Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Een school op mensenmaat
Author:
ISBN: 9789044126495 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe moet het op school tussen leerlingen, leerkrachten, directieleden? Wie in het spanningsveld tussen autonomie en verbinding staat, kan littekens en kwetsuren oplopen als hij niet het evenwicht vindt tussen 'erbij horen' en 'zichzelf zijn'. Op school kan het riskant of zelfs ongepast lijken om de eigen beleving ter sprake te brengen. Toch is het een belangrijke manier om zelfvertrouwen en een eigen identiteit op te bouwen. Een groep mensen kan pas echt als team functioneren wanneer elk individu ten volle tot zijn recht kan komen. Deze publicatie gaat over de persoonsgerichte benadering in het onderwijs. De uitgangspunten zijn de drie psychologische basisbehoeften die zowel voor de kinderen, de leerkrachten als de directieleden gelden: competentie, autonomie en relationele verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften in het gedrang komen, dan ontstaat vaak 'tegengedrag'. Maar neemt de school ze ernstig, dan ontwikkelt zich een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen kan groeien. (Bron: covertekst)


Book
De school van je leven : waar elke les een levensles is
Authors: ---
ISBN: 9789401482387 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom leren juist wel prettig mag zijnKinderen en jongeren beschouwen we steeds meer als een investering die economisch moet renderen: op school moeten ze vooral een diploma halen zodat ze later hun rol opnemen in de samenleving. Toch zijn het, meer dan de cijfers op hun rapport, vooral de ervaringen die kinderen en jongeren in hun vroege leven opdoen en de relaties die ze aangaan die hen voor de rest van hun bestaan bepalen.De school van je leven geeft aan de hand van 12 lessen een brede kijk op lesgeven en opvoeden. Het gaat in tegen een te meetbare en te gecontroleerde pedagogische blik, en biedt een overtuigd pleidooi om het belang van het kind-zijn in de kindertijd zelf te plaatsen. Niet bij de volwassene die ze later moeten worden.Dit boek toont hoe je het 'echte' leven thuis en op school binnentrekt, en op welke manier je handelt in functie van kinderen en jongeren. Met als ultieme doel: ze niet zomaar leren hoe je je staande houdt op school, maar wel in het leven zelf.https://www.lannoo.be/nl/de-school-van-je-leven


Book
Elke leraar zorgleraar : in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401487450 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom is goede zorg meer dan remediëren alleen?Op welke manier deel je expertise met collega's?Hoe start je met kindgesprekken?Zorgvragen in de klas nemen alsmaar toe. Toch twijfelen veel leraren aan hun deskundigheid op dat vlak, en hoe ze daarin de beste ondersteuning voorzien. Met als gevolg dat de zorgcoördinator van de school in het brandpunt van alle vragen komt te staan.Elke leraar zorgleraar in het basisonderwijs duidt de leraar aan als belangrijkste aanspreekpunt voor de zorgbehoevende leerling. Leren en zorgen zijn geen verschillende werelden, maar horen onverbiddelijk samen. Bovendien versterkt een samengaan van beide alleen maar de vertrouwensrelatie tussen leraar en leerling.Dit boek biedt leraren talrijke werkinstrumenten en voorbeelden om het heft zelf in handen te nemen. Het toont aan dat goede zorg vertrekt vanuit de klas, maar daar zeker niet eindigt. De samenwerking met zorgcoördinatoren, andere leraren, leerlingen en ouders blijft essentieel om brede ondersteuning te voorzien, en van het zorgbeleid op school een verbindend geheel te maken.https://www.lannoocampus.nl/nl/elke-leraar-zorgleraar


Book
De genietbare school : op weg naar een aangenaam leer- en leefklimaat op scholen
Authors: ---
ISBN: 904411431X 9789044114317 Year: 2003 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)


Book
De genietbare school. Op weg naar een aangenaam leer- en leefklimaat op scholen
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"De laatste tijd groeit de visie dat kwaliteit van onderwijs niet enkel samenhangt met een didactische deskundigheid, maar evenzeer - en misschien vooral - met een leerkrachtenstijl die getuigt van een aantal fundamentele basishoudingen zoals: persoonlijke aandacht, warmte, inleven, goed opvolgen, bevorderen van positieve instelling." Vanuit die basisstelling onderzoeken Marc van Gils en Marc Mathyssen in De genietbare school hoe die lerarenstijl zich vertaalt naar de leraar, een stimulerend klimaat voor de kinderen en het team. Dit boek trapt open deuren in, maar biedt ook een verfrissende kijk op sommige aspecten van het leraarsambt en bevat veel praktische tips voor directeur en leraar.


Book
Professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs : school je samen
Authors: --- ---
ISBN: 9789401428545 Year: 2024 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by