Narrow your search

Library

EHC (5)

KDG (5)

AP (4)

Arteveldehogeschool (4)

KBR (4)

LUCA School of Arts (4)

KMSKA (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

More...

Resource type

book (12)

audio (1)

digital (1)


Language

Dutch (9)

English (5)


Year
From To Submit

2022 (1)

2020 (3)

2019 (1)

2018 (2)

2017 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De poëtische taal van de adolescent : over de schoonheid van het anders-zijn
Author:
ISBN: 9789044124958 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek handelt over de adolescentie in de kunst. Adolescentie in fictie wordt benaderd als een complex taalspel. In deze studie vertelt de auteur met behulp van een methodiek genaamd Art Based learning, hoe we door het bestuderen van kunst heel veel kunnen leren over de schoonheid van het "anders-zijn" van de adolescent. De poëtische kant, het afwijkende karakter van de adolescent, staat hierbij centraal; niet als probleem, maar als verworvenheid.


Book
Art-based learning : handboek creatief opleiden
Author:
ISBN: 9789046907238 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van kunstwerken kun je als student veel leren. Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest. De methode Art-Based Learning (ABL) is vernieuwend binnen het onderwijs. ABL beschouwt kunstobjecten als unieke kennisbronnen. Het is een reflectieve methodiek waarbij het vrije associatieve denken centraal staat. Studenten leren van kunstwerken, of dit nu boeken, beelden, films of schilderijen zijn, en komen vervolgens tot een eigen verhaal. De methode kent vier overzichtelijke fasen die zelfbewustzijn ontwikkelen, een open studiehouding stimuleren, het creatieve denken bevorderen en handvatten bieden om kunst te integreren in het dagelijkse handelen. https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238https://www.coutinho.nl/nl/art-based-learning-9789046907238


Book
De ideale leraar : op zoek met Montaigne
Author:
ISBN: 9789047715146 Year: 2022 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Essais van Michel de Montaigne hebben in vier en een halve eeuw niets aan zeggingskracht en relevantie verloren. Dat concludeert historicus en schrijver Jeroen Lutters, die een inspirerend en toegankelijk boek schreef over Montaigne als pedagoog. Hoe word je een goede leraar? In ieder geval niet door een leerling gedachteloos informatie te laten stampen. Aan het prille begin van de moderne tijd waarschuwt Montaigne al voor een onderwijssysteem waarin leerlingen allemaal dezelfde geestdodende lesjes moeten volgen. Juist de verwondering en de creativiteit van zowel de leraar als de leerling zouden in het moderne onderwijs voorop moeten staan. Of zoals Montaigne het formuleerde: ‘Misschien kun je best geleerd zijn door alle geleerdheid die je bij een ander vindt, maar wijs kun je alleen maar zijn door de wijsheid die je uit jezelf haalt.’ De reis van Lutters langs de ideeën van Montaigne voert hem naar de torenkamer van het Château de Montaigne in het plaatsje Saint-Michel-de-Montaigne. Hier trok Montaigne zich vierhonderdvijftig jaar geleden terug uit het publieke leven om te werken aan zichzelf als een kunstenaar aan een sculptuur. In dit boek lezen we hoe wij dat allemaal kunnen doen.


Book
Cy Twomblys quattro stagioni : een kunstnovelle
Author:
ISBN: 9789491444562 Year: 2018 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Dutch literature


Book
Ema (naakt op een trap)
Author:
ISBN: 9789491444364 Year: 2017 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Painting is a form of thinking.’&#13;— Gerhard Richter&#13;&#13;Ema (naakt op een trap) pulls the reader into the mind of Ema, the young woman descending the staircase in Gerhard Richter’s 1966 painting, Ema. Ema is a young artist who wants to discover what her greatest form of creativity is. She embarks on a journey of awakening, a quest for mastery that brings her into dialogue with her teachers and with her great mentors, the artists Gerhard Richter, Marcel Duchamp and John Cage. Ema explores her field, finds her own voice, considers the world and eventually becomes a real master herself. Each new stage in the story is linked to specific works of art, such as paintings by Richter and compositions by Cage, which serve as catalysts for Ema’s ideas. Join Ema as she travels through this modern fairy tale and contemplate Richter’s Ema as a teaching object.


Book
Teaching objects : studies in art-based learning
Author:
ISBN: 9789491444234 Year: 2015 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

*Teaching Objects* is a journey through art and culture. Jeroen Lutters takes us to see a number of artworks that give new insights into the foundations of twenty-first-century civilization and humanity. In this highly personal and passionate account, he discusses his individual choice of great works - works that not only reflect the history of Western culture, but also continue to be a source of inspiration and meaning.


