Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

Hogeschool Gent (1)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2010 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Draagvlak voor trage wegen, een onderzoek : een advies voor de verbreding van het draagvlak voor het project "trage wegen doen bewegen"
Author:
Year: 2009 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Motorische ontwikkeling stimuleren in een drukke leefgroep? Hoe kunnen we de motorische ontwikkeling van kinderen van dr ie tot acht jaar stimuleren binnen het drukke tijdschema van een verticale leefgroep?
Authors: --- --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemstelling: Ik heb een aantal activiteiten in de leefgroep georganiseerd met als doel het vinden van principes om de motorische ontwikkeling van de kinderen in de leefgroep te stimuleren. Deze activiteiten waren onderverdeeld in 4 thema's. Via muziek, sport, spel en creatieve activiteiten heb ik geprobeerd om ontwikkelingskansen te creëeren voor de kinderen op stage. Deze activiteiten, mijn opzoekingswerk en mijn ervaringen in de leefgroep waren de basis voor het opstellen van volgende principes om motorische ontwikkeling te stimuleren.Als begeleider in de leefgroep kunnen we gebruik maken van de toenemende drang naar autonomie van kinderen. Dit stimuleert hen om zelf zo veel mogelijk zaken uit te proberen.Kinderen van drie tot acht helpen uit zichzelf graag bij dagelijkse taakjes in de leefgroep. Als begeleider kunnen we hierop inspelen. Dit kan kinderen namelijk helpen bij het ontwikkelen van tal van nieuwe vaardigheden. Voldoende ruimte laten voor het kind zodat hij nog zelfstandig kan spelen, knutselen, ... is hierbij wel zeer belangrijk.De keuze van correct speelgoed is zeer belangrijk voor de motorische ontwikkeling. Een goed en verscheiden assortiment speelgoed heeft hierop een positieve invloed.Door als begeleider op lange termijn te denken kunnen we soms de motivatie vinden om bepaalde activiteiten te organiseren. Een korte intensieve begeleiding van een kind kan op lange termijn dit kind vooruit helpen om zich zelfstandig verder te gaan ontwikkelen.Door laagdrempelige activiteiten in de leefgroep uit te werken die weinig voorbereiding vragen kan je kinderen spontaan stimuleren tot activiteiten die hun motorische ontwikkeling stimuleren. Bv. muziek opzetten in de speelkamer kan leiden tot het oefenen van verschillende bewegingen op muziek.Binnen de leefgroep moeten we dus een positief klimaat met ontwikkelingskansen stimuleren. Door het kind veel mogelijkheden te bieden tot verschillende activiteiten krijgt het kind veel verschillende kansen om zi Probleemstelling (vervolg1) : ch te ont wikkelen.Activiteiten buitenshuis kunnen bij kinderen extra enthousiasme oproepen. Dit zorgt ervoor dat ze de nieuwe uitdagingen op die activiteiten extra gemotiveerd aangaan.Externe mogelijkheden benutten kan ook een positieve invloed hebben op ontwikkeling. Door kinderen te motiveren om voor een sportclub of jeugdbeweging te kiezen worden onrechtstreeks zeer veel ontwikkelingskansen gecreëerd, niet alleen motorische maar ook sociale, emotionele, verbale, ....Inzicht hebben in het ontstaan van motivatie kan helpen om kinderen op nieuwe manieren te stimuleren tot activiteiten die de motoriek beïnvloeden. Hierdoor kan je kinderen dus motiveren om nieuwe ontwikkelingskansen aan te grijpen.Deze principes worden vaak onbewust al gebruikt in de leefgroep. Het kan echter wel nuttig zijn om via dit afstudeerproject eens bewust stil te staan bij dit thema. Op die manier kunnen soms nieuwe inzichten of ideeën gevonden worden voor de dagelijkse werking van de leefgroep. Conclusies: Ik heb een aantal activiteiten in de leefgroep georganiseerd met als doel het vinden van principes om de motorische ontwikkeling van de kinderen in de leefgroep te stimuleren. Deze activiteiten waren onderverdeeld in 4 thema's. Via muziek, sport, spel en creatieve activiteiten heb ik geprobeerd om ontwikkelingskansen te creëeren voor de kinderen op stage. Deze activiteiten, mijn opzoekingswerk en mijn ervaringen in de leefgroep waren de basis voor het opstellen van volgende principes om motorische ontwikkeling te stimuleren.Als begeleider in de leefgroep kunnen we gebruik maken van de toenemende drang naar autonomie van kinderen. Dit stimuleert hen om zelf zo veel mogelijk zaken uit te proberen.Kinderen van drie tot acht helpen uit zichzelf graag bij dagelijkse taakjes in de leefgroep. Als begeleider kunnen we hierop inspelen. Dit kan kinderen namelijk helpen bij het ontwikkelen van tal van nieuwe vaardigheden. Voldoende ruimte laten voor het kind zodat hij nog zelfstandig kan spelen, knutselen, ... is hierbij wel zeer belangrijk.De keuze van correct speelgoed is zeer belangrijk voor de motorische ontwikkeling. Een goed en verscheiden assortiment speelgoed heeft hierop een positieve invloed.Door als begeleider op lange termijn te denken kunnen we soms de motivatie vinden om bepaalde activiteiten te organiseren. Een korte intensieve begeleiding van een kind kan op lange termijn dit kind vooruit helpen om zich zelfstandig verder te gaan ontwikkelen.Door laagdrempelige activiteiten in de leefgroep uit te werken die weinig voorbereiding vragen kan je kinderen spontaan stimuleren tot activiteiten die hun motorische ontwikkeling stimuleren. Bv. muziek opzetten in de speelkamer kan leiden tot het oefenen van verschillende bewegingen op muziek.Binnen de leefgroep moeten we dus een positief klimaat met ontwikkelingskansen stimuleren. Door het kind veel mogelijkheden te bieden tot verschillende activiteiten krijgt het kind veel verschillende kansen om zi Conclusies (vervolg1): ch te ont wikkelen.Activiteiten buitenshuis kunnen bij kinderen extra enthousiasme oproepen. Dit zorgt ervoor dat ze de nieuwe uitdagingen op die activiteiten extra gemotiveerd aangaan.Externe mogelijkheden benutten kan ook een positieve invloed hebben op ontwikkeling. Door kinderen te motiveren om voor een sportclub of jeugdbeweging te kiezen worden onrechtstreeks zeer veel ontwikkelingskansen gecreëerd, niet alleen motorische maar ook sociale, emotionele, verbale, ....Inzicht hebben in het ontstaan van motivatie kan helpen om kinderen op nieuwe manieren te stimuleren tot activiteiten die de motoriek beïnvloeden. Hierdoor kan je kinderen dus motiveren om nieuwe ontwikkelingskansen aan te grijpen.Deze principes worden vaak onbewust al gebruikt in de leefgroep. Het kan echter wel nuttig zijn om via dit afstudeerproject eens bewust stil te staan bij dit thema. Op die manier kunnen soms nieuwe inzichten of ideeën gevonden worden voor de dagelijkse werking van de leefgroep.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by