Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
"Een speelse stroming in de getallenzee" is een innovatief oefenspel voor het stimuleren ( push ) van het flexibel leren denken met de getallen van de vermenigvuldig-(multiplication) en deel-(division) tafels van 2 tot en met 10. Een paarsachtig fictief figuur met kleurige handen en voeten is op de speelkaarten de verpersoonlijking van Mudipush. Didactiek Het spel is gebaseerd op de nieuwste inzichten in de internationale rekendidactiek. Het principe van de getalgevoeligheid uit de V.S. krijgt gestalte door de 41 getalgevoelige vermenigvuldigingsantwoorden van de vermenigvuldig- en deeltafels van 2 tot en met 10. Vanuit de Oost Aziatische landen is het principe van de wederkerigheid uitgewerkt in de vermenigvuldig- en deeltafelsommen waaruit Mudipush voor 2/3 deel bestaat. De reconstructiedidactiek krijgt o.a. inhoud door het inzichtelijk aanleren en inoefenen van de vermenigvuldig- en deeltafels via het herhaald optellen en aftrekken op de getallenlijn én het opsplitsen van de tafels in 2 tafelrijen van 5.Het automatiseren gebeurt door de twee uitdagende speltypen: "Forty-one-lovers& (een soort domino) en "Around the world".. Door de dynamiek van "Around the world" kan de hele groep mee doen bij het inoefenen van de tafels! Spelenderwijs ontdekken de leerlingen eigenschappen en relaties tussen de getallen van de vermenigvuldig- en deeltafels.Kleuren spelen een speciale rol bij Mudipush . Door de herkenning van de kleur en het aantal kleuren wordt de leerling geholpen om de vermenigvuldig- en deeltafels in de 41 getalgevoelige getallen te ontdekken. De kleurenkaart (42e kaart) kan hierbij ter ondersteuning dienen.Bron: https://www.graviant.nl/mudipush.html
Lager onderwijs --- Wiskunde --- Vermenigvuldigen --- Delen (wiskunde) --- Hoofdrekenen --- Zorgverbreding --- Rekenprobleem --- Basisonderwijs --- Automatisering
Choose an application
Doelstelling: Het stimuleren van het strategisch en ruimtelijk denken bij probleemoplossend rekenen.Jigir is een bordspel dat tot doel heeft om het strategisch- en ruimtelijk denken van leerlingen te stimuleren. Het logisch redeneren, dat hierbij een belangrijke rol speelt, levert een bijdrage aan het versterken van de probleemoplossingsvaardigheden bij rekenen-wiskunde van de leerlingen. Jigir is geschikt voor leerlingen vanaf groep 4 van het primair onderwijs tot aan de eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs.Bij het spelen met het bordspel Jigir maken de leerlingen spelenderwijs kennis met vier ruimtelijke figuren (driehoek, ruit, vijf- en zeshoek). Voor elk ruimtelijk figuur is een apart speelbord. Op het speelbord van een ruimtelijk figuur staan drie verschillende grootten van de ruimtelijke figuur afgebeeld. Verbindingslijnen tussen de hoekpunten en in het midden van de zijden van de ruimtelijke figuur, verbinden de drie verschillende grootten van de ruimtelijke figuur.Door te schuiven met de gekleurde blokjes proberen de spelers een drie-op-een-rij-serie te maken. De speler die er voor zorgt dat de tegenspeler nog maar twee blokjes op het bord heeft te staan, óf geen blokjes meer kan verschuiven, heeft gewonnen. Tijdens het spelen van het spel krijgen de leerlingen zicht op de onderlinge verbanden tussen spelpatronen bij het spelen van het spel. Maar ook kunnen zij ontdekken dat bij een ruimtelijk figuur met meerdere hoekpunten, er mogelijkheden zijn om succesvolle spelpatronen te 'tackelen'.Jigir is méér dan alleen maar een verrijkingsspel voor creatieve sterke rekenaars. Het is een spel dat voor alle leerlingen de mogelijkheid in zich heeft om door grotere denkstappen en denksprongen verbanden te gaan leggen tussen complexe ruimtelijke situaties. Het bordspel leent zich uitstekend voor het regelmatig gebruik in rekenhoeken of bij het zelfstandig werken. De komende tijd worden er reken-wiskunde lessen bij Jigir ontwikkeld, zodat Jigir op een planmatige wijze in het reken-wiskundeonderwijs kan worden geïntegreerd.(https://www.graviant.nl/jigir-rekenspel.html)
Wiskunde --- Rekenen --- Differentiatie --- Strategie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Ruimtelijk inzicht --- Probleemoplossend denken --- Vraagstuk (wiskunde) --- Meetkunde --- Ruimtefiguren
Choose an application
Lesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Lesson Study is een manier van teamleren waarin collega's gezamenlijk leren door systematisch te werken aan het verbeteren, vernieuwen en/of verder ontwikkelen van het onderwijs. De methode past naadloos bij het streven van veel scholen om zich verder te ontwikkelen tot een lerende organisatie. In deze publicatie vindt u een antwoord op de vraag wat Lesson Study is en hoe deze methode in de onderwijspraktijk vorm krijgt. We nemen u vanuit de theorie over teamleren stap voor stap mee naar de praktijk en de instrumenten die bij Lesson Study worden ingezet. Op deze wijze kunnen we de kracht van Lesson Study verklaren aan de hand van theorie over teamleren en krijgt u inzicht in de methode van Lesson Study zelf. De praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs geven u een concreet beeld van de wijze waarop Lesson Study in de praktijk vorm krijgt. Met behulp van deze publicatie kunt u besluiten om Lesson Study in uw school te introduceren. In de publicatie krijgt u daarvoor handvatten en instrumenten.
