajectbegeleiding, loopbaanoriëntatie en een beroepsopleiding schoonmaak. Bedoeling van het traject is dat analfabeten door een intensievere opleiding en een duidelijke integratie van verschillende vaardigheden gemakkelijker greep krijgen op hun leerproces en het geleerde sneller zullen toepassen in het dagelijkse leven. De doelgroep voor het project zijn analfabete beginnende tweedetaalleerders, zowel nieuwkomers als oudkomers.
Choose an application
De Nederlandse Taalunie kreeg vorig werkjaar de opdracht om een visietekst rond inburgering op te maken voor het onderwijs Nederlands in Nederland en Vlaanderen in het inburgeringstraject. De tekst is nu afgerond en bevat een beschrijving van wat inhoudelijke uitgangspunten en doelstellingen zouden moeten zijn voor het onderwijs Nederlands in inburgering.
Sociology of minorities --- Didactics of Dutch --- Adult education. Lifelong learning --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- migranten --- inburgering --- loopbaanontwikkeling --- Nederlands als tweede taal --- Integratie --- Nederland --- Vlaanderen --- Allochtonen --- Achterstelling --- Thuislozen --- Armoede --- Kinderopvang --- Sociale welzijnszorg --- NT2 --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie --- Literatuur --- Allochtoon --- Discriminatie --- Autochtoon --- Dak- en thuisloosheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Deze cursus maatschappelijke oriëntatie werd gemaakt in opdracht van de Vlaamse Overheid. De cursus is bedoeld voor een cursus MO in de eigen taal van 60 contacturen. In de cursus wordt de methodiek van het coöperatief leren (CLIM) gebruikt, waarbij de cursisten dienen samen te werken en elk een rol krijgen toebedeeld. De handleiding bevat uitleg bij het concept, de methodiek en het doelenkader, en de uitgewerkte lessen. Er is ook een notitieschrift voor de cursist waarin deze kan noteren waaraan werd gewerkt en welke doelen werden behaald (zelfevaluatie). De map 'Bijlage bij het notitieschrift' bevat de werkbladen bij de lessen. Op de DVD "Thuis in Vlaanderen" staan korte videofilmpjes bij de lessen in de vorm van een soapverhaal. Bij de cursus hoort ook een website met informatieve teksten over de thema's die in de lessen MO worden behandeld.
Choose an application
Deze cursus maatschappelijke oriëntatie werd gemaakt in opdracht van de Vlaamse Overheid. De cursus is bedoeld voor een cursus MO in de eigen taal van 60 contacturen. In de cursus wordt de methodiek van het coöperatief leren (CLIM) gebruikt, waarbij de cursisten dienen samen te werken en elk een rol krijgen toebedeeld. De handleiding bevat uitleg bij het concept, de methodiek en het doelenkader, en de uitgewerkte lessen. Er is ook een notitieschrift voor de cursist waarin deze kan noteren waaraan werd gewerkt en welke doelen werden behaald (zelfevaluatie). De map 'Bijlage bij het notitieschrift' bevat de werkbladen bij de lessen. Op de DVD "Thuis in Vlaanderen" staan korte videofilmpjes bij de lessen in de vorm van een soapverhaal. Bij de cursus hoort ook een website met informatieve teksten over de thema's die in de lessen MO worden behandeld.
Choose an application
Deze cursus maatschappelijke oriëntatie werd gemaakt in opdracht van de Vlaamse Overheid. De cursus is bedoeld voor een cursus MO in de eigen taal van 60 contacturen. In de cursus wordt de methodiek van het coöperatief leren (CLIM) gebruikt, waarbij de cursisten dienen samen te werken en elk een rol krijgen toebedeeld. De handleiding bevat uitleg bij het concept, de methodiek en het doelenkader, en de uitgewerkte lessen. Er is ook een notitieschrift voor de cursist waarin deze kan noteren waaraan werd gewerkt en welke doelen werden behaald (zelfevaluatie). De map 'Bijlage bij het notitieschrift' bevat de werkbladen bij de lessen. Op de DVD "Thuis in Vlaanderen" staan korte videofilmpjes bij de lessen in de vorm van een soapverhaal. Bij de cursus hoort ook een website met informatieve teksten over de thema's die in de lessen MO worden behandeld.
Choose an application
Naar schatting zijn in Nederland en Vlaanderen ruim 10.000 vrijwilligers actief in de ondersteuning van taalontwikkeling en inburgering van anderstalige (jong-)volwassenen. Er moet meer aandacht en waardering komen voor de inzet van deze vrijwilligers. En de deskundigheid die in het veld is opgebouwd zou breder verspreid en gevoed moeten worden. Dat zijn enkele aanbevelingen uit dit onderzoek van de Nederlandse Taalunie. Het onderzoek werd uitgevoerd door een Nederlands/Vlaams team. Het onderzoek geeft een duidelijk beeld van het veld en doet aanbevelingen voor mogelijke ondersteuningsacties, gericht op verbetering van de inzet van vrijwilligers.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|