Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Om te werken aan de loopbaancompetenties hebben Wessel Peeters en Michiel Lucassen 20 inspiratiekaarten gemaakt: 4 kaarten per competentie. Op iedere inspiratiekaart staat aangegeven aan welke competentie je werkt, wat de opdracht inhoudt en hoe je deze stap-voor-stap kunt uitvoeren. Daarbij hebben ze de keuze gemaakt de opdrachten relatief open te laten. Op die manier zijn deze breed inzetbaar en is er veel vrijheid voor leerlingen om deze op hun eigen manier uit te voeren, wat in onze optiek het eigenaarschap vergroot.De inspiratiekaarten zijn voor de helderheid verbonden aan één competentie, maar leerlingen werken door de opdrachten uit te voeren vaak aan meerdere competenties.(https://www.vernieuwenderwijs.nl/20-inspiratiekaarten-om-aan-loopbaancompetenties-te-werken/)Je kan deze kaarten zelf ook downloaden.
Loopbaan --- Loopbaanbegeleiding --- Beroepssecundair onderwijs --- Competentie --- Beroepskeuze --- Studiekeuze --- Werkvorm
Choose an application
Hoe zorg je voor een goede afstemming tussen leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten? Wat zijn kenmerken van een krachtig curriculum? En hoe kun je dit ontwerpen?In het boek Curriculumontwerp in een notendop gaan we aan de hand van onderwijskundige literatuur en praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpen een krachtig curriculum. Hierbij gaan we eerst in op wat een curriculum is en hoe je het kan ontwerpen. Vervolgens gaan we middels praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpproces, met elementen als leerdoelen (leeruitkomsten), toetsing, rubrics, formatief handelen en leeractiviteiten.Het boek is geschreven voor docenten, teacher leaders, onderwijskundigen en andere onderwijsexperts die zich willen verdiepen in curriculumontwerp. Het is zo geschreven dat het geschikt is voor alle soorten onderwijs: van het primair onderwijs tot en met het hoger onderwijs.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/curriculumontwerp-in-een-notendop.html
Curriculum development --- curriculumontwikkeling --- onderwijs --- Onderwijs --- Curriculum --- Curriculumontwikkeling --- leerdoelen ontwerpen --- curriculum --- Curriculumontwerp --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerdoelen --- Leraren
Choose an application
Als docent in het voortgezet onderwijs wordt er steeds meer van je gevraagd. Naast je inhoudelijke vakkennis gaat het ook over de didactische kant: hoe kun je als docent je leerlingen zo goed mogelijk helpen met leren? 33 tips voor vo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die lesgeeft aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs vertellen hoe het leerproces in het leerlingenbrein verloopt, hoe leerlingen leren leren en wat wel en niet werkt. Dit boek is nuttig voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van leerlingen en is te gebruiken bij zowel het vormgeven van het onderwijs, als tijdens het lesgeven. De praktische voorbeelden komen direct uit de klas, en werken daarbij op elk niveau in het vo. Goede didactiek is immers universeel. Kortom, een essentieel boek voor iedereen die leerlingen wil helpen ontwikkelen richting een leven lang leren.
Cognitive psychology --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Didactics of secundary education --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Onderwijs.
Choose an application
CurriculumKit is een toolkit om onderwijsteams te helpen met het (her)ontwerpen van (een onderdeel van) het curriculum, met onderdelen als feedback, leerstrategieën, alternatieve toetsvormen en activerende werkvormen. De kaarten dagen uit om visie, onderwijskundige doelen en methodieken concreet te maken. Bij de kaarten hoort een canvas, geprint op A3 dat je kunt downloaden van de website. Voordat je deze kit effectief kunt gebruiken, is het belangrijk om als team heldere leeruitkomsten te hebben. Dit vergt een gedegen, iteratief proces dat niet in spelvorm te vatten is.
Choose an application
CurriculumKit is een kaartspel om samen met de vakgroep of team een deel van het curriculum te (her)ontwerpen. Met het team worden in ongeveer 2.5 uur verschillende stappen doorlopen, waarbij samen vastgesteld wordt: wat gaan leerlingen leren, hoe gaan ze dat leren, hoe gaan ze dat zichtbaar maken en hoe krijgen ze feedback (en worden ze beoordeeld)? Dit wordt gedaan middels een duidelijke structuur en een breed aantal suggesties. Er wordt gebruik gemaakt van bouwstenen als leerstrategieën, formatief handelen, leren zichtbaar maken en activerende didactiek. De toolkit is gemaakt voor docenten in het primair-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Het spel wordt gespeeld op een canvas (speelbord) waar de kaarten op gelegd kunnen worden. Op het canvas worden de keuzes vastgelegd. Het canvas kan gedownload worden. De Curriculumkit kan worden gespeeld met minimaal 3 en maximaal 8 personen.
Choose an application
CurriculumKit is een leuk en praktisch kaartspel om samen met je team of opleiding een deel van het curriculum te (her)ontwerpen. Kom tot nieuwe inzichten en bouw met thema’s als formatief handelen, leerstrategieën, flexibilisering, blended learning en activerende didactiek aan een krachtig, eigentijds curriculum, bestaande uit heldere leeruitkomsten, een ontwikkelingsgericht toetsprogramma en effectieve lessen.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|