Team --- Professionalisering --- Leraren --- professionalisering --- team --- 450.7 --- Teamwerk --- Basisonderwijs --- Didactics
Choose an application
Een automatiserings en memoriseringsspel voor het optellen en aftrekken door de 10 en de tafels van vermenigvuldiging en delen van 1 tot en met 9.Aan de voorzijde staan twee getallen onder de tien waarmee drie bewerkingen(+, -, x) worden gemaakt. Aan de achterzijde staat achter het bewerkingsteken de uitkomst van de bewerking. Door de uitkomst van de vermenigvuldiging van de achterzijde te noemen en het onderste getal van de voorzijde met de hand te bedekken wordt een deling met het tafelgetal worden gemaakt. Het bedekte antwoord is het quotiënt. Bij het optellen en aftrekken door de 10 is de 5-structuur van de dobbelsteenstructuur gebruikt. Bij het vermenigvuldigen en delen is het tafelgetal aan de voorzijde in een eigen kleur weergegeven. Er zijn 45 flitskaarten. Bij 20 kaarten wordt de splitsing door de 10 bij de getallen 2 tot en met 9 exemplarisch met behulp van de dobbelsteenstructuur ingeoefend. Bij het vermenigvuldigen wordt uitgegaan van het wederkerigheidsprincipe. Door het grootste getal steeds bovenaan te zetten vervalt bijna de helft van de vermenigvuldigingsbewerkingen bij de tafels van 1 tot en met 9. Door later bij het delen ook het bovenste getal als deeltal te nemen kan bij het delen ook de wederkerigheid geaccentueerd worden. Bron: https://www.graviant.nl/rekenflits-around-the-world.html
Lager onderwijs --- Wiskunde --- Getallenkennis --- Optellen --- Aftrekken --- Delen (wiskunde) --- Vermenigvuldigen --- Rekenen --- Tafels van vermenigvuldiging --- Basisonderwijs
Choose an application
Community --- Professionalisering --- Leraar --- Teamwerk --- Onderwijsvernieuwing --- Lesson Study
Choose an application
Wat vinden leerkrachten van inclusief onderwijs? Welke percepties hebben leerkrachten, ouders en leerlingen over inclusie?Daar hebben de auteurs van dit boek onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat leerkrachten meer scholing en ondersteuning willen om voldoende toegerust te zijn. Er zijn handreikingen ontwikkeld. Twee voorbeelden worden beschreven: een handreiking voor slechtziende leerlingen en een voorbeeld van empowerment bij rekengesprekken bij leerlingen met rekenproblemen.
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- 090869.jpg --- Rekenproblemen --- Slechtzienden --- Buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- Rekenprobleem --- Slechtziende
Choose an application
In Nederlandse en Vlaamse onderwijskringen begint inclusief denken en handelen steeds meer aan haalbaarheidswaarde te winnen. Dat we het allemaal willen is nauwelijks nog een punt van discussie. Maar hoe? Allerlei vormen van 'nieuw leren' worden beproefd. Nieuwe schoolconcepten verschijnen als een kleurige regenboog aan het firmament. Het is inderdaad hoopgevend dat 'het onderwijs' haast begint te maken van 'de school voor iedereen' . Het is de maatschappelijke werkelijkheid die ons hiertoe uitdaagt. Vanzelfsprekend doen leraren dat met een professionaliteitsopvatting die met beide benen in de werkelijkheid staat. De bijdrage van de opleidingen speciale onderwijszorg aan dit proces is voor de hand liggend en zal in de komende jaren steeds sterker worden. (Bron: covertekst)
090865.jpg --- Geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|