Listing 1 - 10 of 105 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sociology of culture --- 028 --- 655.4 <492> --- Lezen. Lectuur --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Nederland --- 028 Lezen. Lectuur --- reading culture
Choose an application
History of the Netherlands --- History of Belgium and Luxembourg --- Dutch literature --- anno 1800-1899
Choose an application
Voor een verbijsterd publiek begon Marita Mathijsen haar Huizinga-lezing in de deftige Leidse Pieterskerk met de zin: ‘Ik heb een oud hondje. Binkie. Hij is blind.’ Om daarna haarscherp de blindheid van haar hondje te gebruiken om de noodzaak van het verleden te demonstreren. In haar befaamde Jan Hanlo-lezing over gebrek aan stijl stelde ze voor om Connie Palmen en Nelleke Noordervliet in tweeën te knippen en de essayschrijver en romanschrijver apart aan te bieden op Marktplaats, om te zien welke het meest opbracht. Alles van vroeger is weerloos, als er geen verdedigers zouden zijn van de schoonheid van wat achter ons ligt. Marita Mathijsen weet als geen ander de waarden van het verleden naar het heden toe te halen. Maar ze gooit ook met kennelijk plezier tradities omver als die geen betekenis meer hebben voor het heden. Haar trefzekere en gevoelige stijl wordt bits zodra ze zich opwindt over onbegrip en domheid. Die ziet ze in de afbraak van historische gebouwen, in de minachting voor oudere schrijvers, in de blaaskakerij van academici. Veel van haar essays probeert ze eerst uit op een luisterend publiek, en dat kent inmiddels haar provocerende en onorthodoxe openingen en vergelijkingen. In Vroeger is ook mooi zijn de meest opzienbarende lezingen en essays bij elkaar gebracht.
Dutch literature --- Time in literature --- Literature --- Themes, motives --- Dutch literature - Themes, motives --- Literature - Themes, motives
Choose an application
Tot de negentiende eeuw was geschiedenis een voorrecht, een luxe voor geleerden en de elite. Rond 1800 veranderde dit: in heel Europa eigenden burgers zich de geschiedenis toe, waardoor de historische belangstelling explosief groeide. Monumenten werden opgericht, musea en bibliotheken openden hun deuren voor iedereen, er verschenen boekjes met prachtige illustraties, bij kunstschilders werden de Middeleeuwen favoriet en schrijvers ontdekten de historische roman. Historie werd een soort verslaving, een verlangen naar steeds meer geschiedenis. In Historiezucht laat Marita Mathijsen zien hoe het verleden in de negentiende eeuw wordt gedemocratiseerd. In haar bekende persoonlijke en meeslepende stijl komt ze met provocerende inzichten, die aansporen tot nadenken over wat geschiedenis eigenlijk betekent, ook in het heden.
History of the Netherlands --- History as a science --- anno 1800-1899 --- Geschiedenisonderwijs. --- Geschiedschrijving. --- Historisch besef. --- Netherlands --- Nederland. --- Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. --- Historiography. --- History --- historiografie --- geschiedenis --- nationalisme --- onderwijs --- literatuurgeschiedenis --- musea --- 19de eeuw --- Historiography --- Littérature néerlandaise --- Historiographie --- Histoire et critique --- Pays-Bas --- 930.21 "18" --- Historiografie: 19de eeuw --- 930.21 "18" Historiografie: 19de eeuw --- Histoire et critique. --- onderwijs, wetenschap en studie --- Musea (Parijs) --- Netherlands - Historiography --- Netherlands - History - 19th century --- historiografie. --- geschiedenis. --- nationalisme. --- onderwijs, wetenschap en studie. --- literatuurgeschiedenis. --- Musea (algemeen). --- museumcollecties. --- 19de eeuw. --- Musea (algemeen) --- museumcollecties
Choose an application
Dutch literature --- anno 1800-1899 --- Literature and society --- Books and reading --- History and criticism --- History --- 839.3 "18" --- -Literature and society --- -Books and reading --- -Appraisal of books --- Books --- Choice of books --- Evaluation of literature --- Literature --- Reading, Choice of --- Reading and books --- Reading habits --- Reading public --- Reading --- Reading interests --- Reading promotion --- Literature and sociology --- Society and literature --- Sociology and literature --- Sociolinguistics --- Flemish literature --- Nederlandse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- -History --- -Appraisal --- Evaluation --- Social aspects --- History and criticism. --- -Nederlandse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- -839.3 "18" --- 839.3 "18" Nederlandse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- Appraisal of books --- Appraisal --- Dutch literature - 19th century - History and criticism --- Literature and society - Netherlands - History - 19th century --- Books and reading - Netherlands - History - 19th century --- Littérature néerlandaise --- 19e siècle --- Histoire et critique
Choose an application
Verliefd op het verleden geeft een beeld van het leven van een vrouwelijke,'wetenschapper die zich voornamelijk toelegt op de letterkunde,van de negentiende eeuw, en die tegelijkertijd als mens midden in 'de moderne tijd, staat. In sprankelende taal beschrijft 'Mathijsen de schrijvers die haar het dierbaarst zijn, haar gevoelens en aarzelingen bij haar vakuitoefening, het opgroeien van haar, dochter en het belang dat het verleden voor het heden heeft
Fiction --- Dutch literature --- History and criticism. --- 839.3 "18" --- Nederlandse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- 839.3 "18" Nederlandse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- Mathijsen, Marita --- Critics --- Netherlands --- Biography --- History and criticism --- Dutch literature - History and criticism.
