Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Een theoretisch overzicht van drie theorieën (Gardner, 1985, 2001 & Noels, 2001) i.v.m. motivaties en attitudes bij vreemdetaalverwerving. Een overzicht van het inburgeringsbeleid in Vlaanderen en de werking van de Huizen van het Nederlands in Vlaanderen. Een veldonderzoek uitvoeren a.d.h.v. een enquête in de VDAB te Gent met bijhorende resultaten en conclusies. Middelen of methode: Voor het theoretische gedeelte werd opzoekingswerk verricht in werken van Gardner et al. om meer te weten te komen over motivaties en attitudes van de leerder tijdens de vreemdetaalverwerving. Het NT2-onderwijs, het inburgeringsbeleid en de wetgeving ivm integratie werden ook bestudeerd. Voor het praktische gedeelte werd een zelf opgestelde vragenlijst met 16 vragen voorgelegd aan 137 cursisten van alle niveau's in de VDAB te Gent. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt dat de VDAB te Gent heel wat verschillende nationaliteiten aantrekt. Alle cursisten rapporteerden via de vragenlijst over hun achtergrond, hun taalgebruik in verschillende situaties, hun motivatie en attitudes. Uit de vragen naar het taalgebruik van de NT2-leerders blijkt dat zij meestal hun moedertaal in combinatie met een andere taal/talen (meertalige praktijk) gebruiken om te communiceren. Uit de vragenlijst blijkt dat de NT2-leerders in de VDAB Gent Nederlands leren om zowel instrumentele als integratieve redenen. De vragenlijst wijst uit dat de NT2-leerders van de VDAB Gent, die nog niet lang in België verblijven, een positieve attitude tegenover het Nederlands hebben. De NT2-leerders die al langer dan 3 jaar in België verblijven typeren het Nederlands vooral als een moeilijke taal.
Attitudes. --- Inburgering. --- Instrumentele motivatie. --- Integratie. --- Integratieve motivatie. --- Kimberly A. Noels. --- Nederlands als Tweede Taal (NT2). --- Robert C. Gardner. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Taalgebruik. --- VDAB, Gent.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|