Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Later als ik groot ben, word ik... ruimtevaarder! Of misschien toch liever dierenarts? Of politieman? Of juf? Of...Een betoverend prentenboek over alles wat jonge kinderen later willen worden. In paginagrote, poëtische tekeningen komen twaalf beroepen aan bod, telkens beschreven door enkele beknopte zinnen en een prikkelende vraag.
French literature --- beroepen (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs driejarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- Beroepen --- Dromen --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- prentenboeken --- beroepen --- groot worden --- Fiction --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Prentenboek 4+ --- Beroepen - prentenboek --- Fantaseren - prentenboek --- Beroep --- Droom --- Waardering --- Verpleegkunde
Choose an application
In april eten we radijsjessoep, terwijl ik in de zomer van een salade met watermeloen snoep. In november maken we risotto van brandnetel en als de winter komt, kruip ik met een lekkere rijstpap in de zetel. Met dit prachtige, rijk geïllustreerde kookboek kunnen alle kleine (en grote) chefs elk seizoen aan de slag. Een basiskookboek dat in iedere keuken thuishoort!
629 --- Voeding en gezondheid --- Gerechten(Kookboeken, Recepten) --- koken --- Seizoenen --- Koken --- Koken met kinderen --- 472.33 --- koken met kinderen --- recepten --- Bereiden en conserveren van voedings- en genotmiddelen --- Gerechten --- Kookboeken --- Gerecht (voedsel) --- Seizoen (jaargetijde) --- Kookboek --- Groep
Choose an application
Doelstelling: Deze scriptie bestaat uit twee analyses van twee chansons van Brel. Elke analyse bestaat uit twee delen. In het eerste deel bespreken we de retorische stijfiguren van het Franse chanson. In het tweede deel vergelijken we de retorische stijlfiguren uit de twee Nederlandse bewerkingen met die uit het origineel. Retorische figuren brengen telkens een connotatie met zich mee. We zullen bestuderen of de vertalers de connotaties al dan niet geïntegreerd hebben in hun versie. Middelen of methode: De bespreking van de stijlfiguren adhv de syllabus Stilistiek (2005) van Stefaan Evenepoel en "Le dictionnaire des termes littéraires" van Hendrik van Gorp et al.De vergelijkende studie adhv wat Andrew Chesterman geschreven heeft over stijlfiguren in zijn heuristische classificatie. Resultaten: Onze retorische analyse leverde verschillende resultaten op:we zijn ervan overtuigd dat de beeldspraak in Brels oeuvre een belangrijke plaats inneemt. Zijn werk bevat heel veel stijlfiguren, en die bevatten op hun beurt heel wat connotaties, zodat ze een moeilijkheid vormen voor de vertaler.De bewerkingen zijn inderdaad het resultaat van een proces waarin de vertaler beslissingen heeft moeten nemen (het behouden, weglaten, toevoegen of vervangen van de stijlfiguur) en veranderingen heeft moeten doorvoeren om tot een equivalente tekst te komen. Zo zijn bepaalde connotaties behouden en andere dan weer niet.De vergelijkende studie brengt eveneens de troeven van de Nederlandse bewerkingen aan het licht. We zijn van mening dat deze bewerkingen een nieuwe wind hebben laten waaien door beide chansons.
Chanson. --- Connotaties. --- Ernst van Altena. --- Geert van Istendael. --- Gerry De Mol. --- Jacques Brel. --- Johan Verminnen. --- Koen Stassijns. --- Retorische analyse. --- Stijlfiguren. --- Stilistische studie. --- Studie van tekstsoorten - semantisch - lexicaal.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|