Choose an application
"Waarheden die eeuwen en eeuwen vastgelegd waren geweest, bleken opeens niet meer geldig te zijn. Men was niet meer afhankelijk van een God die wel of niet in de zeilen blies. Al in het midden van de negentiende eeuw kon de mens zijn eigen snelheidskrachten versterken op de velocipede of fiets. De eerste benzineauto dateert van 1875. En nog vóór 1900 werd door Clément Ader de ultieme droom van de mens gerealiseerd : hij kon vliegen. Met behulp van de kracht van het vuur kon de mens over zee, over land en in de lucht gaan: hij had de elementen bedwongen." Marita Mathijsen maakt al jarenlang de Nederlandse literatuur van de negentiende eeuw toegankelijk. Keer op keer laat ze zien ze dat er heel wat meer te beleven viel dan Multatuli of de Tachtigers. Mathijsen rekent af met het cliché van een jansaliegeest, dat in het collectieve geheugen lijkt gekerfd. Tegelijk legt zij het deuntje het zwijgen op van een romantiek waarin alleen maar artistiek werd gehunkerd naar het graf en louter geweend werd over onvervulbare liefde, die eigenlijk pas het allermooist was als de beminde was gestorven aan de tering. Mathijsen plaatst er een mythe tegenover van de werkelijkheid, waarbij ze laat zien hoe maatschappijbetrokken de letterkundigen van de negentiende eeuw waren. In een aanstekelijke stijl brengt Mathijsen leven en werk van François HaverSchmidt (Piet Paaltjens), Aarnout Drost, Hendrik Tollens en Gerrit van de Linde (De Schoolmeester) voor het voetlicht. Ze onthult dat Mulisch’ Twee vrouwen al in de negentiende eeuw is geschreven, door een vrouw. Uiteenlopende romans, gedichten, essays, brochures en vertalingen duidt Mathijsen binnen een permanent debat, waarbij spelling de maatschappij al in kampen kon verdelen. In dit bijzonder breed opgezette boek komen alle lijnen uit haar werk samen – een klinkende rehabilitatie van een tijdvak én van een literatuurbeschouwing.
Dutch literature --- anno 1800-1899 --- Literature and society --- Romanticism --- Littérature néerlandaise --- Littérature et société --- Romantisme --- History and criticism --- Histoire et critique --- Nederland --- #KVHA:Literatuurgeschiedenis; Nederlanden --- 839.3 "18/19" --- Nederlandse literatuur--Hedendaagse Tijd --- History and criticism. --- History --- 839.3 "18/19" Nederlandse literatuur--Hedendaagse Tijd --- Littérature néerlandaise --- Littérature et société --- Pseudo-romanticism --- Romanticism in literature --- Aesthetics --- Fiction --- Literary movements --- 19th century --- Dutch literature - 19th century - History and criticism --- 19e siècle
Choose an application
Twee vrouwen van Harry Mulisch is een makkelijk boek, althans,dat lijkt zo. Want onder de dramatische liefdesgeschiedenis ligt een mijnenveld vol toespelingen verborgen. In deze roman staan de centrale thema’s van Mulisch’ werk bij elkaar. In Twee vrouwen en meer legt Marita Mathijsen deze met chirurgische precisie bloot en geeft zij tevens inzicht in de achtergronden en diepten van het oeuvre van Harry Mulisch. Alles draait bij hem om de mogelijkheid en onmogelijkheid van het scheppen van leven. Waar benadert de mens het vermogen dat altijd alleen aan God toegeschreven werd?
Mulisch, Harry --- --Mulisch, Harry, --- Mulisch, Harry, --- Criticism and interpretation --- Criticism and interpretation. --- "">839.3 "19" MULISCH, HARRY <01> --- Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--Bibliografieën. Catalogi--MULISCH, HARRY --- Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--Bibliografieën. Catalogi--MULISCH, HARRY"">839.3 "19" MULISCH, HARRY <01> Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--Bibliografieën. Catalogi--MULISCH, HARRY --- Mulisch, Harry Kurt Victor --- Mulisch, Harry, - 1927-2010 - Twee vrouwen --- Mulisch, Harry, - 1927-2010 - Criticism and interpretation --- Mulisch, Harry (1927-2010). Twee vrouwen --- Mulisch, Harry (1927-2010) --- Critique et interprétation --- Mulisch, Harry, - 1927-2010
Choose an application
Choose an application
Handleiding voor het op wetenschappelijk verantwoorde manier uitgeven van werk van overleden auteurs.
Book history --- Graphics industry --- Editing --- Dutch literature --- Criticism, Textual --- 82.083 --- 001.8 --- -Editing --- Authorship --- Flemish literature --- Teksteditie. Editiewetenschap --- Methodologie in de wetenschap --- Editing. --- Criticism, Textual. --- 001.8 Methodologie in de wetenschap --- 82.083 Teksteditie. Editiewetenschap --- Dutch literature - Criticism, Textual
Listing 1 - 10 of 105 | << page >> |
Sort by
|