Narrow your search

Library

VIVES (2)

Arteveldehogeschool (1)

EhB (1)

KBR (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

UCLL (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2017 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Planeet STEM - 2e kleuterklas
Authors: --- ---
ISBN: 9782808130219 Year: 2021 Publisher: Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hét leermiddel voor nieuwsgierige en avontuurlijke kleutersEen stroom aan ontwikkelingen bepaalt ons dagelijks leven. Denk maar aan de gezondheidszorg, de mobiliteit, de communicatie ...Onderwijs moet kinderen meer dan ooit toegang geven tot die evolutie. Het moet hun passie en hun talenten aanwakkeren, en hen zin geven om zelf op ontdekkingstocht te gaan.Met Planeet STEM neem je je kleuters mee op reis naar tal van universums waar STEM centraal staat! Tijdens hun tocht door de 30 fiches in deze map (met fiches voor de leerkracht én voor de kleuters) komen er verschillende vragen aan bod. In de gevarieerde activiteiten gaan de kleine curieuzeneuzen onderzoekend en ontwerpend aan de slag.Een greep uit de activiteiten voor de 2e kleuterklas:Planeet Gil: hoe kunnen we geluid dempen?Planeet Geensteen: hoe bouwen we een huis zonder stenen?Planeet Vlok: hoe kunnen we materiaal bevrijden uit een ijsblok?Planeet Bries: hoe blazen we een ballon op zonder onze mond te gebruiken?Planeet Krikkrak: hoe openen en sluiten we een ophaalbrug?De multimediale aanvullingen, zoals inspiratiefilmpjes, illustraties en foto?s, zorgen voor nog meer motivatie en verwondering. Bovendien krijg je bij de map ook een mooie A2-deurposter.Bron: https://www.plantyn.com/nl-BE/webshop/product/planeet-stem-2e-kleuterklas-9782808130219


Dissertation
STEM-onderwijs: een hype of noodzaak?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Tielt : Katholieke Hogeschool VIVES: Tielt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal stond was “Op welke manier kan de interactie tussen leerkracht en leerling het probleemoplossend vermogen van het kind ondersteunen?” Vanuit deze vraagstelling en eerder uitgevoerde literatuurstudie, werden volgende hypotheses opgesteld: HS 1: Het gebruik van scaffolding en dialoog tussen leerkracht en leerling kan leiden tot een hoger probleemoplossend vermogen van het kind en hogere betrokkenheid. HS 2 : Interactie tussen leerkracht en leerling zorgt ervoor dat de leerlingen met zorgbehoeften meer inzichten krijgen in het oplossen van problemen en hier meer voor gemotiveerd worden. HS 3 : De betrokkenheid en de groei zal zowel bij jongens als bij meisjes even hoog liggen. HS 4 In school A (waar de kinderen reeds ervaring hebben met onderzoekend leren) zullen de resultaten tegenover school B hoger liggen. Om deze hypotheses te controleren, werd een onderzoek opgesteld waarbij tien STEM-activiteiten uitgevoerd werden in de derde kleuterklas. Van deze activiteiten telden de eerste drie als pretest en de laatste drie als posttest. Hierbij werd veel aandacht besteed aan vraagstelling en scaffolding. Na het uitvoeren werd het effect van scaffolding op het probleemoplossend vermogen vastgesteld a.d.h.v. de resultaten. Deze resultaten werden berekend door middel van de betrokkenheidsschaal en de STEM-competentieschaal. De betrokkenheid werd voor alle kinderen gemeten, de STEM-competenties bij zestien kinderen. Deze resultaten werden vergeleken tussen school A en B en tussen jongens en meisjes. Vanuit de vastgestelde resultaten konden volgende conclusies besloten worden. HS 1: het gebruik van scaffolding had een positief effect op het probleemoplossend vermogen en de betrokkenheid. HS 2 : scaffolding zorgde ervoor dat kinderen met zorgbehoeften onder begeleiding van de leerkracht meer inzichten vertoonden. HS 3 : de betrokkenheid lag zowel bij jongens als meisjes hoog. HS 4 : de resultaten op vlak van STEM-competenties lagen hoger bij school A dan bij school B.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by