Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
La personnalité et l’œuvre d’Émile Bernard constituent un véritable « cas » dans l’histoire de l’art moderne, susceptible en cela d’intéresser au premier chef les historiens de l’art. Voilà en effet un homme qui a fréquenté quelques-uns uns des plus grands artistes de son temps, Gauguin, Van Gogh, Toulouse-Lautrec, Cézanne, un homme qui a été au cœur des recherches avant-gardistes du groupe de Pont-Aven, qui a eu affaire aux grands marchands parisiens, Le Barc de Bouteville et Ambroise Vollard, et qui décide à un moment donné de se tourner résolument vers le passé pour essayer de retrouver ce qu’il croit définitivement perdu : la foi et le métier des maîtres anciens, pour tenir un discours de plus en plus réactionnaire sur les arts de son temps et renier les expériences de sa jeunesse. Si l’on ne saurait dire la part prise par le dépit de se sentir injustement méconnu dans cette singulière décision, il est certain qu’elle causa la mise à l’écart de l’artiste dans l’histoire canonique de la peinture du XXe siècle. L’exposition que présente aujourd’hui l’INHA porte précisément sur ce point, en s’efforçant d’éclairer tout le parcours d’Émile Bernard et en mettant en évidence, auprès de trois tableaux (dont un bel Autoportrait), l’un des points incontestablement forts de sa création, son œuvre magistral de graveur et de lithographe, notamment comme illustrateur de livres.
Arts & Humanities --- gravure --- lithographie --- synthétisme --- art moderne --- Pont-Aven --- Art pour l’art
Choose an application
Choose an application
Explores cities of exile from different perspectives and presents different methods and sources for exile and urban studies. The essays are written by internationally recognized scholars, and contain a wide range of themes including mapping, oral history, queerness, photography. This book will make a significant contribution to the theory and methodology of research on historical exile, cities and modernities, as well as present multidisciplinary exile research from an urban perspective. With a blend of case studies, and theoretical approaches, it interweaves histories of modernism and exile in different urban environments and focuses on historical dislocations in the first half of the twentieth century, when artistic and urban movements constituted themselves in global exchange. Although this book takes a historical perspective, it is written with an awareness of current flight movements and will make a significant contribution to the theory and methodology of research on exile. The knowledge of previous historical exile experiences is important for the understanding of contemporary flight movements: after all, these are not singular phenomena. For migration movements in the first half of the 20th century and for those of today, it is equally possible to speak of urban centres of attraction for refugees: Today, Berlin is a European metropolis of exile; in the 1930s and 1940s, Paris, Prague, London, New York, Istanbul and Shanghai were destinations for refugees. With contributions from Maddalena Alvi, Ekaterina Aygün, Claudia Cendales Paredes, Julia Eichenberg, Margit Franz, Nils Grosch, Mareike Hetschold, Louis Kaplan, Laura Karp Lugo, Katya Knyazeva, Merve Köksal, Rachel Lee, Chris McConville, Anna Messner, Alexis Nuselovici, Robert Pascoe, Valentina Pino Reyes, Helene Roth, Valeria Sánchez Michel, Marine Schütz, Seza Sinanlar Uslu, Felicitas Söhner, Mareike Schwarz, Marina Sorokina, Xin Tong, Diana Wechsler, Jessica Williams Stark and Federico Vitelli.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|