Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In deze integrale eindopdracht werd, op vraag van Alimento, STEM-lesmateriaal ontwikkeld voor het eerste en tweede jaar secundair onderwijs (A-stroom) in het kader van de nieuwe leerplandoelstellingen van 2019-2020. Het thema van het STEM-college is een voedingsgerelateerd onderwerp: voedselverspilling, wat in deze tijd een zeer actueel topic is. Alimento is een sectorfonds voor de voedingsnijverheid in België. Hun taak is het organiseren en ondersteunen van vormings- en tewerkstellingsactiviteiten voor de werknemers van de voedingsindustrie. Alimento promoot daarnaast ook de voedingsindustrie en werkt hiervoor samen met het onderwijs. Ze zijn een aanspreekpunt voor het onderwijs naar de voedingsindustrie toe. STEM is een internationaal gekend letterwoord dat de afzonderlijke domeinen science, technology, engineering and mathematics bundelt. In de schoolcontext gaat het dan over studierichtingen en vakken die werken rond exacte wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Het STEM-onderwijs kwam tot stand doordat de bedrijfswereld een tekort aan technisch geschoold personeel op de arbeidsmarkt ondervond. Het onderwijs tracht via STEM-opleidingen de interesse bij leerlingen te verhogen voor wetenschap en techniek en ze kennis te laten maken met de beroepsmogelijkheden in deze domeinen. De Vlaamse regering stelde in het STEM-kader 10 doelstellingen voor kwalitatief STEM-onderwijs voorop en vanuit deze doelstellingen werd de STEM-didactiek ontwikkeld. Bij het tot stand komen van ons STEM-lessenpakket: Laat je STEM horen tegen voedselverspilling! hielden we rekening met de vijf pijlers van de STEM-didactiek en integreerden we de huidige leerplandoelen van 2019-2020. Het lespakket bestaat uit 12 lessen en vertrekt vanuit 1 centrale probleemstelling. Het hele lespakket is modulair opgebouwd en bestaat uit 2 delen: een leerlingenbundel en leerkrachtenbundel. De onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer: Brainstorm over voedselverspilling, micro-organismen: positief: nuttig in voeding – negatief: oorzaak van bederf, bewaartechnieken en ontwerp zelf een woestijnkoelkast. De leerlingenbundel heeft het lesniveau voor de eerste graad secundair onderwijs (A-stroom) en is een werkbundel. In deze werkbundel staan alle opdrachten en experimenten beschreven voor de leerlingen. De leerkrachtenbundel bevat verwijzingen naar de leerdoelen en eindtermen voor het GO-onderwijs en VKSO. De leerkracht vindt in deze bundel de tijdsbesteding en beschrijving per lesonderdeel, wetenschappelijk onderbouwde achtergrondinformatie en oplossingen van de leerlingenbundel.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Temperatures in the Arctic are rising three times faster than the global average, resulting in a rapid decline in sea-ice, and lengthening of the ice-free season. As sea ice retreats, fishing grounds that were previously not accessible will inevitable open up and shipping activities in the Arctic will increase together with the potential of accidental oil spills into the marine ecosystem. Environmental changes, together with increased development and economic interest in the region, are altering the Arctic marine ecosystem and putting pressure on the cold-adapted species inhabiting them. One of those species is polar cod (Boreogadus saida), an abundant circumpolar marine gadid inhabiting both open and ice-covered waters of the Arctic Ocean and adjacent seas. Polar cod plays a central role in the Arctic marine ecosystem as key species channelling nearly 75 % of zooplankton production to marine vertebrate predators. Changes in its abundance, distribution and trophic ecology will have consequences for the energy flow and community dynamics throughout the entire marine ecosystem. In this PhD, I study the population structure, connectivity patterns and feeding ecology to investigate the resilience of polar cod in a rapidly changing Arctic Ocean. In the first part, I focus on the population structure and genetic connectivity of polar cod using microsatellites and single nucleotide polymorphisms. In the second part, investigate the trophic and feeding ecology of polar cod through the study of the diet, and gut microbial diversity and composition at an unprecedented taxonomic resolution using DNA metabarcoding. Gained insights will support decision-making regarding ecosystem-based management, future fishery grounds and exploitation regulations.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|