Book
In de schaduw van het kunstwerk : art-based learning in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789044129502 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunst is een vorm van denken; een ongewone bron van kennis. In deze studie maakt de lezer kennis met Art-Based Learning, een methode die de toeschouwer in staat stelt met kunstwerken in dialoog te gaan. Aan de hand van drie triptieken laat de auteur zien hoe kunstwerken werken als een "sprekend object". Deze studie is bedoeld voor studenten en docenten theologie, filosofie en antropologie, theater- en filmwetenschap, literatuurwetenschap en (kunst)geschiedenis. De hier ontwikkelde methodiek is ook uitermate geschikt voor Artistic Research aan kunstacademies, theateracademies, conservatoria, film- en dansacademies.


Book
Sprekende objecten : studies in art-based learning
Authors: ---
ISBN: 9789491444227 Year: 2015 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The trade of the teacher : visual thinking with Mieke Bal
Authors: ---
ISBN: 9789492095565 9492095564 Year: 2018 Publisher: Amsterdam: Valiz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Au cours de plusieurs rencontres, la théoricienne, critique, vidéaste et conservatrice occasionnelle Mieke Bal (né en 1946) s’est engagée dans une conversation sur l’art d’enseigner avec l’analyste culturel Jeroen Lutters. À la recherche d’un dialogue qui aborderait également le rôle de l’art visuel, Lutters a apporté des peintures de Banksy, Rembrandt, Marlene Dumas et George Deem comme des « objets d’enseignement », un pour chaque conversation. Lutters demanda à Bal ce que ces peintures pourraient avoir à dire sur l’enseignement. Le résultat est cette publication : un récit personnel, méandre et précis de la pédagogie de Bal. Elle révèle sa façon de penser à travers l’art visuel et la littérature et ses façons d’échanger des idées. Comment les objets parlent-ils et comment pouvons-nous les utiliser ? Comment nous apprennent-ils à trouver des réponses à des questions importantes, simplement en regardant, en écoutant et en lisant dans la relation entre l’élève, l’enseignant et l’objet pédagogique? This book documents a series of conversations on the art of teaching between cultural theorist Mieke Bal and Jeroen Lutters. In a dialogue that also touches on the role of visual art, Lutters introduced paintings by Banksy, Rembrandt, Marlene Dumas, and George Deem as "teaching objects" and asked Bal to elucidate upon each. The result is a personal, meandering, and precise account of her way of thinking through visual art and literature, as well as how she exchanges ideas with students and colleagues. The text makes clear how objects can speak, how they are thought-images, and serves as a source of inspiration for both students and teachers of the arts and humanities.


Book
Creative theories of (just-about) everything : a journey into origins and imaginations
Authors: ---
ISBN: 9789492095749 9492095742 Year: 2020 Publisher: Amsterdam: Valiz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La créativité a été saluée comme la force motrice et la compétence la plus importante du XXIe siècle, un pouvoir à enseigner, à comprendre et à déployer à tous les niveaux de la société. Le débat sur les origines cognitives et le potentiel de la créativité se limite principalement aux domaines des sciences naturelles et sociales, avec des idées allant de la neurologie à la physique théorique, en passe par la psychologie et les sciences de l’éducation. Il semble que la vraie compréhension de la créativité se trouve à peine dans les sciences humaines. Ici, en utilisant les idées de ces domaines, et aussi en fouant dans les idées de Parménides, Spinoza, Goethe, Emerson, Wittgenstein, Benjamin, Barthes, Deleuze, Baudrillard, Kripke, Bollas, Spivak, Bal et bien d’autres, théoricien néerlandais Jeroen Lutters - auteur de Dans l’ombre de l’œuvre d’art et le commerce de l’enseignant - fait valoir que la créativité doit être explicitement appliquée dans l’éducation et la société, pour ouvrir de nouvelles perspectives. Creativity has been hailed as the driving force and most important skill of the 21st century? a power to be taught, understood, and deployed on all levels of society. In the humanities, however, truly understanding creativity has all but disappeared. Instead, insights into creativity emerge from fields such as neurology and theoretical physics, psychology and educational sciences. Using other perspectives has allowed us to deepen our understanding of the concept of creativity. This volume brings together the ideas of Spinoza, Goethe, Emerson, Benjamin, Deleuze, Baudrillard, Wittgenstein, and many others to open up new perspectives on enforcing creativity in society today.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by