Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Deze studie onderzoekt hoe er over het onderwijsbeleid in Schotland, Wales en Noord Ierland gerapporteerd wordt in de Britse pers na ‘devolution'. Middelen of methode: Hiervoor werd een corpus samengesteld van tien artikels per regio uit de Britse kwaliteitskrant The Guardian. De besproken periode beslaat vier jaar, van 2005 tot 2009. De artikels werden geanalyseerd met behulp van de ‘Appraisal Theory'. Hierbij werden woorden van de auteur beoordeeld door het aanduiden van ‘attitudes' in de tekst. Deze kunnen impliciet (invoked) of expliciet (inscribed) weergegeven worden. Er zijn drie mogelijke ‘attitudes': (1) ‘judgement', beoordelen van iemands gedrag, (2) ‘appreciation', beoordelen van een stand van zaken en (3) ‘affect', uitdrukken van emotie. Resultaten: Algemeen gebruikt de auteur impliciete ‘appreciation' om een maatregel te beoordelen. In de quotes wordt meer expliciete ‘appreciation' of ‘affect' gebruikt. Opvallend is dat het beleid in Schotland, Wales en Noord Ierland vaak beoordeeld wordt door het tegenover dat van de andere regio's in de UK te plaatsen, vooral dan tegenover Engeland. Dit is duidelijk in de titel, maar ook in de tekst zelf en de quotes die de auteur opneemt. Vaak worden de quotes ook gebruikt om aan te geven dat een maatregel in een van de drie regio's beter is dan die in Engeland, of om de maatregel positief voor te stellen.
Appraisal Theory. --- Beleid. --- Devolution. --- Onderwijs. --- Studie in de meertalige communicatie. --- The Guardian. --- 2005-2009. --- Northern Ireland. --- Scotland. --- Wales.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|